בשורה לאוהבי בעלי חיים - חוק הכלבת המנדטורי יתוקן

לפי התיקון לחוק, כלב מחוסן לא יחויב להיכנס באופן אוטומטי לבידוד במכלאה עירונית ובמקום זאת לבעליו תינתן האפשרות להחזיק אותו בבידוד ביתי לצורך תצפית ומעקב

כלבים / צילום: שאטרסטוק
כלבים / צילום: שאטרסטוק

לאחר עשרות שנים שכלבים מחוסנים נענשו בהחזקתם בהסגרים עירוניים ללא סיבה מוצדקת, היום (ג') חלה התקדמות משמעותית לתיקון חוק הכלבת שנחקק בתקופת המנדט וכבר לא רלוונטי שנים רבות. מדובר בבשורה לאוהבי בעלי חיים.

חוק הכלבת קובע כי כלב שנשך ייכנס להסגר עירוני למשך 10 ימים, זאת גם אם הכלב מחוסן כנדרש בחוק. הרציונל מאחורי החוק היה שיש לשלול סימני כלבת המתפתחים תוך 10 ימים מיום הנשיכה.

אלא שבישראל על פי החוק יש חובה לחסן בכל שנה את הכלבים בחיסון הכלבת ועל כן אין סיבה אמיתית שכלבים מטופלים, מחוסנים, בעלי בתים יוחזקו בהסגר בכלביה העירונית כשהסיכוי להתפתחות המחלה אפסי.

אבסורד נוסף בחוק הוא כי עשרת ימי ההסגר נספרים מרגע שהכלב הוכנס להסגר ולא מיום הנשיכה, כך הוכנסו כלבים רבים במשך השנים להסגר לאחר חלוף עשרת הימים ללא כל צורך וללא אפשרות לשכנע את פקידי משרד החקלאות להפעיל שיקול דעת ולוותר על ההסגר אם חלפו 10 ימים מיום הנשיכה ולא נצפו סימני כלבת.

ועדת הכלכלה אישרה הבוקר לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק לתיקון פקודת הכלבת. ההצעה הוגשה על ידי חברת הכנסת שרן השכל מהליכוד וחברת הכנסת מיקי חיימוביץ מכחול לבן. לפי ההצעה, כלב מחוסן, לא יחויב להיכנס באופן אוטומטי לבידוד במכלאה עירונית ובמקום זאת לבעליו תינתן האפשרות להחזיק אותו בבידוד ביתי לצורך תצפית ומעקב.

החוק יעבור להצבעה סופית במליאת הכנסת ואחריה ייכנס רשמית לתוקף. מדובר בתיקון חוק היסטורי שלא תוקן מאז מתקופת המנדט כמו חוקים רבים שכבר אינם תואמים את המציאות בת זמננו.

ח"כ שרן השכל הגישה את הצעת החוק לאחר שנחשפה לפניות מהציבור בנוגע לחוק הבעייתי והפגיעה בכלבים ובעליהם. במקרה כחודשיים לאחר הגשת הצעת החוק, בעת ששהתה בבית ראש הממשלה, ננשכה השכל על ידי קאיה, כלבתו המנוחה של ראש הממשלה בנימין נתניהו. קאיה הוכנסה להסגר למרות היותה מחוסנת נגד כלבת. מקרה זה הניע את השכל להמשיך ולקדם את הצעת החוק ביתר שאת.

ח"כ שרן השכל מסרה לגלובס כי "פניות מהציבור עוזרות לי לקדם שינויים ואני מקווה שהציבור ימשיך לפנות אליי להביא לתיקונים נוספים. כמי שעבדה עם בעלי חיים כאחות וטרינרית, וכמי שרווחת בעלי החיים חשובה לה, אני שמחה שזכיתי לשנות את החוק שחוקק בתקופת המנדט הבריטי וכבר לא מתאים לימינו. החוק יצר עוול בציבור בעלי כלבים".

ח"כ מיקי חיימוביץ כתבה בעמוד הפייסבוק שלה : "זו בשורה של ממש לכל אוהבי ואוהבות בעלי החיים. אני שמחה שבתקופה שמלאה במחלוקות והכל תקוע, יש נושאים שעליהם אנחנו יכולים להיות מאוחדים. זה מוכיח שכשעובדים ביחד עבור מטרה משותפת אפשר לקדם עניינים ואני מצפה לשיתופי פעולה נוספים בנושאים בוערים שעליהם ניתן להסכים בקלות".