בדרך לשבש את הביטוח? מהפכת האינשורטק שמטלטלת את השוק

2020 מסתמנת כשנה חזקה בשדה הטכנולוגיות לתחום הביטוח • ענקיות כמו אמזון, גוגל, פייסבוק ואפל מתחילות ליטול חלק במכירת מוצרים בתחום, וסטארט-אפים הפועלים כחברות ביטוח מבוססות טכנולוגיה מניעים את המהפכה בשוק • האם אנו עדים לתחילת שקיעתן של ענקיות הביטוח המסורתיות?

למונייד. מעבר לשירותי ענן ולאפליקציות מובייל / צילום: shutterstock
למונייד. מעבר לשירותי ענן ולאפליקציות מובייל / צילום: shutterstock

על פי דוחות שהתפרסמו באחרונה, מתכוונות ענקיות הטכנולוגיה אמזון, גוגל, פייסבוק ואפל להיכנס לשוק הביטוח העולמי באמצעות מכירת פוליסות ביטוח רכב, בית ובריאות. אמזון ופייסבוק כבר התחילו למכור מוצרי ביטוח בהודו, בעוד שגוגל השקיעה הון בלא פחות מ-14 חברות סטארט-אפ בתחום. בהינתן הצלחת חברות אלה בכניסה לשווקים נרחבים, האם אנו עדים למגמה שמסמנת את שקיעתן של חברות הביטוח המסורתיות, כפי שקרה בעבר בתחומים אחרים לחברות כמו קודאק, פאלם ויאהו?

שוק הביטוח נמצא בעיצומה של מהפכה דיגיטלית, שהתחילה בשנים האחרונות. 2020 מסתמנת כשנה חזקה בשוק האינשורטק - טכנולוגיות לתחום הביטוח - שגודלו מוערך כיום ב-5.5 מיליארד דולר, עם צמיחה שנתית הנאמדת בשיעור של 10%.

הדבר נובע מהצורך בשילוב טכנולוגיות מתקדמות - כמו בינה מלאכותית ועיבוד תמונה - עם שיפור תהליכים מיושנים ושינוי חוויית המשתמש. סוכני השינוי העיקריים הם סטארט-אפים הפועלים כחברות ביטוח מבוססות טכנולוגיה (אינשורטק), כמו חברת למונייד הישראלית (Lemonade), או החברות Next Insurance ו-Hippo, שהתחילו להתבסס בחמש השנים האחרונות באמצעות מעבר לשירותים מבוססי ענן, אפליקציות מובייל ושימוש בביג-דאטה.

לפי דוח שערכה חברת דלויט, למרות צניחה של יותר מ-50% בהשקעות הון סיכון בחודשים מרץ-אפריל השנה ביחס לתקופה זו אשתקד, בעיקר בשל הקורונה, בחודשים מאי ויוני השנה עלה סך ההשקעות במגזר האינשורטק לשיא של 2.2 מיליארד דולר.

את עיקר אמונם של משקיעי ההון סיכון תפסו עשר חברות אינשורטק, שנוסדו ב-2016 וב-2017, וגרפו שני שלישים מסך ההשקעות השנה. ביולי גייסה למונייד, המוכרת ביטוח שכירות דירה בארה"ב, סכום של 319 מיליון דולר בהנפקה ראשונית של מניותיה (IPO) בבורסת ניו יורק. היפו אינשורנס, המוכרת ביטוח לבעלי בתים, השלימה גיוס הון של 150 מיליון דולר.

Next Insurance, המספקת ביטוח לעסקים, השלימה גיוס של 250 מיליון דולר בספטמבר האחרון בהובלת CapitalG, זרוע ההשקעות של גוגל. חברות אלה יצרו שיבוש בשוק על-ידי הפיכת תהליכי קניית הפוליסה והתביעות ליעילים וידידותיים, תוך שימוש מתקדם בביג-דאטה.

ניהול התהליך הביטוחי במלואו 

בעוד שחברות סטארט-אפ רבות בתחום ממצבות עצמן כספקיות פתרונות טכנולוגיים לחברות ביטוח מסורתיות במודל B2B (עסקים שמשווקים לעסקים), חברות האינשורטק הוכיחו יכולת ניהול התהליך הביטוחי מקצה אל קצה, החל בממשקי מכירות ועד למרכזי שירות לקוחות, תהליכי סילוק תביעות וכדומה. חלק ניכר מחברות אלה מכוונות ישירות ללקוחות, במקרים רבים מילניאלס המורגלים בשימוש באפליקציות לניהול שגרת חייהם, תוך קריאת תיגר על מודל ההפצה המסורתי של מכירה על-ידי סוכני ביטוח. הקורונה אף האיצה תהליכי חדשנות אלה, שהתחילו לפני פרוץ המגפה.

