השר דרעי מגיב לראשונה לסערת המטרו: "להמשיך לקדם את הפרויקט"

שר הפנים אריה דרעי תומך בפרויקט המטרו, כך עולה מהצהרה שמסר, לאחר דיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה השבוע • דבריו נאמרו על רקע דבריה של שרת התחבורה מוקדם יותר השבוע בוועידת "גלובס" לנדל"ן לפיהם היא מתנגדת לפרויקט

שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות
שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

שר הפנים אריה דרעי התייצב לצד מינהל התכנון וגורמי המקצוע הבכירים והודיע כי אין לוותר על פרויקט המטרו במטרופולין תל אביב. "תהליך תכנון המטרו ומרחב תכנון תחנותיו חייב להמשיך ביתר שאת. משבר התחבורה בישראל שריר וקיים ולמטרו חשיבות עליונה במכלול הפתרונות למשבר זה", אמר אתמול דרעי, בהמשך לדיון שקיימה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה בנושא פרויקט התשתית הענק, שבסופו הוחלט להמשיך בצעדים לקידום הפרויקט, ולפרסם הודעה על הגבלה מסוימת בהנפקת היתרי בנייה בסביבות תחנות המטרו. זאת בשל צעדים תכנוניים שננקטים באזורים הללו.

כזכור שרת התחבורה מירי רגב הדהימה השבוע רבים כשהצהירה בוועידת הנדל"ן של "גלובס" שהיא מתנגדת לפרויקט, וכי בכוונתה להקצות את התקציבים המיועדים למטרו, לפיתוח פרויקטים תחבורתיים שיקשרו את המרכז לפריפריה. בהמשך לדבריה קודמה בתפקיד, בצלאל סמוטריץ', תקף את רגבוצייץ כי "לרשת הסעת ההמונים הקישורית שעתידה לקום בגוש דן תהיה השפעה אדירה על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל כולם, כולל תושבי הפריפריה. הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה".

במקביל לוויכוח המחודש שהתפתח על מידת נחיצות המטרו, התכנסה כאמור אתמול המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שבמשרד הפנים. מדובר בישיבה שתוכננה קודם להצהרתה של רגב. כחלק מהדיון החליטה המועצה לפרסם הודעה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה על תכנית מתאר ארצית למרחב מערכת המטרו במטרופולין תל אביב. הודעה זו, שמלווה במפות, אוסרת על הנפקת היתרי בנייה לפרויקטים שנמצאים מסביב ל-32 מתוך 109 תחנות המיועדות של המטרו, וכפי שנכתב ב"גלובס", המשמעות שלה היא הקפאת הבנייה באזורים המסומנים למשך שנים.

על החלטה זו, שניתנה בצל המתקפות על פרויקט התשתיות הגדול ביותר מאז קום המדינה הגיב דרעי, כאמור, כי חייבים להמשיך את תכנונו וכי, "מדובר בפרויקט התחבורתי היקר, המורכב והמשמעותי ביותר בתולדות המדינה. רשת המטרו, שהושקעו בה משאבים אדירים, תשרת מיליוני אזרחים, תצעיד את המשק והכלכלה קדימה ותוביל את ישראל לעידן חדש".

יו"ר המועצה הארצית ומנכ"ל משרד הפנים, מרדכי כהן הדגיש כי, "תהליך תכנון רשת המטרו חייב להתבצע לצד תכנון אורבני איכותי ונכון. רק כך נוכל להביא לניצול יעיל של הקרקע ולהקמת מערכת הסעת המונים שתהווה כלי מרכזי לפיתוח כלכלי, חברתי וסביבתי. נמשיך לפעול במלוא המרץ לחיזוקה של החברה בישראל".

מנכ"לית מינהל התכנון, דלית זילבר שאמרה רק השבוע בוועידת ""גלובס"" כי, "ברור שבלי מטרו אין לנו מה לעשות במטרופולין תל אביב", אמרה לאחר החלטת המועצה כי, "מדובר במהפכה תחבורתית, אך לא פחות מכך מהפכה אורבנית. סביב תחנות המטרו תהיה ההתרחשות הכי מסעירה בשנים הקרובות. קידום התוכנית מממש הלכה למעשה את המדיניות התכנון של תכנון איכותי המשלב שימושים של מגורים, תעסוקה, מסחר תוך השענות על מערכת תחבורה ציבורית יעילה".