קו המשווה | פרשנות

שישה שופטים עליונים או שישה מיליון מצביעים, זאת השאלה

בית המשפט העליון של ארה"ב קיבל את עמדת הרפובליקאים, והורה למדינת-המפתח, וויסקונסין, לא למנות קולות שיגיעו בדואר לאחר ה-3 בנובמבר • האם "בית המשפט העליון של המפלגה הרפובליקאית", ייקרא גם להחליט מי יהיה הנשיא הבא של ארה"ב?

הנשיא טראמפ ושופטת העליון החדשה, איימי קוני בארט, לאחר השבעתה ביום שני בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press
הנשיא טראמפ ושופטת העליון החדשה, איימי קוני בארט, לאחר השבעתה ביום שני בבית הלבן / צילום: Alex Brandon, Associated Press

פסיקה דרמטית של בית המשפט העליון בוושינגטון העמידה השבוע בספק את לוח הזמנים של מניין הקולות בבחירות לנשיאות, ואולי את כשרותם של מיליוני גיליונות הצבעה הנשלחים בדואר.

המאבק על כיוונו של בית המשפט הגיע לשיא בחודש האחרון, מאז מותה של השופטת רות ביידר גינסבורג. הנשיא טראמפ ומפלגתו עמדו על זכותם למנות לה מחליפה עוד לפני הבחירות, בניגוד לתקדימים ולהבטחות. המחליפה, איימי קוני בארט, אושרה במהירות שיא, והושבעה בשני בערב, זמן קצר לאחר שבית המשפט קיבל את החלטתו.

חמישה משמונה השופטים (בארט היא התשיעית) הצביעו לטובת הפסיקה. כל החמישה מונו בידי נשיאים רפובליקאים. שלושת השופטים שהתנגדו מונו על ידי נשיאים דמוקרטים. בזמן של אי-אמון ציבורי גובר במוסדות, הפסיקה החדשה, על פי קווים מפלגתיים ברורים, עומדת להגדיל את החשש שהתהליך האלקטורלי לא יושלם בקלפי, אלא בבית משפט ששופטיו חשודים במשוא פנים.

"הדואר לא ימסור"

הפסיקה החדשה ניתנה בעקבות ערעור של המפלגה הרפובליקאית על כוונתה של מדינת וויסקונסין, במערב התיכון של ארה"ב, לספור גיליונות הצבעה שיגיעו בדואר גם לאחר השלושה בנובמבר, המועד הנקוב של הבחירות.

וויסקונסין רצתה להעניק ארכה על יסוד החשש ששירות הדואר הפדרלי לא יעמוד בעומס, ולא יצליח למסור את כל המעטפות עד השלושה בנובמבר. זה חודשים אחדים שהדמוקרטים מתלוננים, כי ממוני הנשיא בשירות הדואר מכשילים במכוון את התייעלותו, כדי לפגוע בהצבעה.

ההנחה הכללית היא שהרבה יותר דמוקרטים מעדיפים להצביע בדואר מאשר רפובליקאים. ביניהם נמצאים בני מיעוטים, בייחוד שחורים והיספאנים, הנוטים לטובת הדמוקרטים ברוב גדול.

מגפת הקורונה הגדילה את הפופולריות של ההצבעה באמצעות הדואר. נכון לבוקר יום שני, 64.4 מיליון אמריקאים כבר הצביעו, מהם 43.5 מיליון באמצעות הדואר. המספר הזה שקול כנגד 46.7% מכל מצביעי 2016, ואין כל ספק שהוא יגדל מאוד עד יום שלישי הבא. בסך הכול, כמעט 88 מיליון אמריקאים ביקשו ממדינותיהם לקבל טופסי הצבעה בדואר.

"זיוף מסיבי"

הנשיא טראמפ היה בחודשים האחרונים המקטרג העיקרי על הצבעה באמצעות הדואר, וחזר והאשים שהיא אמצעי של זיוף מסיבי בידי הדמוקרטים. לטענה הזו יש לכל היותר ראיות אנקדוטיות. מעולם לא נמצאה הוכחה לזיוף מסיבי מסוג כלשהו בבחירות לנשיאות בארה"ב.

טראמפ תובע, שלא יימנו כלל קולות לאחר השלושה בנובמבר, יהיה תאריך הגעתם או שליחתם אשר יהיה. בית המשפט העליון התקרב אתמול לקבל את הגיונו של הנשיא. פסיקת אתמול מזהירה, כי קולות שיימנו לאחר יום הבחירות "עלולים להפוך את התוצאות".

השופטת העליונה אלנה קייגאן, אשר כתבה את חוות הדעת של המיעוט, תקפה את הניסוח הזה. "אין תוצאות שאפשר 'להפוך' לפני שנמנו כל הקולות", היא הטעימה.

אי הסכמה על עצם ההגדרה של המושג 'תוצאות' תדיר שינה מעיני הדמוקרטים בימים הבאים. נכונות הרוב בבית המשפט להעמיד בספק את הלגיטימיות של קולות, שלא נמנו עד השלושה בנובמבר, פותחת פתח למאבק משפטי, שאת שיעורו ואת אורכו קשה לחזות.

