לראשונה בתולדותיו: ארגון הסחר העולמי עתיד לבחור אישה למנכ"לית

המדינות החברות בארגון יבחרו בימים הקרובים בין שרת האוצר לשעבר של ניגריה לבין שרת המסחר של דרום קוריאה

ארגון הסחר העולמי / צילום: שאטרסטוק
ארגון הסחר העולמי / צילום: שאטרסטוק

ארגון הסחר העולמי עומד לבחור בימים הקרובים את המנהלת הראשונה בתולדותיו, ולהציע בכך התחלה חדשה לגוף שנחלש מהמאבקים בין ארה"ב וסין במצב של משבר כלכלי עולמי.

הדיונים בין 164 חברות הארגון בעניין הבחירה בשרת האוצר לשעבר של ניגריה, נגוזי אוקונג'ו-איוואלה, או שרת המסחר הדרום קוריאנית יו מיונג-הי - היו אמורים להסתיים אתמול (ג'). בתהליך בחירה שאיננו הצבעה ישירה, ארגון הסחר יפרסם - אולי עוד היום - מי משתי המועמדות צברה תמיכה גדולה יותר. כך יוכל הארגון לבחור באופן רשמי את המנכ"לית החדשה שלו לפני הבחירות בארה"ב ביום שלישי הבא, שצפויות להשפיע על המתחים בסחר העולמי.

ההתמודדות על התפקיד, שהיתה בתחילה בין שמונה מועמדים, החלה כשהמנכ"ל רוברטו אזבדו מברזיל הודיע במאי שהוא יפרוש שנה מוקדם יותר, בין היתר כדי לאפשר הקמת הנהלה חדשה לפני כנסים חשובים של הארגון שמתוכננים להיערך בשנה הבאה.

אוקונג'ו-איוואלה, שבנתה תמיכה רחבה באפריקה, האיחוד האירופי והמדינות הקריביות, תהיה גם המנכ"לית האפריקאית הראשונה של ארגון הסחר, WTO. למרות שהיא מחזיקה באזרחות אמריקאית, היא לא זכתה לתמיכת ממשל טראמפ.

טראמפ מתלונן שארגון הסחר אינו הוגן כלפי ארה"ב, וכמה מהמחוקקים האמריקאים מציעים לפרוש מהארגון. וושינגטון חסמה מינויים של שופטים לבית הדין העליון של הארגון, כך שמדצמבר 2019, לבית הדין  Appellate Body אין מספיק שופטים להכרעות במחלוקות סחר גדולות.

סגן הנשיא לשעבר ג'ו ביידן לא דיבר הרבה על ארגון הסחר העולמי בקמפיין שלו, ורק הזכיר שממשל אובאמה זכה במחלוקות נגד סין במסגרת הארגון. ביידן אמר שאחת העדיפויות במדיניות המסחר שלו תהיה לעבוד עם בעלות ברית של ארה"ב, ולנקוט גישה רב-צדדית בעימות מול סין. זה יכול להתפרש כחידוש ההתמקדות בהפעלת לחץ על סין, במסגרת תפקיד פעיל של ארה"ב בארגון הסחר.

טוני בלינקן, תת שר חוץ לשעבר ואחד מיועציו הבכירים של ביידן, אמר באירוע של לשכת המסחר האמריקאית שהתקיים מוקדם יותר השנה שביידן מאמין שארגון הסחר זקוק לרפורמות מקיפות, אך הוא עדיין עשוי להיות אפקטיבי.

שתי המועמדות לניהול ארגון הסחר העולמי אומרות שהן יכולות להתחיל לשקם את האמון בין מדינות הארגון במטרה להשיב את מערכת הסחר העולמי למסלול, אחרי כמה שנים של מלחמות מכסים, הגבלות סחר ומה שמדינות מערביות רבות מגדירות כתחרות סינית לא הוגנת של קפיטליזם בחסות המדינה.

מומחי סחר מזהירים שלמנהל הארגון יש סמכויות מוגבלות, וקבלת ההחלטות בנושאי סחר מחייבת הסכמה פה אחד בין החברים.

"הארגון צריך להתבונן מעבר למסגרת הצרה של סחר"

אוקונג'ו-איוואלה, 66, בכירה לשעבר בבנק העולמי, התמקדה בניסיונה הניהולי ובהיותה יו"ר הברית העולמית לחיסונים, כרקע אידיאלי למקד מחדש את הארגון באתגרי הסחר של משבר בריאות עולמי.

נגוזי אוקונג'ו-איוואלה / צילום: AP Photo, AP
 נגוזי אוקונג'ו-איוואלה / צילום: AP Photo, AP

בתחילת שנות ה-2,000 היא קידמה את ניגריה בפני משקיעים והציעה ערבויות למנהיגים זרים שנלאו מהשלטון המושחת במדינה. היא ביקרה בבית הלבן ושכנעה את הנשיא ג'ורג' בוש להעניק לניגריה עתירת הנפט הקלת חובות, בנימוק שהכנסות הנפט בחלוקה לאוכלוסייה הגדולה הן רק 0.64 דולר לאדם ביום.

אחרי הכהונה השנייה שלה כשרת האוצר היא פרשה, ומאוחר יותר הפכה לחברת דירקטוריון בחברת טוויטר.

בראיון עם הוול סטריט ג'ורנל שפורסם אתמול היא אמרה שהארגון צריך להתבונן מעבר למסגרת הצרה של סחר, ולהתחבר למוסדות בין-לאומיים אחרים כדי לפעול בנושאים כמו גישה לחיסוני קורונה, במטרה לסייע לכלכלה העולמית להתאושש.

עדיפויות נוספות העומדות לנגד עיניה יהיו שיקום מנגנון פתרון הסכסוכים של הארגון, וצינון מתחי הסחר בין ארה"ב וסין. "אני חושבת שנצטרך לראות תחילה היכן ארה"ב וסין מסכימות, ולהתחיל מזה", היא אמרה.

שברו את תקרת הזכוכית לנשים

יו, בת 53, מביאה איתה 20 שנות ניסיון מסחרי בממשלת דרום קוריאה. בשנים האחרונות זה כלל הובלת דיוני סחר עם ארה"ב ומעצמות נוספות, וטיפול במחלוקת עם יפן על ההחלטה שהתקבלה בשנה שעברה להגביל יצוא חומרים תעשייתיים לדרום קוריאה. היא כיהנה גם כדיפלומטית בבייג'ין במשך שלוש שנים.

יו מינג-הי, שרת המסחר של דרום קוריאה / צילום: רויטרס
 יו מינג-הי, שרת המסחר של דרום קוריאה / צילום: רויטרס

היא, כמו יריבתה הניגרית, שברו פעמים רבות את תקרת הזכוכית לנשים בהתקדמותן בקריירות הציבוריות שלהן. יו סיפרה על "משבר קיומי" בארגון הסחר. "ללא רפורמות", היא אמרה לכתבים באוגוסט, "תנאי הסחר העולמי הולכים רק להיות פחות משגשגים אחרי הקורונה". 

שתי המתמודדות ציינו כי את מנהיג הארגון הבא צריך לבחור על פי כישורים, אולם בהחלט הגיע הזמן שאישה תכהן בתפקיד.  "גם לפי מחקרים, בשום מקום לא נאמר שלגברים יש יכולת ההנהגה בלעדית", אמרה אוקונג'ו-איוואלה. "מלהיב שסוף סוף נשים יכהנו גם הן בתפקידים בולטים כאלו".