קרן חדשה במימון יפני תשקיע 60 מיליון דולר בסטארט-אפים בתחילת הדרך

אריסטגורה (Aristagora VC), מאחוריה עומדים משקיעים פיננסים יפנים, תשקיע השקעות ראשוניות בגובה 500 אלף דולר עד 1.5 מיליון דולר • לקרן ארבעה שותפים, שלושה ישראלים ואחד יפני

גדעון בן צבי, ענת תילא צ'רני ומשה צרפתי / צילום: דורון לצטר
גדעון בן צבי, ענת תילא צ'רני ומשה צרפתי / צילום: דורון לצטר

אריסטגורה (Aristagora VC), קרן הון סיכון חדשה, הכריזה היום (ג') על גיוס 60 מיליון דולר לקרן ראשונה. מאחורי הקרן עומדים משקיעים פיננסים יפנים והיא תשקיע השקעות ראשוניות בסטארט-אפים ישראלים בגובה 500 אלף דולר עד 1.5 מיליון דולר.  

לקרן ישנם ארבעה שותפים, מהם שני שותפים מנהלים ישראלים. שותפה מנהלת ראשונה היא ענת תילא צ'רני, לשעבר מנהלת מחלקת אסיה בדיסקונט קפיטל חיתום. לצידה יכהן כשותף מנהל משה צרפתי, לשעבר שותף מנהל בקרן קריפטון (Krypton VC), שביצעה השקעות סיד בסטארט-אפים ב-2014-2016.  

בתפקיד יו"ר ועדת ההשקעות בקרן מכהן גדעון בן צבי, משקיע ויזם סדרתי, שחתום על אקזיטים כמו מכירת בריפקאם לענקית הצילום היפנית קנון ב-2018. כיום בן צבי מכהן כמנכ"ל חברת השבבים הישראלית ואלנס (Valens).  

השותף הרביעי של הקרן הוא טקאשי שינודה היפני. שינודה הוא בעלים ומנכ"ל של חברת ניהול נכסים פיננסים והון בטוקיו באותו השם, אריסטגורה. שינודה מוגדר כנשיא הקרן.  

לדברי תילא צ'רני וצרפתי, העבודה על בניית הקרן החלה לפני שנה וחצי והם הגיעו לסגירה סופית עם המשקיעים כבר לפני רבעון אך חיכו עם ההכרזה הסופית. הקרן לא מתכוונת להגביל את ההשקעות לסטארט-אפים בתחומים ספציפיים, אך לא תשקיע באזורים נישתיים יותר בחומרה או בריאות.  

תילא צ'רני אמרה ל"גלובס" כי בתחילת עבודתה כמנהלת דסק אסיה בדיסקונט קפיטל חיתום היא עסקה בעיקר בעבודה מול משקיעים סינים, אך בשנים האחרונות הפוקוס השתנה. "עקב ענייני רגולציה ונושאי מאקרו, נפח הפעילות של משקיעים סינים בארץ ירד ובמקום התחלתי לקדם השקעה בחברות ישראליות מול גופים ביפן ובסינגפור", היא אומרת.  

לדבריה, קרן אריסטגורה תוכל לסייע לסטארט-אפים ישראלים בכניסה לשוק היפני המאתגר, אף שזהו אינו תנאי הכרחי לקבלת השקעה. "השוק היפני דורש הבנה ותהליך החדירה של חברות זרות ובעיקר ישראליות לשוק הזה תהליך איטי ומאתגר. לנו יש את האפשרות לסייע בכך משמעותית כקרן עם אופרציה יפנית".

צרפתי הוסיף כי אחד מנקודות התסכול בקרן הקודמת שלו, קרן קריפטון, נבע מההיקף המוגבל שלה, שלא איפשר לסייע לחברות צעירות לאורך זמן. "התוצאה היתה שראינו יזמים טובים שנגמר להם הדלק באמצע", אומר צרפתי. "בעזרת היכולות הפיננסיות הרחבות של אריסטגורה, נעניק שקט לחברות הפורטפוליו עד לרגע שהחברות מוכנות לשלבים הבאים".