"כלכלת ארה"ב לאחר הבחירות לא תהיה שונה באופן דרמטי מזו שלפניהן: התאוששות איטית עם סיכוי של 30%‑35% למיתון"

הכלכלנית הראשית של S&P בארה"ב מודאגת יותר מכך ש"אין עדיין חיסון לקורונה בזמן שעונת השפעת מתחילה, מהיעדר תמריצים פיסקליים חדשים, ועלייה במתחים המסחריים עם סין" • להערכתה, הפד לא יעלה את הריבית לפחות עד שנת 2024, קצב הצמיחה יואט ו"הכלכלה לא תחזור למצבה לפני המגפה עד שלהי 2021"

ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, Associated Press
ג'ו ביידן ודונלד טראמפ / צילום: Patrick Semansky, Associated Press

"כלכלת ארה"ב לאחר הבחירות לא תהיה שונה באופן דרמטי מזו שלפני ה-3 בנובמבר, כלומר במהלך התאוששות איטית עם סיכוי של 30%‑35% למיתון", כך אומרת בת'-אן בובינו, הכלכלנית הראשית של S&P בארה"ב בראיון ל"גלובס", כשבוע לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב. ברקע, הזינוק במספר חולי הקורונה בארה"ב לשיא יומי והמבוי הסתום במגעים על חבילת הסיוע הפיסקלית.

לפי שעה, הנשיא דונלד טראמפ אמנם מתאושש בסקרים, אך בובינו מסבירה כי שאלת זהות הנשיא הבא נדחקת הצידה לנוכח המשבר העולמי, כשהגל השני של המגפה הולם  על שערי הכלכלות באירופה ובארה"ב. "עדיין קיימים שלושה סיכונים גדולים לכלכלה", מזקקת בובינו: "העובדה שאין עדיין חיסון לקורונה בזמן שעונת השפעת מתחילה, היעדר תמריצים פיסקליים חדשים, ועלייה במתחים המסחריים עם סין".

מה התחזית שלך לגבי קצב התאוששות של כלכלת ארה"ב?
"הכלכלה צעדה כמה צעדים מבטיחים לקראת התאוששות, ביניהם יציבות יחסית של ההוצאה הצרכנית לאורך הקיץ וירידה מעט גדולה משצפינו בשיעור האבטלה (אם כי הוא עדיין בטווח המצביע על מיתון). אולם הצמיחה ברבעון השלישי תקזז רק באופן חלקי את ההפסדים העצומים במחצית הראשונה של השנה.
"אף שהכלכלה האמריקאית כבר לא על סף שפל, שיעור האבטלה, 7.9%, עדיין גבוה ומצביע על קצב התאוששות חלש מאוד. רק בשלושה מתוך 11 המיתונים האחרונים הגיעה האבטלה לשיעור גבוה יותר", מציינת בובינו.

התחזית של S&P Global Ratings לכלכלת ארה"ב כוללת צמיחה של 6.7% ברבעון השלישי, לאחר התכווצות של 10.25% מהשיא לשפל במחצית הראשונה השנה. התחזית של בובינו היא להתכווצות של 4% ב-2020 כולה (לעומת תחזית להתכווצות של 5% שניתנה ביוני).

"בפרספקטיבה היסטורית, התכווצות של 4% בכלכלת ארה"ב היא עדיין מצב חמור מאין כמותו, והצמיחה הצפויה בחודשים יולי-ספטמבר בקושי מקזזת ממה שאיבדנו השנה, אחרי ההתכווצות ברבעון השני, שהיוותה שיא היסטורי שלילי.

"יתר על כן, אנחנו צופים שקצב הצמיחה יואט ככל שנתקדם לקראת 2021, ושהכלכלה לא תחזור למצבה לפני המגפה (כלומר, לתמ"ג הריאלי ברבעון הרביעי של 2019) עד שלהי 2021. אנו צופים צמיחת תמ"ג שנתית של 3.9% בשנה הבאה (לעומת תחזית קודמת של 5.2%)".

