מי ישלם? שפיגלר ישלם! הקרב בין ביטוח לאומי לאוצר ופוסט התגובה שלא ייכתב לעולם

המוסד לביטוח לאומי פרסם פוסט מאוד לא שגרתי שבו עקץ את משרד האוצר • מאחורי הקלעים, משרד האוצר והמוסד לביטוח לאומי רבים על הקרדיט ומתקשים לעשות סדר לאזרח הקטן

עו"ד מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: איל יצהר
עו"ד מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי / צילום: איל יצהר

בדף הפייסבוק של המוסד לביטוח לאומי הופיע אתמול פוסט מאד לא שגרתי, גם במונחי שגרת הקורונה. "גם אתם נכנסתם לחדשות וראיתם מלאאאאאא כתבות על מענקים למובטלים?" נשאלו המשתמשים בפתיחה "הכל טוב ויפה רק שמדובר בהצעות חוק שעדיין לא אושרו בכנסת". מאחורי הנימה הקלילה של הפוסט הסתתרה עקיצה לא קטנה למשרד האוצר. אם במשרד האוצר לא אהבו את הנימה הקצת מלגלגת בתחילת ההודעה הם כבר ממש נעלבו מהסיומת, שהמליצה לגולשים לקבל "את המידע האמין ביותר לגבינו רק באתר הביטוח הלאומי". אמינות זה כבר עניין רציני. "אם יחוקקו קודם את החוק זה יהיה נהדר" אומרת דמות טלוויזיונית מעוררת אמינות ורושם - השחקן גרי קול כוכב הקומדיה האמריקאית 'מהומה במשרד' שהודבקה לתחתית פוסט.

אז מי כאן מנסה לרוץ ולספר לחבר'ה עוד לפני שהמלאכה הושלמה? מי מנסה לגנוב קרדיט ולהצטייר כזה שדואג לחלשים יותר מכולם? אם הייתם שואלים באוצר בעבר, התשובה החד-משמעית הייתה מאיר שפיגלר מנכ"ל הביטוח הלאומי. באוצר עוד לא שכחו לשפיגלר כמה שינויים קלים שהכניס בתחילת הסגר הראשון בתנאי היציאה לחל"ת שחוללו צונאמי של הוצאת עובדים לחל"ת. שפיגלר, שכבר אתגר את פקידי האוצר בתפקידו הקודם כמנכ"ל קרן קיימת, רק הולך ומשתפר עם הזמן. אלא דווקא הביטוח הלאומי הוא זה שנמצא בעמדת התגוננות הפעם, תחת מבול הודעות לתקשורת שמפרסם משרד האוצר. תשלומים, מענקים ותכניות סיוע למובטלים שחזרו לעבודה ולכאלה שלא מוצאים עבודה כבר חודשים ארוכים, למובטלים בעיר אדומה, לשוהים בבידוד, למי שחזרו לעבוד שכר נמוך - וזה יבול ההודעות מהשבוע האחרון בגזרת הביטוח הלאומי בלבד.

בואו לא ניתמם. התופעה של שרים שמחפשים כותרת ומזדרזים לדווח לציבור עוד לפני שהעוגה נכנסה לתנור, נמצאת כאן עוד מלפני היות הביטוח הלאומי ואולי אפילו טרם בריאת האוצר. זה גם לגיטימי ששר יפרסם תכנית שאישר והוציא לדרך - אפילו אם הדרך איננה קצרה, וסיומה רחוק מלהיות מובטח. צריך גם לציין כי ברובם המכריע של המקרים, וגם במקרה של המענקים למובטלים האוצר לא ניסה להטעות. בהודעה צויין במפורש שמדובר רק בטיוטת הסכם, שמופצת להערות הציבור. ועדיין במציאות שבה מאות אלפי אנשים במצוקה מנסים למצוא ידיים ורגליים בין מבול ההודעות, שלל התוכניות, התנאים והאותיות הקטנות ונאחזים בכל שביב של תשלום כמוצאי שלל רב - למי יש סבלנות וכוח להתעמק בהבדלים שבין טיוטת תכנית לתכנית מאושרת ובין תזכיר חוק להצעת חוק ולחוק שאושר בקריאה שנייה ושלישית. בעיניהם אלה רק ניואנסים. העיניים רצות על פני הטקסט ונעצרות רק כשהן מגיעה לתכל'ס: מענק של 2,000 שקל ותוספת של 500 שקלים שהביטוח הלאומי ישלם אוטוטו. "מי ישלם?" שואלים בסרט 'מציצים' "שפיגלר ישלם" - עונה שר האוצר בפוסט שכנראה לא יפורסם לעולם.