2,500 דירות ושני אזורי תעסוקה: אושרה תוכנית רכסים איבטין בצפון

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור אישרה תוכנית להרחבת היישוב רכסים ב-2,500 דירות, ולבניית שני אזורי תעסוקה • התוכנית מייצרת רצף טריטוריאלי עם איבטין

תוכנית רכסים צפון / הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלים
תוכנית רכסים צפון / הדמיה: עמוס ברנדייס אדריכלים

הוועדה הארצית לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הוותמ"ל), בראשותה של אדית בר, אישרה את תוכנית 'רכסים צפון' (תמ"ל 1094). התוכנית מוסיפה ליישוב רכסים 2,500 יח"ד. כמו כן היא כוללת שני אזורי תעסוקה ומסחר בהיקף של 180 אלף מ"ר, האחד ברכסים והשני באיבטין. התוכנית תחבר את היישוב החרדי רכסים עם היישוב הבדואי איבטין.

ברכסים, הממוקם בעמק זבולון, כ-5 קילומטרים מדרום מזרח לחיפה, מתגוררים כ-12 אלף תושבים. ביישוב איבטין הסמוך, מתגוררים כ-3,000 תושבים. בין שני היישובים חוצצים 400 דונם של שטחים פתוחים, שכעת ייבנו במסגרת הוראות התוכנית, וכך עשוי להיווצר ביניהם רצף טריטוריאלי.

התוכנית שאושרה היום כוללת בנוסף גם את הסטת ושדרוג כביש 762 האזורי, כשלב ראשון לקראת חיבור עתידי של היישובים בסביבה לכביש 6 החדש במחלף רכסים-איבטין. מבחינה סביבתית, התוכנית כוללת הסדרה של מקטע משמעותי מנחל ציפורי, תוך שיקום ופיתוח שלו לפארק רחב ידיים, ובצמוד לו הקמה של שטחי מלונאות, תיירות, נופש וספורט.

שר הפנים אריה דרעי בירך על אישור התוכנית ואמר: "ההחלטה שהתקבלה היום מבשרת על רוחות של שינוי בוותמ"ל. אחד היעדים שאני חותר אליהם מאז שהחזרתי את מינהל התכנון למשרד הפנים, הוא מתן דגש על פתרונות למצוקת הדיור בעיקר בחברה החרדית והערבית ומענים בתחום אזורי תעסוקה והגדלת הכנסות הרשויות הללו באופן שיחזק את יציבותן וחוסנן הכלכלי. פיתוח היישוב רכסים הוא ביטוי לכך ואני מאד מקווה כי נעשה זאת ברשויות נוספות ובאמצעים השונים העומדים לרשותנו".

יצוין כי לתוכנית הוגשו התנגדויות ע"י תושבים רבים מהיישוב רכסים. בהתנגדות התושבים שיוצגו ע"י משרד עו"ד ש.פרידמן ושות" נכתב כי לתוכנית יהיו "השלכות יוצאות דופן" על עתיד הישוב רכסים: "לא בכדי מאות מתושבי היישוב התארגנו בזמן קצר מאד להצטרף להתנגדות זו. התוכנית מובילה, הלכה למעשה, ליצירת רצף אורבני בין היישובים רכסים ואיבטין, תוך פגיעה קשה בשטחים הפתוחים צפונית מערבית ליישובים וזאת בניגוד למושכלות תכנון בסיסיות שעוגנו בתמ"א 35 ותמ"מ 6".

התוכנית קודמה על ידי רשות מקרקעי ישראל ונערכה על ידי עמוס ברנדייס אדריכלים.