איך את רואה את המשבר הנוכחי ביחס למשברים קודמים - מה ההבדל בין משבר שנובע מזעזוע כלכלי ופיננסי גלובלי לכזה הנובע ממגפה?
"בניגוד למיתון של 2007‑2009, שהיה מיתון של מאזן התשלומים שנחשף לאחר התפוצצות בועת הנדל"ן למגורים בארה"ב, הנוכחי נבע מאסון טבע, מגפה עולמית שהובילה לעצירה פתאומית בפעילות הכלכלית, כשארה"ב ומדינות אחרות נכנסו לסגר. למעשה, הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBER) הכריזה על תחילת המיתון במהירות שיא. ואף שהיא עדיין לא הכריזה על קיצו, הוא גם עשוי להיות המיתון הקצר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב, בשעה שהמיתון של 2007‑2009 נמשך כ-18 חודשים והיה הארוך ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

שיעור האבטלה הנוכחי דומה ואף גבוה משיעורו בתקופות מיתון קודמות בארהב
 שיעור האבטלה הנוכחי דומה ואף גבוה משיעורו בתקופות מיתון קודמות בארהב

אילו צעדים נוספים יכול הפד לנקוט בשעת חירום זו כדי לספק יציבות?
"כרגע איני סבורה שהפד צריך לבצע מהלך מדיניות משמעותי. לדעתי הבנק המרכזי כעת במצב של 'נחכה ונראה', מה שאומר, בהתאם לאסטרטגיה המוניטרית החדשה שלו - עם יעד אינפלציה ממוצע, שהוא לא יעלה את שיעורי הריבית עד שיראה עלייה של האינפלציה מעט מעל היעד הממוצע, 2%. הפד גם רמז שהוא סבור שהמודלים המסורתיים כמו עקומת פיליפס, הקובעת קשר בין שיעור האבטלה לבין האינפלציה, אינם עובדים, ולכן בכוונתו לאפשר לאבטלה לרדת לשיעור נמוך יותר מבעבר לפני שיתחיל להעלות את הריבית. על סמך השינוי הזה במדיניות, איני צופה שהפד יעלה את הריבית לפחות עד 2024.

"אולם אף שנראה שהפד רומז שלא יתערב, הוא היה ברור מאוד לגבי מה על ממשלת ארה"ב לעשות כדי לעודד את הכלכלה. במילים אחרות, הוא לא יכול לעשות זאת לבד, ממשלת ארה"ב צריכה לעשות את חלקה. ואף שאיני סבורה שדרושה תמיכה מוניטרית נוספת בשלב זה, אני חושבת שהפד צריך להתמקד בדרכים חדשות להעביר מסרים לשוק, כדי שהשווקים יאמינו שהאסטרטגיה המוניטרית החדשה תעבוד. אני חושבת שהצעדים הבאים של הפד יהיו בתחום ההסברה, כדי לשכנע את השווקים שהתוכנית החדשה אמינה".

מה התחזית למקרה שבו חבילת הסיוע שנידונה כעת בארה"ב לא תאושר בקרוב?
"החשש כרגע הוא שלא יהיו תמריצים נוספים עד אחרי הבחירות, ואולי לא עד שהקונגרס יצטרך להסכים על הארכת התקציב באמצע דצמבר. אם לא יושג הסכם השנה, התחזית שלנו לרבעון הרביעי בסכנה. יתר על כן, הססנות בקרב מקבלי ההחלטות תשפיע על ציפיות המגזר הפרטי ועל תוכניות ההוצאה שלו. משקי בית, לדוגמה, עשויים לדחות החלטות הוצאה אם יחששו שההתאוששות המתונה תקרוס.

"בתחזית לספטמבר הנחנו חבילת סיוע נוספת בהיקף של 500 מיליארד דולר בלבד. זה מספיק בדיוק כדי לשמור על צמיחה חיובית אך נמוכה למדי ברבעון הרביעי השנה ובראשון של 2021. מסלול ההתאוששות האיטי משמעותו שהתמ"ג בארה"ב לא יחזור להיקף של לפני המגפה לפני סוף 2021. יתר על כן, אין זה תרחיש מופרך שלא תהיה חבילת סיוע נוספת ושגל נוסף של המגפה יפגע בצמיחה ברבעון הרביעי (בהשוואה לתרחיש הבסיס שלנו). בתרחיש כזה, הכלכלה צפויה לחזור לרמות של טרום המגפה רק במחצית השנייה של 2022, ויש סיכון גבוה יותר להשפעות ארוכות טווח".

"ההבדלים ביחס לסין - בעיקר בגישה ובסגנון"

האם את סבורה שהמצב בין ארה"ב לסין ישתנה לאחר הבחירות? 
"בנוגע לגישה של ארה"ב לסחר עם סין, שני המועמדים לנשיאות יותר דומים במדיניותם מאשר שונים. ההבדלים מסתכמים בעיקר בגישה ובסגנון היחסים עם סין. המכסים הקיימים לא ייעלמו בזמן הקרוב, לא משנה מי יישב בבית הלבן בינואר, אבל שני המועמדים צפויים ליישם אסטרטגיות שונות. אם ייבחר, טראמפ ימשיך ליישם את גישת "אמריקה לפני הכול" ועשוי להחמיר את מדיניות המגן שלו מול סין. הסטטוס-קוו ביחסי הסחר עם מקסיקו וקנדה כנראה לא ישתנה, בזכות הסכם ה-USMCA. אבל הנשיא טראמפ עשוי להרחיב את אמצעי המגן למדינות אחרות באסיה, למשל וייטנאם.

