חברת הלוואות הקריפטו צלזיוס מתרחבת: "הבנקים צריכים להבין שנגמרה החגיגה"

מטבע הקריפטו של Celsius עלה החודש לשיא של כל הזמנים, אחרי זינוק של יותר מ-230% במחירו בפחות מחודש • על רקע צמיחת עסקיה מרחיבה החברה בימים אלה את פעילותה בישראל • המייסד השותף דניאל לאון מספר על כך לראשונה בראיון ל"גלובס"

דניאל לאון (משמאל), מייסד שותף בחברת צלזיוס, ורוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה בחברה  / צילום: איל יצהר, גלובס
דניאל לאון (משמאל), מייסד שותף בחברת צלזיוס, ורוני כהן פבון, מנהל אסטרטגיה בחברה / צילום: איל יצהר, גלובס

הצהרתה של ענקית התשלומים המקוונים PayPal (פייפאל) בשבוע שעבר על כוונתה לאפשר קנייה ומכירה של ביטקוין ומטבעות קריפטו נוספים בפלטפורמה שלה כבר בתחילת 2021, חוללה התרגשות בשוק הקריפטו, שנהנה מעלייה ניכרת בגודלו מתחילת השנה. השבוע קיבל השוק עוד בשורה חיובית, כשענק הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי מורגן (JPMorgan) הודיע כי השיק שימוש מסחרי ראשון במטבע הדיגיטלי שלו, JPM Coin - פרויקט הבלוקצ'יין שאותו השיק כבר בפברואר 2019.

אבל עוד לפני הבשורות האלה, ניכרת בחודשים האחרונים מגמה חיובית בשוק מטבעות הקריפטו, בדגש על מגזר ה-DeFi ובורסות הקריפטו המבוזרות. אחת החברות שנהנית ממגמה זו, היא חברת הלוואות הקריפטו הישראלית-אמריקאית Celsius Network. יותר משלוש שנים לאחר היווסדה, נראה כי גובר העניין של משקיעים בפלטפורמת הבלוקצ'יין של צלזיוס - וגם במטבע הקריפטו שהנפיקה.

בקיץ האחרון השלימה צלזיוס סבב גיוס אקוויטי של 24 מיליון דולר, שבו הוערך שווי החברה ב-140 מיליון דולר. בסך הכול גייסה עד היום צלזיוס כ-74 מיליון דולר, מתוכם כ-50 מיליון דולר בהנפקה ראשונית (ICO) של המטבע הדיגיטלי CEL במרץ 2018.

סבב הגיוס האחרון של החברה נשען על שני מקורות עיקריים שבסיסם בהונג קונג: כ-14 מיליון דולר מתוך הסכום גויסו מכ-1,000 משקיעים בפלטפורמת מימון ההמונים BnkToTheFuture, וכ-10 מיליון דולר גויסו מחברת הבלוקצ'יין Tether, המוכרת בזכות מטבע הקריפטו "היציב" (stablecoin) שהיא מנפיקה.

על רקע "התחממות" שוק הקריפטו, בתחילת אוקטובר טיפס מחיר המטבע של צלזיוס לרמתו הגבוהה בכל הזמנים, אחרי זינוק של יותר מ-230% בתוך פחות מחודש. זה קרה כשלושה שבועות לפני שמחיר הביטקוין, המטבע המוביל בשוק, זינק לרמתו הגבוהה ביותר מאז ינואר 2018, לזמן קצר בשבת האחרונה, מעל ל-14 אלף דולר - ובכך קבע שיא של 33 חודשים.

"העלייה במחירי מטבעות הקריפטו לא באה במקרה", אמר בראיון ל"גלובס" דניאל לאון, סמנכ"ל התפעול ומייסד שותף בחברת צלזיוס. "יש בתקופה האחרונה תזוזה טקטונית, שדוחפת את כל התעשייה הזאת קדימה. מה שקורה לצלזיוס, לא קורה בוואקום".

"פייפאל שינתה את תמונת המצב"

אחת ההתפתחויות הבולטות בשוק הקריפטו שאליהן מתייחס לאון, היא ההכרזה של פייפאל, שיש לה קרוב ל-350 מיליון חשבונות פעילים ברחבי העולם, על כניסה לפעילות בתחום כבר בתחילת השנה הבאה. פייפאל הודיעה כי תשיק בפלטפורמה שלה אפשרות להשתמש במטבעות קריפטו, ובהם ביטקוין, את'ר, ביטקוין קאש ולייטקוין.