האסוציאציה היא כמובן זו של שנת 2000, כאשר נדרשו חמישה שבועות ליישוב המחלוקת על מניין הקולות בפלורידה. אז, בית המשפט העליון הוא שפסק נגד ספירה חוזרת של הקולות בפלורידה, ואיפשר בזה את נשיאותו של ג'ורג' בוש הבן. גם אז, כל השופטים שהצביעו לטובת הפסיקה מונו לכהונותיהם בידי נשיאים רפובליקאים.

המאבק על השליטה בבית המשפט העליון הוכרע לאחר שנים ארוכות. "ניו יורק טיימס" פרסם בשלישי בבוקר מאמר מערכת תחת הכותרת "בית המשפט העליון של המפלגה הרפובליקאית". שופטים עליונים מתמנים לכל חייהם, וההרכב הנוכחי עשוי להישאר עוד שנים רבות.

לביידן היתרון, אבל...

וויסקונסין, העומדת במרכז הפסיקה של אתמול, היא אחת משלוש מדינות מפתח במערב התיכון. בחירתו החוזרת של טראמפ תלויה כמעט לחלוטין בהצבעתן. השתיים האחרות הן פנסילבניה ומישיגן. ב-2016, טראמפ ניצח במדינות האלה על חודם של קולות מעטים. בוויסקונסין ידו הייתה על העליונה בזכות 23 אלף קולות מתוך כמעט ארבעה מיליון.

הסקרים בשבועות האחרונים הראו שלג'ו ביידן יש יתרון בוויסקונסין. הסקר האחרון במדינה הזו, של מכון Ipsos בשביל סוכנות "רויטרס", הראה בשני הפרש של 9% לטובת ביידן. מדד הסקרים של fivethirtyeight.com, שבו משוקללים כל הסקרים שנעשו בוויסקונסין, מעמיד את יתרון ביידן לאורך זמן על 7.1%. אבל דמוקרטים מתקשים לשכוח, שהסקרים הבולטים ביותר בוויסקונסין העניקו ב-2016 יתרון ברור, אם כי קטן יותר, להילרי קלינטון. כה ברור היה היתרון עד שהיא לא טרחה אפילו לבקר במדינה בזמן מערכת הבחירות שלה.

הסקרים הארציים והמדינתיים מוסיפים למלא את הדמוקרטים באופטימיות. סקר ארצי של YouGov בשביל "יאהו" העמיד אתמול את יתרונו של ביידן על 12%, הגדול ביותר בתולדות הסקר הזה. אבל עכשיו הדמוקרטים מנסים לעכל את משמעויות הפסיקה בבית המשפט העליון. משקלם המספרי של שישה שופטים עשוי להיות גדול מזה של מיליוני מצביעים.

וויסקונסין: הייתה כחולה, אבל כבר לא כל כך

וויסקונסין, בצפון המערב התיכון של ארה"ב, על גבול קנדה הייתה במשך שנים נאמנה למפלגה הדמוקרטית, חלק מ"חומה כחולה", שהדמוקרטים האמינו כי תגן עליהם בבחירות לנשיאות. החומה התמוטטה ב-2016 (כחול הוא משום מה צבעה של המפלגה הדמוקרטית).

מתגוררים בה 5.8 מיליון בני אדם. יש לה עשרה נציגים (מתוך 538) בחבר האלקטורים. היא חצויה כמעט שווה בשווה בין שתי המפלגות. טראמפ ניצח בה בהפרש של 23 אלף קולות ופחות. המושל הנוכחי שלה, דמוקרט, ניצח לפני שנתיים בהפרש של 29 אלף קולות.

הפילוג מגיע עד בית המשפט העליון שלה, ששופטיו נבחרים על פי מפתח מפלגתי. שם יש רוב לשופטים הרפובליקאים, והם משתדלים למרר את חייו של המושל. לרפובליקאים יש גם רוב באסיפה המחוקקת של וויסקונסין. וויסקונסין הצביעה פעמיים לטובת ברק אובמה ופעמיים לטובת ביל קלינטון, בהפרשים ניכרים.

אי ההסכמות בוויסקונסין הן לא פעם רדיקליות: על רקע דתי ואידיאולוגי. אפשר למצוא בה כיסים של שמאל קיצוני ושל ימין קיצוני. המטוטלת בה עשויה לנוע באחד משני הכיוונים ברגע האחרון ממש.

הקיטוב קשור לא מעט גם בבסיס הכלכלי שלה. מהיותה אחת המדינות המתועשות ביותר בארה"ב היה לה כוח עבודה מאורגן שהיטיב עם הדמוקרטים. הוא נחלש בהתאמה לירידה הכללית בתעשייה האמריקאית. יש לה גם חקלאות ענפה. היא מובילה בארה"ב בענף הגבינות.

בצורה גסה ניתן לומר שהערים מצביעות לטובת הדמוקרטים, והאזורים החקלאיים מצביעים לטובת הרפובליקאים.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny