"לא אאפשר עוד חריגות": האיום של מירי רגב כלפי נת"ע

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה לנת"ע כי "כל חריגה נוספת תביא אותי לשקול מחדש אם החברה תוכל להמשיך לנהל את הרכבות הקלות" • בנוסף לתוספת תקציב, ביקשה נת"ע גם לדחות את מועד סיום הפרויקט שעמד על סוף 2021 בשנה שלמה

מירי רגב / צילום: תמר מצפי, גלובס
מירי רגב / צילום: תמר מצפי, גלובס

לקראת טלטלה נוספת בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן? בוועידת ישראל לנדל"ן של "גלובס" שלחה שרת התחבורה מירי רגב איום מפורש כלפי נת"ע, החברה שמבצעת את הפרויקט, אם זו תחרוג שוב מהתקציב ומלוחות הזמנים.

"כשנכנסתי לתפקידי היו עיכובים בקו מבת ים לפתח תקווה של 13 חודשים וחריגה של מיליארד שקל מהתקציב - זה דבר שלא יעלה על הדעת", אמרה רגב, והוסיפה כי "הודעתי להם (לנת"ע, ב"ל) שכל חריגה נוספת תביא אותי לשקול מחדש אם החברה תוכל להמשיך לנהל את הרכבות הקלות. כרגע אישרתי בוועדת חריגים 500 מיליון שקל כדי לתת להם להמשיך לעבוד. על פי עבודת המטה שנעשתה הם אמורים לסיים את העבודות ב-2022, ואני מקווה שהם יסיימו עד אז את הקו האדום. אני לא אאפשר יותר חריגה של תוכניות עבודה".

בנוסף לתוספת תקציב, ביקשה נת"ע גם לדחות את מועד סיום הפרויקט שעמד על סוף 2021 בשנה שלמה. מנהל הקו האדום טוני בורצ'ל שטען כי אין צורך בדחייה בלוחות הזמנים עזב את תפקידו זמן קצר לאחר מכן.

בשנה שעברה עברו על נת"ע שינויים רבים בשדרה הניהולית. המנכ"ל הקודם, יהודה בר-און, התפטר ביוני מהחברה על רקע מחלוקת מקצועית ומערכת יחסים בין אישית עכורה עם היו"ר החדש שמונה אז לחברה, רם בלינקוב, שמונה ביוזמת שר התחבורה דאז ישראל כ"ץ. בעקבות התפטרותו של בר-און חתמו מספר סמנכ"לים בחברה על מכתב לשרי התחבורה והאוצר, שקורא להם להתערב ולהשאיר בחברה את בר-און. מאחר שבר-און הציב כתנאי להישארותו את הדחת יו"ר החברה רם בלינקוב, המכתב התפרש כמרד נגד בלינקוב.

בעקבות דחיית המכתב פרשו מהחברה היועצת המשפטית, סמנכ"ל המשאבים, המשנה למנכ"ל, סמנכ"ל התכנון ודוברת החברה. באוקטובר נבחר מנכ"ל עיריית ראשון לציון לשעבר, חיים גליק, להחליף את בר-און כמנכ"ל החברה.

למרות הדחיות והעיכובים בפרויקט הקו האדום, שעלותו הכוללת מתקרבת ל-18 מיליארד שקל, החברה מקדמת מכרז להקמת שני רכבת קלה נוספים (הירוק והסגול) בהיקף של 15 מיליארד שקל. חמש קבוצות ישראליות בינלאומיות הגישו בחודש שעבר הצעות למכרז.

בנת"ע בחרו שלא להגיב לדברים.