"פייפאל שינתה משמעותית את תמונת המצב בשוק", אמר לאון. "המהלך שלה נותן גושפנקה לתעשיית הקריפטו. תמיד אמרנו שהתעשייה הזאת זקוקה לאימוץ המוני - והיינו צריכים גוף ענקי כמו פייפאל שיגיד 'אנחנו מהמרים על זה'. פייפאל יכולה לפתוח את שוק הקריפטו לעשרות מיליוני אנשים ולהמון עסקים. אימוץ המוני של קריפטו יגיע רק אם השימוש במטבעות קריפטו יהיה פשוט. פייפאל מציעה לשוק הזה ממשק משתמש פשוט, שאיתו יהיה קל ובטוח להשתמש במטבעות".

לאון הוסיף כי מעבר לכך, משבר הקורונה העולמי ומדיניות התמריצים הכלכליים שנוקטות ממשלות בעולם בעקבותיו, נתנו תנופה משמעותית לביטקוין ולשאר מטבעות הקריפטו. "בשנה האחרונה בלבד הודפסו דולרים בהיקף של יותר מ-20% מכל מחזור הדולרים של ארה"ב", אמר. "המצב הבלתי נורמלי הזה גורם לאנשים לאבד אמון בערך הדולר, והם מחפשים אלטרנטיבות. אחת מאותן חלופות היא מטבעות קריפטו".

לאון מציין התפתחויות נוספות בשנה האחרונה שנתנו תנופה לשוק הקריפטו. אחת מהן היא התגברות השימוש בתשלומים דיגיטליים, בגלל המגבלות שהוטלו על תושבים ועסקים במדינות רבות מאז פרוץ מגפת הקורונה. התפתחות נוספת חלה ברגולציה בארה"ב, שבה משרד האוצר הציג ביולי עמדה חדשה, שלפיה יאשר לבנקים מסחריים בארה"ב לספק שירותי משמורת למטבעות קריפטו.

גם הדיווחים בחודשים האחרונים על רכישות ביטקוין בסכומים של עשרות עד מאות מיליוני דולרים על-ידי חברות הטכנולוגיה MicroStrategy ו- Square, שנסחרות בוול סטריט, חיזקו את האמון של המשקיעים בשוק. נוסף על כל אלה, בתקופה האחרונה מצהירים בנקים מרכזיים על אפשרות שינפיקו בעצמם מטבע דיגיטלי ריבוני.

"כל הגורמים האלה יחד יוצרים מומנטום גדול, שיכול להוביל למהפכה בתחום", אמר לאון. "צריך לזכור שהביטקוין יצא לדרך ב-2008, בתקופת המשבר הפיננסי העולמי והקריסה של הבנקים. ועכשיו, במשבר הקורונה, אנחנו רואים איך הבנקים המרכזיים מזרימים כסף, שהולך ברובו לשוקי המניות ולגופים הפיננסיים - והאזרח הפשוט לא רואה מזה שקל.

"המסר שלנו לבעלי הבנקים והמוסדות הפיננסיים הגדולים הוא 'תיהנו מהמערכת הזאת, שדופקת את כולנו, כל עוד היא קיימת'. תעשיית הקריפטו הולכת לשנות את המערכת הפיננסית מהיסוד. הבנקים צריכים להבין שהחגיגה נגמרה. לא משנה אם זה ייקח שנתיים או חמש שנים, הרכבת יצאה מהתחנה - והיא בדרכה לבנות עולם פיננסי טוב, צודק ושקוף יותר עבור מיליארדי אנשים בעולם".

בינתיים, חברות בלוקצ'יין בעולם נתקלות בהרבה מאוד חסמים רגולטוריים, בעיקר בארה"ב. חברות כמו טלגרם וקיק, למשל, ניהלו מאבק משפטי ממושך מול רשות ניירות ערך האמריקאית בעקבות גיוסי ה-ICO שלהן, ובסופו יצאו מפסידות.

איך מתמודדת צלזיוס עם האתגר הרגולטורי?
"כל שינוי מסיבי כמו שצלזיוס רוצה לעשות, הוא אף פעם לא קל, גם לא בהיבט הרגולטורי. אבל אני חושב שאנחנו כחברה פעלנו נכון כבר בתחילת הדרך, בניגוד לחברות בלוקצ'יין רבות שגייסו כסף ב-ICO .

"כבר לקראת ההנפקה שלנו ב-2018, רשמנו את המטבע של צלזיוס בתור נייר ערך. במובן הזה, החלטנו לא לעגל פינות. השקענו המון כסף כדי לעמוד בדרישות הפיקוח החשבונאי ובתנאים לקבלת רישיונות מהרגולטורים".

