בעקבות הפרסום ב"גלובס": אקוניס הוזמן לטקס ההסכם באונ' אריאל

היום יחתמו בטקס חגיגי על שיתוף הפעולה רה"מ ושגריר ארה"ב, אולם באופן מעורר תמיהה מי שעבד על הכנת ההסכם מול הממשל האמריקאי בשנתיים האחרונות לא הוזמן אליו • רק לאחר הפרסום ב"גלובס" קיבל השר הזמנה שעות ספורות לפני הטקס

אופיר אקוניס / צילום: שלומי יוסף, גלובס
אופיר אקוניס / צילום: שלומי יוסף, גלובס

ראש הממשלה נתניהו ושגריר ארה"ב דיוויד פרידמן, יחתמו היום (ד') בטקס חגיגי על הסכם לשיתוף פעולה מדעי בין ישראל לארה"ב שיאפשר לראשונה העברת תקציבי מחקר ופיתוח מתכונים ואוניברסיטאות גם מעבר לקווי 67. בטקס צפוי להשתתף מטבע הדברים גם שר המדע יזהר שי, אולם באופן מעורר תמיהה מי שעבד על הכנת ההסכם מול הממשל האמריקאי בשנתיים האחרונות, שר המדע לשעבר אופיר אקוניס, לא הוזמן אליו מלכתחילה. עם זאת, בעקבות הפרסום ב"גלובס", שעות ספורות לפני הטקס קיבל השר אקוניס הזמנה לטקס.

במרץ 2019 המריא אקוניס לארה"ב יחד עם נתניהו במשלחת שבה הכיר הנשיא טראמפ בריבונות הישראלית על הגולן, באותו זמן נפגש אקוניס עם מזכיר הנשיא האמריקני לענייני מדע, קלווין דרוגמאייר, בבית הלבן וביקש ממנו להסיר את המגבלות האמריקניות על השקעות במדע ביהודה ושומרון. המטרה שהוצבה אז הייתה לאפשר השקעות אמריקאיות בתקציבי מחקר ופיתוח גם ביהודה ושומרון.

באותה פגישה ביקש אקוניס לתקן את בקשתו של שגריר ישראל בארה"ב דאז יצחק רבין ז"ל ב-72, שחתם מול האמריקאים על השקעה במדע בארץ בגבולות הקו הירוק בלבד, ולמעשה החריג את יו"ש משיתוף פעולה עתידי עם חוקרים וקרנות בארה"ב. מי שנפגעו באופן קבוע מאותו הסכם עד היום היו אוניברסיטת אריאל, מו"פ יו"ש ומכון שמיר שבקצרין שחוקריהם מנועים מלשתף פעולה עם עמיתיהם האמריקאים.

אקוניס, שאמור להיות חלק מהטקס החגיגי, לא הוזמן כאמור ומבירור עולה כי הסיבה הרשמית לכך היא "אילוצי קורונה" וכן כי מי שהכין את רשימת המוזמנים הם אנשי השגרירות האמריקאית. ניסיון להבין דרך לשכת ראש הממשלה מדוע השר שעבד על הסכמים לא הוזמן לטקס - עלה בתוהו.

אתמול בירך על החתימה העתידית השר להשכלה גבוהה זאב אלקין שאמר ‏"אני מברך את ראש הממשלה על הישג גדול לקידום הריבונות ביו"ש וחיזוק אוניברסיטת אריאל -הסכם להרחבת שיתוף הפעולה המדעי בין ישראל לארה"ב, ליו"ש ורמת הגולן שייחתם באריאל. זה עוד שלב בדרך להכרה בין לאומית בזכויותינו ביהודה ושומרון. מדובר בעוד שלב בהפסקת החרם על אוניברסיטת אריאל. עכשיו אולי גם בישראל?".

אל הטקס לא הוזמנו גם את יו"ר מועצת יש"ע דוד אלחייני  וראש מועצת השומרון יוסי דגן, דבר שגרר ביקורת רבה כנגד נתניהו על רשימת המוזמנים הסלקטיבית. כך למשל אמר ח"כ מתן כהנא על התנהלות נתניהו: "נתניהו משפיל את ראשי מועצת יש"ע. כך לא מתנהג ראש ממשלה מהימין. נתניהו ממשיך להוכיח שאצלו הכל פוליטי. אחרי שוויתר על הריבונות, נתניהו מנסה לעשות הפרד ומשול במועצת יש"ע. רק ראשי מועצה שתומכים בו פוליטית מוזמנים לאירועים יוקרתיים. ההתנהלות הקטנונית הזו מביישת את תפקיד ראש ממשלת ישראל. גם ראשי ממשלה מהשמאל ידעו לכבד את הנהגת המתיישבים".

מלשכת ראש הממשלה לא נמסרה תגובה. 

מדוברות שגרירות ארה"ב נמסר: "אנו מכבדים ומכירים בכל העבודה שהשר אקוניס עשה במשא ומתן. ההזמנות לאירוע היום הוגבלו על ידי ראש הממשלה וההנחיות הנוכחיות של הקורונה".

מטעמו של השר אקוניס נמסר: "כמעט שנתיים של עבודה מאומצת מגיעות היום לסיום: חתימה על ההסכם ההיסטורי לשת״פ מדעי בין ישראל לבין ארצות הברית שיחול גם על מוסדות אקדמיים ביהודה, שומרון ורמת הגולן.

"היה לי הכבוד והעונג להוביל את המו״מ כשר המדע והטכנולוגיה בממשלה הקודמת. קיימנו על כך עשרות שעות של דיונים, כולל ביקור היסטורי, ראשון מסוגו של שר מדע ישראלי, בבית הלבן.

"ברכות לחותמים, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשגריר דייויד פרדימן, וכמובן למוסדות האקדמיים ביו״ש ובגולן, שיהנו לראשונה מאז 1967, משת״פ עם מוסדות אמריקאניים - גם בתקציבים".