גרמניה וצרפת נכנסות לסגר: "הנגיף מתפשט במהירות שלא חזינו"

בניגוד לסגר הראשון, בשתי המדינות בתי הספר ומקומות העבודה יישארו פתוחים • בגרמניה התחייבה הממשלה לפצות העסקים שייסגרו במענק של 70% מהכנסותיהם • בצרפת התושבים יורשו לצאת רק לצרכים חיוניים

אנגלה מרקל / צילום: Martin Meissner, Associated Press
אנגלה מרקל / צילום: Martin Meissner, Associated Press

גרמניה וצרפת, שתי הכלכלות הגדולות ביותר באירופה, הכריזו הערב על שורת הגבלות משמעותיות על החיים הציבוריים ועל סגרים חלקיים, במטרה לנסות ולבלום את ההתפשטות המהירה של מגפת הקורונה בשטחן.

בגרמניה, ייסגרו החל מיום שני הקרוב כל המסעדות (למעט משלוחים) ומקומות הבילוי, ייסגרו עסקים כמו חדרי כושר ומכוני יופי, ויוטל איסור על מפגש של יותר משתי משפחות וכן איסור על תיירות פנים. בצרפת, התושבים יצטוו שוב להישאר בבתים ולא לצאת למעט לצרכים חיוניים.

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכריז הערב בנאום מיוחד לאומה על החזרת הסגר וההגבלות על החיים הציבוריים, בניסיון להיאבק בהתפשטות הנגיף. בצרפת אותרו ביממה האחרונה יותר מ-35 אלף מקרים, וגם מספר הקורבנות עבר את רף ה-500 ביממה. "הנגיף מתפשט בצרפת במהירות שאפילו התחזיות הפסימיות ביותר לא חזו", אמר, "כולנו באירופה מופתעים מהמהירות שבה הוא פרץ".

הנשיא הצרפתי הודיע כי החל מיום שישי, תותר יציאה מהבתים רק לצרכים חיוניים - קניות, טיפול בקרובי משפחה, טיפול רפואי, ליווי ילדים לבתי הספר, הליכה לעבודה או ספורט. אישורים מיוחדים יינתנו למי שיורשו לצאת מביתם בשל עבודה. כל המסעדות והברים ייסגרו. תיאסר התנועה בתוך צרפת בין החלקים השונים והאוניברסיטאות יעברו ללימוד מקוון ככל הניתן.

בניגוד למצב בסגר במרץ-אפריל, אמר מקרון, בתי הספר והגנים יישארו פתוחים, וגם המגזר העסקי אמור להתנהל באופן רגיל. גם יתאפשרו ביקורים בבתי אבות ובדיור מוגן לקשישים. "לא ניתן לשלול את החינוך מילדינו", אמר. הוא הבהיר כי בניגוד לסגר הראשון, הגבולות של צרפת למדינות האיחוד השכנות יישארו פתוחים. הוא מסר כי הרשויות "יעריכו מחדש" את המצב לאחר שבועיים של סגר.

גם בגרמניה בתי הספר והגנים יישארו פתוחים, וכן מקומות העבודה, אך תעודד העבודה מן הבית. לדברי הקאנצלרית אנגלה מרקל, ההגבלות יהיו בתוקף עד סוף חודש נובמבר. "אנחנו מודעים לכך שמדובר בהגבלות חמורות, אבל אנחנו חייבים להפחית את מספר הקשרים החברתיים", אמרה מרקל הערב במסיבת עיתונאים, שבה הכריזה לצד ראשי מדינות המחוז של גרמניה על הצעדים.

היא ציינה כי במצב הנוכחי איתור וקטיעת שרשראות ההדבקה אינם אפשריים יותר, וכי יותר ממחצית מהמקרים של הדבקה בקהילה אינם מוסברים. ביממה האחרונה אובחנו בגרמניה 15 אלף מקרים חדשים של קורונה. "ניסינו לשים דגש על שני תחומים - שהכלכלה תמשיך לפעול ושהלימודים יימשכו", אמרה מרקל.

הממשלה הגרמנית הודיעה מיידית על חבילת סיוע לעסקים שייסגרו בגלל הצעדים החדשים, כולל בתי מלון ועסקים בתחום הגסטרונומיה. שר האוצר הגרמני, אולף שולץ, אמר כי חברות של עד 50 עובדים יקבלו פיצוי של כ-75% מהמחזור הרגיל שלהן (על פי נתוני החודש המקביל בשנה שעברה) וחברות גדולות יותר יקבלו מענקים של כ-70% מהמחזור.

ההודעה נועדה להרגיע את המגזר העסקי, שהזהיר בימים האחרונים מפני "ההשלכות ההרסניות" של סגר שני על הכלכלה הגרמנית, שרשמה סימני התאוששות ברבעון השלישי אחרי צניחה של קרוב ל-10% ברבעון השני.

שולץ העריך את עלות הפיצויים לחברות בשבעה עד עשרה מיליארד אירו לתקופה של חודש. "המצב רציני מאוד", אמר, "אנחנו חייבים לנקוט צעדים דרסטיים ולרכך את ההשפעה הכלכלית שלהם". למרות האיתותים המרגיעים, מדד הדאקס ירד היום ב-4% נוספים.

ההכרזה על הסגר נעשתה לאחר פגישתם בברלין של קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל וראשי מדינות המחוז, בניסיון לבלום את התפשטות מגפת הקורונה במדינה. אירועי ספורט יתקיימו ללא קהל, מספרות יורשו להמשיך לפעול וכך גם שירותים רפואיים כמו פיזיותרפיה, אך חדרי כושר ואימונים ייסגרו, כמו גם שירותי עיסוי ומכוני קעקועים. סופרמרקטים יורשו לפעול אך יידרשו לצמצם את מספר הלקוחות לפי שטחם. כל התיאטרונים, בתי הקולנוע ומקומות הבילוי ייסגרו. לא תורשה לינה לצרכי תיירות, אלא רק אם תוכח סיבה עסקית לצורך לישון במלונות.

וירולוגים המייעצים לממשלה אמרו כי הטלת סגר בנקודת הזמן הנוכחית, שבה התחלואה נמוכה ביחס למדינות כמו צרפת או בריטניה, תהיה יעילה יותר. "אם נלחץ כרגע על הברקסים, יהיה לזה אפקט יעיל מאוד", אמר פרופ' כריסטיאן דרוסטן מה"שאריטה" בברלין. מרקל ציינה כי כפי שהסגר הראשון איפשר לגרמנים לנהל קיץ קרוב לנורמלי, היא מקווה שהסגר הנוכחי יאפשר דצמבר דומה, כולל חג המולד.