חברות הביטוח וביטוחי המשנה המסורתיות, שממילא נאלצות להתייעל בשל מבני עלויות גבוהות, אינן יושבות בחיבוק ידיים. רבות מהן הבינו את איתותי השוק, ועל כן התחילו להשיק מוצרי ביטוח מתקדמים משלהן.

חברת הביטוח האמריקאית Chubb השיקה שוק מקוון, המאפשר לסוכני הביטוח לבצע חיתום ומכירה של פוליסות בצורה מיידית ונוחה. חברות כמו MunichRe ו-Axa התחילו לשתף פעולה עם חברות סטארט-אפ טכנולוגיות במטרה לשלב את יצירתיות היזמים עם בסיסי הלקוחות הגדולים שלהן.

בישראל, חברות ביטוח השיקו שיתופי פעולה ואף הקימו תוכניות האצה (אקסלרטורים) לסטארט-אפים בתחום. חברת כלל ביטוח, למשל, במסגרת ביטוח הרכב שלה, מציעה מצלמת רכב של חברת נקסאר הישראלית, המתעדת תאונות ומסייעת בסילוק תביעות.

ביג-דאטה בשירות הביג-טק

ביג-דאטה הוא שם המשחק, וחברות הביטוח המסורתיות, כמו הבנקים לפניהן, מבינות את הפוטנציאל הגלום בו. בשנים האחרונות רובן בנו תשתיות מידע, שכרו מפתחי תוכנה, מומחי דאטה ואנשי בינה מלאכותית. לא מעט ממוצרי הביטוח שאותם הן משווקות פותחו במעבדות החדשנות הפנימיות, לעתים קרובות תוך שיתופי פעולה עם סטארט-אפים.

ביג-דאטה הוא היתרון המובהק היחסי של חברות הביג-טק, שכבר עושות שימוש בו לצורך חיזוי, יצירת ביקושים, פיתוח מהיר של אפליקציות, יצירת שווקים מקוונים ועוד. הרחבת עסקיהן של גוגל ואמזון לתחומים נרחבים כגון רכבים אוטונומיים, בריאות דיגיטלית ושירותים פיננסיים, שהם רחוקים מאוד מנקודות הפתיחה שלהן - חיפוש ומכירת ספרים באינטרנט, בהתאמה - מסמלת את יכולתן להתרחב כמעט לכל תחום שהוא.

לכאורה, לחברות הביג-טק יש כל הכלים להשתלט על שוק הביטוח. ואולם, זוהי לעיתים גם נקודת התורפה שלהן. סקר של חברת גלובל דאטה מ-2019 מראה כי יותר מ-60% מהצרכנים אינם מוכנים לרכוש פוליסות ביטוח מחברות הביג-טק בשל חששות הקשורים לנושאי פרטיות, ולכוחן הגדל של חברות אלה.

גוגל ופייסבוק נקנסו בסכומי עתק בשנתיים האחרונות על-ידי האיחוד האירופי ועל-ידי הממשל האמריקאי, בשל התנהגות מונופוליסטית או שימוש בעייתי בפרטי משתמשים. התערבויות של הרגולטורים בארה"ב ובאירופה מעלות ספקות לגבי הנכונות של גופים אלה לאפשר לחברות הביג-טק להיכנס לשוק הביטוח והפיננסים המפוקח.

קשה לנבא אם כניסת חברות הביג-טק לתחום הביטוח מסמנת סדר יום חדש בתחום. עלייתן של חברות האינשורטק, וכן הטרנספורמציות הדיגיטליות שעוברות חברות הביטוח המסורתיות, מייצרות כוחות תחרותיים וכן הזדמנויות למיזוגים ורכישות בין סוגי החברות השונות. המשותף לכולן הוא שיפור חוויית המשתמש עבור הלקוח. 

הכותב הוא מנכ"ל מעבדת החדשנות של תאגיד הביטוח היפני SOMPO בישראל

המספרים של שוק האינשורטק

5.5 מיליארד דולר- היקפו הכספי הנוכחי של השוק

10%- שיעור הצמיחה השנתית המוערך של המגזר

2.2 מיליארד דולר- השיא שאליו הגיע סך ההשקעות בענף במאי-יוני 2020

הנפקות בולטות בתחום:

319 מיליון דולר - היקף הגיוס בהנפקה הראשונית של למונייד בבורסת ניו יורק ביולי

150 מיליון דולר - היקף הגיוס של היפו אינשורנס, המוכרת ביטוח לבעלי בתים

250 מיליון דולר - היקף הגיוס בספטמבר של Next Insurance, המספקת ביטוח לעסקים