"סגר לייט" בגרמניה, מקרון צפוי להכריז על צעדים חריפים בצרפת

נשיא צרפת הזהיר כי בקצב הנוכחי, חדרי הטיפול הנמרץ יהיו רוויים לחלוטין בחולי קורונה בעוד כשבועיים • בברלין, מרקל אמרה כי "המצב מאוד, מאוד חמור" וכי "כל יום הוא קריטי" במאבק בהתפשטות המגפה

שוטרים מתעמתים עם מפגינים באיטליה בעקבות מחאות על צעדי הסגר / צילום: Alessandra Tarantino, AP
שוטרים מתעמתים עם מפגינים באיטליה בעקבות מחאות על צעדי הסגר / צילום: Alessandra Tarantino, AP

מספר קורבנות הקורונה בצרפת ביממה האחרונה עמד על כ-523 בני אדם, ונשיא צרפת עמנואל מקרון הודיע כי יישא היום (ד') בערב נאום לאומה. היום גם תתכנס מועצת המומחים המייעצת לממשלה הצרפתית לדיון על צעדי סגר חריפים יותר שעל המדינה לאמץ על מנת לבלום את ההתפשטות המהירה של מגפת הקורונה. שלשום נרשמו יותר מ-50 אלף מקרים במדינה ואתמול כ-33 אלף מקרים. לפי ההערכות, מקרון יכריז על צעדים חדשים במטרה לבלום את המגפה.

לפי הדיווחים, בין ההצעות שעל הפרק נמצאים הטלת סגר בסופי שבוע על מטרופולינים גדולים, כמו פאריז ומארסיי, שבהם האוכלוסייה תצטווה שלא לצאת מהבית או מהעיר במהלכו, המשך מגמת סגירת החנויות הלא-חיוניות במרחב הציבורי, כפי שנעשה לגבי ברים וחלק מבתי הקפה ואף מעבר של מסעדות למתכונת משלוחים בלבד. רשת הטלוויזיה הצרפתית BFM דיווחה כי הממשלה שוקלת סגר זמני, אך כזה שכולל את שמירת בתי הספר פתוחים, החל ממחר בלילה. ראש הממשלה הצרפתי הזהיר כי בקצב הנוכחי, חדרי הטיפול הנמרץ יהיו רוויים לחלוטין בחולי קורונה בעוד כשבועיים.

מרקל: "המצב מאוד, מאוד חמור"

ברומא התנהלו אתמול קרבות רחוב בין כמה מאות מפגינים, ביניהם פעילי ימין קיצוני, לבין המשטרה, על רקע הודעת ראש הממשלה על סגירה של המסעדות והברים משש בערב, סגירת חדרי הכושר, התיאטרון והקולנוע והגבלות נוספות על עסקים לא חיוניים. רוב התחלואה באיטליה מתרכזת במחוז לומבארדיה שבצפון, שנפגע בצורה הקשה ביותר באירופה באביב האחרון, וגם במחוז קמפאניה שבדרום. מספר המתים באיטליה מקורונה זינק ביממה האחרונה וחצה את קו ה-200 קורבנות, לראשונה מאז מאי.

בברלין תכנס היום קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועידת חירום של ראשי מדינות המחוז בה היא צפויה לנסות ולשכנע אותם להגיע להסכמה בנוגע לצעדים חריפים חדשים, הכוללים איסור על מפגשים בין יותר משתי משפחות, סגירת המסעדות והברים לחלוטין, איסור על לינה במלונות והשעיית כל פעילות התרבות והפנאי. בתי הספר אמורים להמשיך לפעול גם במהלך "סגר לייט" זה, כפי שהוא מכונה בתקשורת הגרמנית.

למרות הלחץ מברלין, לא ברור אם מנהיגי המדינות יצליחו להגיע להסכמה ביניהם. מרקל אמרה כי "המצב מאוד, מאוד חמור" ואמרה כי "כל יום הוא קריטי" במאבק בהתפשטות המגפה. הנימוק הרשמי להטלת הסגר הוא לאפשר ירידה בתחלואה שתאפשר ביקורי משפחות ותנועה חופשית בחג המולד.

גם בבריטניה זינק מספר מקרי המוות מקורונה, ועלה ב-60% ל-761 קורבנות שנרשמו בשבוע האחרון. באנגליה ובויילס מדובר בשיא של יותר מארבעה חודשים, והממשלה נמצאת בלחץ לנקוט צעדים נוספים על מנת לבלום את המגפה. מועצת המומחים המדעית של ממשלת בריטניה חזתה אתמול כי "הגל השני" של הקורונה אף יהיה קטלני יותר מהגל הראשון, שגבה יותר מ-40,000 קורבנות בבריטניה, המספר הגבוה ביותר ביבשת. המועצה קראה לממשלה להטיל סגר הדוק על בריטניה כדי לעכב את התפשטות הגל השני. אתמול נרשמו בממלכה 23 אלף מקרי קורונה חדשים.