צלזיוס נמצאת כיום בתהליך של קבלת רישיונות למתן שירותים פיננסיים בבריטניה, באוסטרליה ובכמה ממדינות ארה"ב. לדברי לאון, אחת המדינות המאתגרות עבוד חברות קריפטו שמבקשות רישיון כזה היא ניו יורק, שבה המדינה קבעה רישיון מיוחד בתחום, שנקרא BitLicense. "אנחנו במגעים עם כמה חברות בניו יורק על שיתוף פעולה שיוכל לאפשר לצלזיוס לפעול גם שם", אמר לאון.

"נגדיל את הצוות הישראלי ל-40 עובדים"

צלזיוס, שרשומה כחברה בריטית, הוקמה בקיץ 2017 על-ידי המנכ"ל אלכס משינסקי, לאון ושותפם ניוק גולדשטיין, סמנכ"ל הטכנולוגיות של החברה. עד לאחרונה ניהלה החברה את עיקר פעילותה ממשרדים בבריטניה ובארה"ב, בעוד שפעילות הפיתוח שלה נעשתה בעיקר בסרביה. כעת, בפרסום ראשון ב"גלובס", מגלה החברה כי בימים אלה היא פועלת להרחבת פעילותה בישראל.

"בישראל עבדנו בעבר עם צוות קטן של 8-7 אנשים, בעיקר בתחומי פיתוח המוצר, שירות לקוחות ושיווק", אמר לאון, שבעצמו עשה השנה רילוקיישן ועבר עם משפחתו מניו יורק לישראל. "השנה הרחבנו את הצוות הישראלי שלנו ל-20 עובדים, ואנחנו מקווים שכבר בתחילת 2021 נגדיל אותו ל-40 עובדים. נגייס פה עובדים בעיקר בתחומי פיתוח, שיווק ורגולציה. נוח לנו לפעול ממשרדים בישראל, בין השאר, בגלל הקרבה לאירופה ולאסיה - שני אזורים שהם שוק גדול מאוד עבורנו".

נוסף על כך, לדבריו, החודש פתחה החברה משרד חדש בהונג קונג, שם פועל צוות פיתוח עסקי שלה, ומשרד נוסף באוסטרליה נמצא בימים אלה בתהליך הקמה. כיום, צוות החברה מונה יותר מ-100 עובדים בעולם.

כחלק מהרחבת הפעילות בישראל, צירפה צלזיוס להנהלתה בספטמבר את עו"ד רוני כהן פבון, שהיה קודם לכן שותף במחלקת הקריפטו ומסחר אלקטרוני במשרד עוה"ד הרצוג פוקס נאמן. "רוני הוא אחד האנשים המובילים בתחום הפינטק, גם בנושאים משפטיים וגם בנושאים אסטרטגיים. מבחינתנו, גייסנו את מייקל ג'ורדן", אומר לאון. "הוא יהיה אחראי בחברה על האסטרטגיה, על כל התוכניות העתידיות שלנו, הכנסות חדשות וניהול של מוצרים חדשים".

הלוואות ללא עמלות וללא קנסות

בראיון ל"גלובס" בינואר 2019 אמר משינסקי, המנכ"ל והמייסד השותף של צלזיוס, כי הוא מאמין שאפליקציית צלזיוס תהיה "הקילר-אפ" של שוק הקריפטו - כלומר, היישומון שיוביל לאימוץ נרחב של מטבעות הקריפטו בעולם. הדרך ליעד השאפתני הזה עוד ארוכה בהחלט, אבל בחודשים האחרונים נראה כי צלזיוס התקדמה בה באופן משמעותי.

צלזיוס מגדירה את המטבע הדיגיטלי שלה, CEL, כ"מטבע שירות" (utility token), שמאפשר למחזיקים בו ליהנות מריביות עדיפות בקבלת הלוואות או בביצוע פיקדונות באפליקציה שלה. נוסף על גישה לפיקדונות ולהלוואות, מספק היישומון של צלזיוס, שגרסתו הראשונה הושקה ביוני 2018, גם ארנק דיגיטלי להחזקה ולהעברה של מטבעות קריפטו. היישומון זמין כיום ביותר מ-100 מדינות ברחבי העולם, אבל ישראל עדיין איננה אחת מהן.

"צלזיוס מציעה שני שירותים עיקריים", אמר לאון. "שירות אחד הוא פיקדונות של מטבעות קריפטו, ובו אנחנו משלמים למפקידים ריביות גבוהות הרבה יותר מאשר הבנקים. למשל, ריביות של 5%-7% בשנה למפקידי ביטקוין או את'ר, וריביות של 10%-15% למפקידי stablecoin (מטבע דיגיטלי "יציב", שמחירו צמוד לדולר) כמו Tether.

