הפרקליטות הגישה כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד חברת רמי שבירו בחשד לגרימת מותו ברשלנות של פועל

זאת בגין מותו של פועל הבניין יונג קסו ז"ל באתר בניה בגליל ים בהרצליה, ב-4 בספטמבר אשתקד • התאונה אירעה בשעה שהפועל טיפס לקומה 9 לצורך פירוק תבניות ליציקת בטון • בפרקליטות מציינים כי הוא היה ללא קסדה ולא קשר את עצמו לרתמת בטיחות

רמי שבירו / צילום: מורג ביטן
רמי שבירו / צילום: מורג ביטן

פרקליטות מחוז ת"א החליטה להגיש כתב אישום, בכפוף לשימוע, נגד חברת רמי שבירו הנדסה ובניה בע"מ וארבעה חשודים נוספים, בגין גרם מוות ברשלנות של פועל הבניין יונג קסו ז"ל באתר בניה בגליל ים בהרצליה, ב-4 בספטמבר אשתקד.

חמשת הגורמים שנגדם יוגש כתב אישום הם החברה עצמה, וכן עודד סלומון, מנהל הפרויקט מטעם חברת רמי שבירו, אבנר בן גיאת, מנהל העבודה באתר. חברת ג'יאנגסו סנטונג קונסטרקשיין גרופ קו שימשה כקבלן עבודות השלד בפרויקט מטעם שבירו. האידונג שי שימש כמנהל הפרויקט מטעם חברת ג'יאנגסו ווידונג גו שימש כראש צוות העובדים מטעם חברת ג'ינגסאו.

התאונה אירעה בשעה שהפועל טיפס לקומה 9 לצורך פירוק תבניות ליציקת בטון. בפרקליטות מציינים כי הוא היה ללא קסדה ולא קשר את עצמו לרתמת בטיחות. במהלך עבודתו התמוטטו התבניות, פגעו במשטח העבודה של המנוח "וכתוצאה מכך נפל המנוח מגובה רב, נפצע אנושות ומותו נקבע במקום".

על פי כתב החשדות, "חברת שבירו וסלומון, מנהל הפרויקט מטעמה, לא פעלו לפי סטנדרט מקצועי סביר, זאת על אף שהייתה להם היכולת המקצועית והמעשית למנוע את התוצאה הקטלנית. בנוסף הם לא פעלו על מנת להבטיח את יישומה של התוכנית לניהול הבטיחות וחברת שבירו לא נקטה את האמצעים המתחייבים על מנת לוודא כי המנוח לא יעבוד ללא שימוש באמצעים למניעת נפילה מגובה. אבנר, מנהל העבודה מטעם שבירו, לא פעל בהתאם לחובותיו בדין, בין היתר לא וידא כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי ולא דאג שינקטו מצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלקי הטפסות בשעת הפירוק".

רמי שבירו עצמו נחקר בפרשה אולם לא נכלל בכתב החשדות.

נוסף לכך, "האידונג, מנהל הפרויקט ווידונג ראש צוות העובדים מטעם חברת ג'ינגסאו, לא פעלו בהתאם לחובותיהם כלפי העובדים. בין היתר בכך שאפשרו עבודה באתר לא בשעות העבודה המוגדרות ובלא נוכחות מנהל עבודה, אפשרו עבודה על משטח עבודה לא תקין, לא וידאו שהטפסות מעוגנות, לא וידאו כי המנוח ישתמש בציוד מגן אישי כראוי ולא דאגו שינקטו אמצעים למניעת התמוטטות מקרית של חלק מהטפסות. כמו כן, האידונג ווינדוג היו צריכים למנוע עבודה של הרכבה ופירוק של הטפסות ללא פיגום מתאים".

בפרקליטות מציינים כי בהתאם לכתב החשדות, "החשודים כולם נטלו סיכון בלתי סביר... במעשיהם ובמחדליהם, גרמו החשודים ברשלנותם למותו של המנוח".

החקירה בוצעה על ידי היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (מפלג פלס) בלהב 433 במשטרת ישראל.

מחברת רמי שבירו נמסר: "החברה מקפידה הקפדה יתרה על בטיחות העובדים באתרי החברה ובסביבתם, וזאת אף מעבר לנדרש על פי דין. ביחס לכתב החשדות, החברה פנתה בבקשה לקבל את חומרי החקירה ולאחר שתלמד אותם תשקול פניה לפרקליטות בהתאם".