רשות החברות נגד משרד התקשורת: מכשול חדש בדרך להפרטת הדואר

בשבוע שעבר אימץ שר התקשורת את המלצות ועדת רוזן לפתיחת השוק לתחרות • מדוח המכתב של רשות החברות ואגף התקציבים עולה כי אימוץ המסקנות נעשה שלא על דעתם • "חלק מן ההמלצות עולות כדי התערבות משמעותית ובלתי נדרשת של הרגולטור המתנהל בכללי מוכר מרצון וקונה מרצון"

מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט. / צילום: שלומי יוסף
מנהל רשות החברות הממשלתיות, יעקב קוינט. / צילום: שלומי יוסף

אגף התקציבים באוצר ורשות החברות רומזים כי אישור המלצות ועדת רוזן על ידי שר התקשורת יועז הנדל במתכונת שהתקבלה, עלול לפגוע בתהליך הפרטת דואר ישראל. מחר אמורים משקיעים להיכנס לחדר מידע שפותחות חברת דואר ישראל ורשות החברות במסגרת התהליך למכירת 20% ממניות דואר ישראל למשקיע אסטרטגי.

בשבוע שעבר אימץ שר התקשורת את המלצות ועדת רוזן לפתיחת השוק לתחרות וכן דרש מדואר ישראל להציג בפניו תוכנית מפורטת לשיפור השירות. מדוח המכתב של רשות החברות ואגף התקציבים עולה כי אימוץ המסקנות נעשה שלא על דעתם.

"התערבות בלתי נדרשת"

לדברי אורי שיינין, סגן בכיר למנהל רשות החברות ואסף וסרצוג, סגן הממונה על התקציבים, "פרסום המלצות לשינויים רגולטוריים, שחלקם אף עשויים להיטיב עם מתחרותיה של החברה, קל וחומר אימוצן על ידי השר, ימים ספורים בטרם מסתיים שלב ההגשה לתנאי הסף במסגרתו נרשמים מציעים פוטנציאליים, וזאת ללא כל תיאום עם גורמי המקצוע העוסקים בכך, עלול לפגוע בהצלחת הליך ההפרטה ועלול לייצר בעיני המתעניינים רושם של חוסר תיאום בין גורמי המדינה השונים".

"יתרה מכך, חלק מן ההמלצות, בפרט אלו הנוגעות לתחום הסחר המקוון, עולות כדי התערבות משמעותית ובלתי נדרשת של הרגולטור המתנהל בכללי מוכר מרצון וקונה מרצון. המחירים בשוק הסחר המקוון נקבעים על פי רמת השירות בה חפץ הלקוח והתערבות זו תהפוך אותו לשוק מתוכנן מבלי שיש לכך הצדקה עסקית. הגמישות הקיימת בתחום הסחר המקוון היא זו שסייעה לחברה להופכו למנוע הצמיחה העיקרי שלה והיא מהווה נקודת עניין משמעותית עבור המתעניינים בהליך. זאת ועוד, לא מצאנו במסמך ההמלצות המעודכן כל התייחסות לפוטנציאל הפגיעה של מהלך כזה בפעילות העסקית של חברת הדואר, לא בגוף ההמלצות ולא במסמך ה-RIA (הפחתת נטל רגולטורי ג.פ.) הנלווה".

עוד נכתב במכתב כי הדרישה של השר שדואר ישראל יניח בפניו תוכנית לרפורמה מפורטת בשירות, מהווה התערבות מצד רגולטור מבלי להתייחס לעלויות הכרוכות בכך, באמצע תהליך הפרטה.

בסוף המכתב מציינים וסרצוג ושיינין כי המלצות הוועדה עשויות להועיל לתחרות ולרמת השירות, אך מבקשים שהן יתקבלו באמצעות דו-שיח עימם ויקודמו בעבודה משותפת, וזאת מנת לעבור בהצלחה את התקופה הקשה שבה נמצא דואר ישראל, שיפור השירות ותהליך ההפרטה.