הקורונה משתקת את בתי הקולנוע: סינמה סיטי וגלובוס מקס לשעבר בוחנות מיזוג

לפי שעה מדובר בגישוש ראשוני בלבד, כך שעדיין אין מתווה ברור לחלוקה בין השתיים • בנוסף לפעילות בתי הקולנוע, לשתי החברות יש גם פעילות משמעותית בתחום הפצת הסרטים, ועדיין לא ידוע כיצד זו תחולק במיזוג אם הוא ייצא אל הפועל

סינמה סיטי חדרה / צילום: דוד חיון
סינמה סיטי חדרה / צילום: דוד חיון

התקופה המאתגרת עבור ענף בתי הקולנוע בישראל מאלצת גם את השחקניות הגדולות לחשב מסלול מחדש. בתי הקולנוע שפעילותם הושבתה לפני כשבעה חודשים כחלק מהסגר שהטילה הממשלה מצאו את עצמם נטולי הכנסות מאז חודש מרץ. עתה, על הרקע הזה, שתיים מהשחקניות הגדולות בענף - סינמה סיטי של משפחת אדרי ואלקו מדיה (לשעבר גלובוס מקס) מקבוצת אלקו שבשליטת האחים זלקינד - בודקות היתכנות למיזוג ביניהן.

לפי שעה מדובר בגישוש ראשוני בלבד, כך שעדיין אין מתווה ברור לחלוקה בין השתיים. עם זאת, הפעילות של סינמה סיטי גדולה מזו של אלקו בתחום בתי הקולנוע כך שיתכן שהיא תרצה לשלוט בפעילות הממוזגת. בנוסף לפעילות בתי הקולנוע, לשתי החברות הללו גם פעילות משמעותית בתחום הפצת הסרטים, ועדיין לא ידוע כיצד זו תחולק במיזוג שכזה.

סינמה סיטי שבבעלות משפחת אדרי היא אחת משלוש שחקניות הקולנוע הגדולות בענף, והיא מפעילה שבעה מתחמי קולנוע בישראל: בגלילות, בראשון לציון, בירושלים, בנתניה, בכפר סבא, בבאר שבע ובחדרה.

השחקנית עמה היא בוחנת עתה אפשרות למיזוג היא אלקו מדיה, לשעבר גלובוס מקס, השחקנית השלישית בגודלה בשוק. אלקו מדיה, החברה הבת של קבוצת אלקו, רכשה לפני כשנתיים את הפעילות של גלובוס מקס בתמורה ל-144 מיליון שקל לאחר שזו קרסה ונקלעה להקפאת הליכים.

כיום היא מחזיקה בפעילות של כ-10 בתי קולנוע ברחבי הארץ באמצעות החברה הבת אלקו מדיה. בזמנו, אלקו התקשרה עם הוט בהסכם שיתוף פעולה במסגרתו מותגו תחת השם הוט סינמה. החברה הייתה אמורה אף להרחיב את פעילותה בעתיד בתחום, וזאת באמצעות חתימה על הסכמים לשכירת שטחים להקמת בתי קולנוע חדשים בקניון עזריאלי ת"א וקניון עזריאלי הנגב בבאר שבע.

נתח השוק של החברה הממוזגת עשוי לעלות על 50% מהשוק

ככל שיבשיל, מיזוג כזה ידרוש בדיקה מעמידה מצידה של רשות התחרות שאף עשויה לפסול אותו, וזאת משום שהוא יהפוך את החברה הממוזגת לכזו שאוחזת נתח שוק של למעלה מ-50%.

לשם השוואה, השחקנית הגדולה ביותר כיום בענף היא תאטראות ישראל בהובלת מוקי גרידינגר המשתייכת לענקית הקולנוע השנייה בגודלה בעולם - סינוורלד, המחזיקה כ-33% מהשוק בישראל.

אותה קבוצה מחזיקה בישראל בתי קולנוע תחת שני מותגים - יס פלאנט ורב חן, מה שמקנה לה את נתח השוק הגדול ביותר בענף. בנוסף לאלה פועלות בתחום גם שחקניות קטנות בהרבה דוגמת קולנוע לב.

כך או כך, מדובר בענף שנפגע קשות מהקורונה בישראל ובעולם. בניגוד לענפים אחרים במשק שפעילותם הופסקה וחזרה ל"שגרה" זמנית גם אם לחודשים בודדים, בתי הקולנוע מושבתים בארץ באופן מלא מאז אמצע מרץ.

הפגיעה של משבר הקורונה בענף הקולנוע פגעה קשות גם בפעילות של סינוורלד, המחזיקה בתאטראות ישראל. לפני כשלושה שבועות החברה הודיעה על השהיית הפעילות שלה בשני השווקים הגדולים בהם היא פועלת - ארה"ב ובריטניה, וזאת ללא צפי לפתיחה מחודשת.

ההחלטה הזו התקבלה לאחר שהוחלט לדחות את מועד היציאה לאקרנים של הסרט החדש מסדרת ג'יימס בונד מנובמבר לאפריל, ולאחר שהשקות נוספות של סרטים נדחו אף הן.

בסיכום המחצית הראשונה של 200 החברה דיווחה על הפסד של 1.6 מיליארד שקל. בעיתון האמריקאי "וול סטריט ג'ורנל" גרידינגר צוטט כאומר: "אנחנו כמו חנות מכולת בלי ירקות, פירות ובשר. אנחנו לא יכולים לפעול לאורך זמן בלי מוצר".