ממלאים את החלל שהותיר קקטוס הזהב: תחרות פרסום חדשה ע"ש תרצה גרנות

התחרות, שתקרא על שם מי שנחשבת לכוהנת אנשי הקריאייטיב לדורותיו, תרצה גרנות ז"ל, אמורה להיות תחרות עצמאית, שאיננה תלויה במשרדי הפרסום שמטרתה להוקיר ולקדם את הקריאייטיב בישראל

תרצה גרנות ז"ל / צילום: רמי זרנגר
תרצה גרנות ז"ל / צילום: רמי זרנגר

מיזם חדש של הפרסומאים מירן פחמן וענת בן נתן מבקש למלא את החלל שהותירה אחריה תחרות הפרסום קקטוס הזהב בארץ, באמצעות תחרות חדשה שתקרא "גרנות". התחרות, שתקרא על שם מי שנחשבת לכוהנת אנשי הקריאייטיב לדורותיו, תרצה גרנות ז"ל, אמורה להיות תחרות עצמאית, שאיננה תלויה במשרדי הפרסום שמטרתה להוקיר ולקדם את הקריאייטיב בישראל.

לוגו תחרות "גרנות" / איור: יגאל חזן
 לוגו תחרות "גרנות" / איור: יגאל חזן

כמו בתחרויות פרסום בינלאומיות, למשל "אריות קאן", גם "גרנות" זה עסק מסחרי שהמודל הכלכלי שלו בנוי על רווח מהגשת עבודות, אך מאחר והמייסדים שואפים להגשות לא רק של משרדי פרסום ומפרסמים, אלא גם של אנשי מקצוע עצמאיים ופרטיים,  הכוונה היא לנסות ולהקל על המשתפים גם באמצעות דמי הגשה נגישים - לרבות האפשרות להגיש עבודה ראשונה חינם, וכן בדרישה למצגות פשוטות של הקמפיינים שלא ידרשו מהמגישים הוצאות כספיות גדולות. כידוע ברוב התחרויות המסורתיות הגשת המועמדות כרוכה בהוצאה גדולה של הכנסת הצגת הקמפיין.

פחמן בעל סוכנות הקריאייטיב פונקט שגם מפעיל את עמוד הפרסום הפופולארי "קריאייטיב פירסט" המונה כיום 8000 חברים, וענת בן נתן, לשעבר בעלת סוכנות פרסום, 'גייסו' לצורך הקמת הפרויקט דירקטוריון לא פורמאלי המורכב מאנשי קריאייטיב בכירים ופרסומאים מוכרים, ביניהם מיכל המאירי, אורי לברון, רונה יעקובי, ניר פרח, ערן בן בער וסימה אלון.

נזכיר כי עד 2017 התקיימו בישראל שתי תחרויות פרסום משמעותיות: תחרות האפ"י, שמודדת אפקטיביות בפרסום, ותחרות "קקטוס הזהב", שהתיימרה לשפוט את הקמפיינים בפריזמה הקריאייטיבית שלהם. תחרות האפ"י, שבנויה על השיטה של התחרות הבינלאומית, מתקיימת עד היום, והרוח החיה בה זה איגוד השיווק.

"קקטוס הזהב" לעומת זאת 'נפחה את נשמתה' ב-2017. ברוב שנות קיומה היוותה תחרות "קקטוס הזהב" זירה להתגוששויות ומאבקי כוח בין משרדי פרסום, תוך שבכל שנה מתעוררות אמוציות רבות סביב העבודות שזכו. עם השנים הפכה התחרות למפגן כוח של המשרדים הגדולים, שמסיבות אסטרטגיות ושיקולי תדמית הציפו אותה בהגשות. באיגוד חברות הפרסום התקשו למצוא איזון בין הרצון לרתום גם את המפרסמים להוקרה לקריאייטיביות ובין השאיפה להצדיע לקריאייטיב 'נקי'. בשנותיו האחרונות סבל ה"קקטוס" מהחרמות של משרדים שמשיקולים שונים לא רצו לקחת בו חלק, עד שבסופו של דבר לא הייתה מאסה קריטית שתצדיק כלכלית את קיומה של התחרות וגם לא תשקף נכונה את התמונה של הקריאייטיב.

מאז מותה של תחרות "הקקטוס" אין למעשה תחרות ישראלית שמודדות קריאייטיב. אמנם חלק ממשרדי הפרסום הגדולים מגישים קמפיינים לתחרות הפרסום "אריות הזהב" בקאן, אולם מדובר בתענוג יקר, שדורש זמן רב, ומעטים המשרדים שיכולים לעמוד בו - בוודאי לא אנשי קריאייטיב עצמאיים.

כאמור אל תוך הוואקום שנוצר מבקשים פחמן ובן נתן להיכנס. לדברי פחמן, "הרעיון צץ לי ביום שבו יצאה המודעה הנפלאה של סטימצקי וצומת ספרים 'קריאה אחרונה לאחדות' וחשבתי לעצמי שזה ממש מבאס שצוות הקריאייטיב שיצר את המודעה הזו לא יזכה בפרס מפני שכבר 3 שנים שאין תחרות קריאייטיב ישראלית. ואז חשבתי לעצמי: למה שאני לא אזום תחרות קריאייטיב עצמאית, בדיוק כמו פסטיבל קאן. הרי מה שהורס את התחרות זה הפוליטיקה בין המשרדים. החלטתי ליזום תחרות עצמאית, שקופה, בלי הטיות פוליטיות, עם שופטים מקצועיים, כולם אנשי קריאייטיב ואף אחד מהם לא עובד במשרדי הפרסום. צירפתי את ענת בן נתן כשותפה כדי לעזור לי בכל החלק העסקי ויצאנו לדרך".

לדבריו שם התחרות הוא כמובן מחווה לתרצה גרנות, "מי שהייתה המורה שלי לקופירייטינג, שלי ושל כל צמרת מנהלי הקריאייטיב בישראל. חשבתי שזה יהיה הכבוד הכי גדול להנציח את שמה באמצעות תחרות קריאייטיב איכותית ומקצועית, קצת כמו 'פרסי אופיר' ע"ש שייקה אופיר".

***גילוי מלא: יועצת התחרות מיכל המאירי היא משנה ליו"ר "גלובס"