"אנו צופים שביידן ישמור על המכסים הקיימים מול סין, לפחות בטווח הקרוב. הוא ינסה כנראה לבנות קואליציה עם בנות ברית על מנת לתת מענה לבעיות עם סין ולהשיג את המטרות הכלכליות של ארה"ב. הוא גם ציין שיפתח למו"מ את השותפות הטראנס-פאסיפית (TPP), עם דגש על תקנים סביבתיים ותנאי עבודה. אנו סבורים שהמכסים הקיימים על טובין מסין יישמרו בעתיד הנראה לעין, לא משנה מי ייבחר. אלה, יחד עם פעולות התגמול שתנקוט סין, יפחיתו ישירות כ-20‑30 נקודות בסיס מהתמ"ג של ארה"ב, אם לא ישתנו ב-12 החודשים הבאים".

מהם הענפים החזקים ביותר בכלכלת ארה"ב? אילו ענפים צפויים להערכתכם להרוויח מבחירה של כל אחד מהמועמדים לנשיאות?
"היתרונות שונים ממגזר למגזר. המדדים ברוב הענפים התעשייתיים, מלבד אנרגיה, מראים התמתנות בצמיחה, אך הם עדיין מעל רמותיהם לפני המגפה. ענפי הטכנולוגיה, בעיקר עסקים הקשורים לרשתות חברתיות, קיבלו דחיפה. ועסקי קמעונות המוכרים רהיטים, מכשירי חשמל ומוצרי עיצוב בית נתמכו ברכישות ובשיפוצים, כשאנשים מבלים  זמן רב יותר בבית והחליטו לשדרג את חלל המחיה שלהם.

"אולם ענפי שירותים, בתחומים של פעילויות פנאי (מסעדות/בארים/תיירות), עדיין נמצאים במצב גרוע, וללא חיסון נגיש ימשיכו להתמודד עם אתגרים ניכרים עד השנה הבאה. מצבם השתפר באופן מתון בלבד בהשוואה לנקודת השפל באפריל, בשל המשך המגבלות על עסקים, תפוגתם של התמריצים הממשלתיים, וירידה בביקוש הנובעת מפחד".

מהן גישות המועמדים כלפי מגזר הפארמה?
"שני המועמדים תומכים ברפורמות בתחום תמחור התרופות. בכל מקרה, מידת הסיכון במדיניות תלויה בפרטיה, במידע שיהיה לענף ובמסגרת הזמן לשינוי".

"משקי הבית יהיו זהירים יותר בהוצאותיהם"

האם את סבורה ששיעור החיסכון הפרטי בארה"ב ישתנה לאחר המגפה? והאם תהיה לכך השפעה על שיעור הצמיחה?
"שיעור החיסכון, העומד כרגע על 14.1%, מונע בחלקו על ידי חבילת הסיוע הממשלתית יוצאת הדופן למשקי הבית בזמן המשבר (הגדלת קצבאות האבטלה הפדרליות ומענק בגובה 1,200 דולר לכל משק בית, ג' ב'), וכן על ידי העובדה שהוצאות לא הכרחיות פחתו. פעילויות חופשה ופנאי לדוגמה בוטלו בעתיד הנראה לעין, והותירו את משקי הבית עם יותר מזומנים בכיסם. גם אם חלק מכך שימש לריהוט ושיפוץ הבית, עדיין נותר חיסכון עודף.

"שיעור החיסכון גדל גם בשל הגדלת קצבאות האבטלה. ב-2021, עם תפוגתן של קצבאות מורחבות אלו, אנו צופים ירידה בשיעור החיסכון. חדות הירידה תלויה בשאלה האם הממשלה תאשר חבילת סיוע נוספת למובטלים, ובאיזה היקף.

"יתר על כן, היות ששוק העבודה חלש מאוד, וקיים חשש שהתמיכה הממשלתית הסתיימה, דאגות כלכליות עשויות לגרום למשקי הבית להיות זהירים יותר בהוצאותיהם, מה שיוביל לכך שהירידה בשיעור החיסכון תהיה איטית יותר. ייתכן אם כן שלא יהיה זינוק בהוצאה הצרכנית מיד אחרי תום המיתון. מכאן והלאה אנו צופים שהוצאות משקי הבית יפחתו לקצב בר-קיימא המשקף שוק עבודה שהחלמתו המלאה עדיין רחוקה".