הסגל האקדמי הכריז על סכסוך עבודה באוניברסיטאות

ארגוני הסגל האקדמי הבכיר בשבע אוניברסיטאות המחקר בישראל (העברית, חיפה, תל אביב, בר אילן, בן גוריון, טכניון ומכון ויצמן), הכריזו הבוקר על סכסוך עבודה • "ועד ראשי האוניברסיטאות ומשרד האוצר מפרים ברגל גסה ובאופן חד צדדי הסכמים בתירוץ של נגיף הקורונה. הדבר יוביל לפגיעה קשה במחקר הישראלי ולמקומן של אוניברסיטאות בדירוגים הבינלאומיים"

אוניברסיטת תל אביב/  צילום: Shutterstock   א.ס.א.פ קרייטיב
אוניברסיטת תל אביב/ צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

ארגוני הסגל האקדמי הבכיר בשבע אוניברסיטאות המחקר בישראל (העברית, חיפה, תל אביב, בר אילן, בן גוריון, טכניון ומכון ויצמן), הכריזו הבוקר (ב') על סכסוך עבודה. לדבריהם, "ור"ה ומשרד האוצר מפרים ברגל גסה ובאופן חד צדדי הסכמים בתירוץ של נגיף הקורונה. הדבר יוביל לפגיעה קשה במחקר הישראלי ולמקומן של אוניברסיטאות בדירוגים הבינלאומיים".

לדברי ארגון הסגל האקדמי הבכיר, עם התפשטות נגיף הקורונה בחודש מרס 2020 הסכימו הארגונים החברים במועצה המתאמת לוותר באופן חד פעמי על זכויותיהם בגין תשלומי הקק"מ (קרן קשרי מדע). זאת, לאחר שנציגי ור"ה (וועד ראשי האוניברסיטאות) החליטו להיענות לבקשת הממונה על השכר במשרד האוצר, ולהשהות את התשלומים לקרן לשנת תשפ"א, באופן חד צדדי וללא הידברות.

המטרה הראשונית של הקרן בהקמתה היה לאפשר לחוקרים להשתמש בה עבור כיסוי הוצאות להשתתפות בכנסים בינלאומיים. מדי שנה, האוניברסיטאות מקצות לקרן 200 מיליון שקלים מתקציבן, אשר חלקו מגיע מהות"ת, כלומר, מתקציב המדינה. חבר סגל מקבל בממוצע 27 אלף שקלים בשנה, ופרופ' מן המניין מקבל בגינה 40 אלף שקלים בשנה. עם השנים, המוסדות התירו שימושים נוספים. למשל, קניית ציוד מחשבים אישי בעד 25% מהסכום, השתלמויות ועוד. הכסף נצבר משנה לשנה אם לא עושים בו שימוש, וחוקרים שצברו לאורך זמן כסף בקרן שלהם, מקבלים אותו עם פרישתם לפנסיה. גם עם פרישתם לפנסיה, חוקרים מקבלים תקציב דרך הקרן להמשך פעילותם בעולם בעולם. יתר על כן, אם נפטר חבר הסגל, האוניברסיטאות מאפשרות להעביר את היתרה שנצברה לזכותו ליורשיו (זאת, למרות שכל ההקצבות של הקרן אמורות להיות לשימושו של חבר הסגל, לצורך העשרתו והעצמת יכולת המחקר).

בזמן הנוכחי, כאמור, אין טיסות ולא מתקיימים כנסים, ולכן החוקרים הסכימו להקפאת העברת הכספים לקרן למשך סמסטר אחד. עם חזרת שנת הלימודים, ביקשו האוניברסיטאות לא להקצות סכומים לקרן, כשהן חוות קושי כלכלי ומתמודדות עם פגיעה משמעותית בתרומות, כשתשלומי השכר שהן משלמות ממשיכים כסדרם. כפתרון ביניים, ביקשו האוניברסיטאות לאפשר דיון בהקצאות חריגות, ולשלם את מה שיש דרישה עבורו בפועל. אם למשל יש זום או כנס בארץ שיש לשלם עליו - להקצות את הסכום נקודתית. לכך, מסרבים בארגון הסגל האקדמי הבכיר.

יו"ר המועצה המתאמת של ארגוני הסגל האקדמי באוניברסיטאות, פרופ' ענת זעירא, פנתה במכתב לחברי הסגל האקדמי, בו כתבה שהיא סבורה ש"הפרת ההסכמים בידי ור"ה בגיבוי הממונה על השכר באוצר היא בריונית, ואינה נעשית בתום לב. נעשה כאן ניסיון ציני תוך שימוש במילת הקסם "קורונה" להוביל לפגיעה אנושה במחקר הישראלי, דבר שיגרום לנזק בלתי הפיך לתפוקות המחקר כבר בטווח הקצר, ליוקרה האקדמית של חברי הסגל במוסדות השונים והמשך ביסוס מעמדה של מדינת ישראל כמעצמת ידע".