מירי רגב חשפה בועידת "גלובס" כי תתנגד לתוכנית המטרו ועוררה את זעמו של בצלאל סמוטריץ': "כבר לא יכול לשתוק"

במסגרת ועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", הכריזה שרת התחבורה במפתיע כי היא מתנגדת לתוכנית המטרו בגוש דן • דבריה הובילו את השר הקודם לשבור שתיקה: "מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת" • עקב דבריו, השניים החלו להתקוטט בטוויטר

בצלאל סמוטריץ’ / צילום: רפי קוץ
בצלאל סמוטריץ’ / צילום: רפי קוץ

שרת התחבורה מירי רגב חוללה סערה. במסגרת ועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס", הודיעה השרה כי בכוונתה להתנגד לתוכנית המטרו בגוש דן ולהסיט את המשאבים לטובת חיבור הפריפריה. "אי אפשר לשים את כל הכסף במטרופולין דן, אנחנו זקוקים לחיבור ישראל", אמרה בין היתר.

מי ששמע את הדברים והגיב בחריפות הוא שר התחבורה הקודם, ח"כ בצלאל סמוטריץ'. "אני כבר חצי שנה מתאפק מאוד לא לבקר את שרת התחבורה מירי רגב על התנהלותה במשרד, ולא שאין על מה", צייץ סמוטריץ', והוסיף כי "חשוב היה לי לא לדבר מפוזיציה ולתת לה את הקרדיט לנהל את המשרד כפי שהיא מבינה, גם אם זה שונה פעמים רבות מאיך שאני חשבתי שנכון להתנהל. אבל על התנגדותה היום לתכנית המטרו בגוש דן אני כבר לא יכול לשתוק".

על פני חמישה ציוצים, מגולל סמוטריץ' את הביקורת: "מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת. לרשת הסעת ההמונים הקישורית שעתידה לקום בגוש דן תהיה השפעה אדירה על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל כולם. כולל תושבי הפריפריה".

השר לשעבר שלל את טענותיה של רגב, לפיהן השקעה במטרו במטרופולין דן תבוא בהכרח על חשבון הפריפריה. "הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה", כתב סמוטריץ', והסביר זאת כך: "ראשית, כאמור, הדבר ישרת גם את תושבי הפריפריה שמגיעים למרכז ויקל על החיבור שלהם למרכז.

"שנית, תרומתו לכלכלה ולפריון תאפשר הגדלת ההשקעה בפריפריה. שלישית, והכי חשוב, מקורות המימון המתוכננים למטרו לא מגיעים מתקציב המדינה, הם לא באים על חשבון תקציבי הפריפריה ובעיקר הם לא יהיו קיימים בפריפריה. מדובר על שילוב של השקעות פרטיות (מכרזי P.P.P ) והכנסות מהשבחת ערך הקרקע באזורי הביקוש הסמוכים לקווים המתוכננים. אלה מקורות מימון שפשוט לא קיימים במיזמים אחרים.

"השקעה בפריפריה חשובה. כשר תחבורה האצתי מאוד את תכנון קו הרכבת לאילת ואני מאמין שאם נתגבר על האתגרים המדיניים מול מצריים אפשר יהיה גם להקים אותו. אותו כנ"ל ביחס להארכת כביש 6 עד שלומי וכו'. אבל לכל זה אין שום קשר למטרו".

את דבריו חתם סמוטריץ' בכך ש"האמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד".

מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ תא״ל מיל׳ מירי רגב נמסר בתגובה: ״מסתבר שסמוטריץ לוקה בשכחה וכמו בנט הוא אינו זוכר מה העמדה ״הנכונה״ עבורו בכל רגע נתון. בראיון סיום תפקידו כשר התחבורה ל"גלובס" הוא הצהיר בעצמו שיש לשקול מחדש את תוכנית המטרו, מה שלא מפריע לו עכשיו לתקוף את רגב כדי לקבל מחיאות כפיים מפטרוני מדינת תל אביב כדי לקושש קולות בקלפי. זה הזמן להזכיר כי מדיניות האנטי פריפריה שלו הביאה עלינו את אפליקציות התחבורה הציבורית שהפלו לרעה את הפריפריה באופן ניכר - מהלך שנבלם על ידי השרה רגב שעמדה על שיוויון לטובת תושבי הצפון והדרום. בנט וסמוטריץ' חזקים בדיבורים וחלשים במעשים״.

לדברים אלה ענה ח"כ סמוטריץ' בטוויטר: "..הצעתי לך לשקול חלופות חדשניות למטרו (כמו רכבת עילית על עמודים שהוצגה לי על ידי בומברדיה) וממש לא לבטל אותו...  אגב, ההצעה הכי מרכזית שנתתי לך היתה להתייחס בכבוד וברצינות לאנשי המקצוע במשרד ובחברות הממשלתיות, לקיים דיוני עומק ולא לקבל החלטות פוליטיות ופופוליסטיות מעל הראש שלהם. בינתיים את עושה הכל חוץ מאת זה". 

השרה רגב החליטה להשיב גם לזה והגיבה לטענה של סמוטריץ' בנוגע לכך שהיא אינה מתמצאת בעלות המטרו: "אם ככה ניהלת את המשרד שמונה חודשים,  אין פלא שהוא כבש את המקום הראשון בתלונות הציבור לשנת כהונתך. בקיצור - תתקדם".