"השירות השני שלנו מאפשר למשתמשי האפליקציה לקחת הלוואות במזומן, שבהן מטבעות הקריפטו משמשים ביטחונות. עד היום העניקה צלזיוס הלוואות במזומן בהיקף של כ-100 מיליון דולר". נוסף על כך, מאפשר יישומון צלזיוס ליטול הלוואות במטבעות קריפטו בריבית נמוכה - ריבית בשיעור התחלתי של 1% בשנה בלבד ללווים מטבעות CEL.

צלזיוס מציינת כי באפליקציה שלה אין עמלות ואין קנסות. לדבריה, יותר מ-80% מהכנסותיה חוזרים לידי קהילת המשתמשים שלה באמצעות תשלומי ריבית על הפיקדונות בפלטפורמה שלה. "עד היום כ-200 אלף איש מ-140 מדינות פתחו חשבונות באפליקציית צלזיוס, ובסך הכול הועבר במערכת שלנו סכום של כמעט 3 מיליארד דולר. שווי הנכסים (במטבעות קריפטו) המנוהלים בפיקדונות אצלנו קרוב ל-2 מיליארד דולר", אמר לאון. על פי נתוני החברה, ההלוואות שניתנו בפלטפורמה שלה בשלוש שנות פעילותה הצטברו לסכום של כ-8.2 מיליארד דולר.

"תת'ר יכולה לתת לנו תנופה אדירה"

חברת Tether, שהשקיעה בצלזיוס 10 מיליון דולר, נחשבת לאחת החברות הגדולות - וגם השנויות במחלוקת בתעשיית מטבעות הקריפטו. הסטייבלקוין Tether (הנסחר תחת הסימול USDT) משמש שער כניסה פופולרי עבור רבים מהמשקיעים שמצטרפים למסחר בבורסות הקריפטו בעולם, ומבחינת שווי השוק שלו הוא כיום מטבע הקריפטו השלישי בגודלו, אחרי ביטקוין ואת'ר (מטבע הקריפטו של את'ריום).

ואולם, נראה כי הרגולטורים בארה"ב אינם רואים בעין יפה את פעילותה של תת'ר. באפריל 2019 נתבעה בורסת הקריפטו Bitfinex על-ידי התובעת הראשית של מדינת ניו יורק, שהאשימה אותה בשימוש בכספי תת'ר לצורך כיסוי על אובדן של 850 מיליון דולר מכספי הבורסה. גם ביטפינקס וגם תת'ר שייכות לאותה חברה אם, iFinex מהונג קונג. נוסף על כך, מומחים בשוק הקריפטו הטילו ספק בנוגע לעתודות הכספיות של תת'ר. החברה טענה בעבר כי כל מטבע שהנפיקה מגובה בדולר אחד, אבל במרץ 2019 הודיעה כי הגיבוי הדולרי של מטבעות USDT הוחלף בגיבוי הכולל חוב של חברות שותפות, שלוו כספים מתת'ר.

בחרתם לגייס כסף מתת'ר, למרות המחלוקת המשפטית בנוגע לפעילותה. למה לקחתם את הסיכון הזה?
"לפני הגיוס עשינו את הבדיקות שלנו בעניין, והבאנו בחשבון גם את היתרונות וגם את החסרונות", אמר לאון. "תת'ר הבטיחה לנו שהמחלוקת המשפטית שלה בארה"ב תיפתר בשלב מסוים. הרגשנו בנוח עם הצוות של תת'ר ועם הערך שהם יכולים להביא לחברה. זה המשקיע האסטרטגי הכי חשוב בשוק הקריפטו, שיכול לתת לנו תנופה אדירה".

מלבד השימוש במטבעות CEL באפליקציית צלזיוס, נסחרים מטבעות אלה כיום בכמה בורסות קריפטו מבוזרות (decentralized exchanges, ובקיצור DEX), שעימן נמנות Liquid, IDEX, Switcheo, Uniswap, ו-Totle. בורסות DEX נבדלות מבורסות קריפטו רגילות בכך שאינן מחזיקות בנכסי הלקוחות שלהן. כל העסקות המבוצעות ב-DEX מיושבות באופן ישיר בין הצדדים לעסקה, ללא תיווך הבורסה, באמצעות חוזים חכמים. עם זאת, זירות המסחר המבוזרות אינן עומדות בכללי הרגולציה ברוב מדינות העולם, שדורשים מהבורסות לזהות את לקוחותיהן ולפעול למניעת הלבנות הון באמצעותן.

מטבעות CEL התחילו להיסחר בבורסות קריפטו באפריל 2018, במחיר התחלתי של כ-0.27 דולר, ועד ל-9 בספטמבר 2020, במשך יותר משנתיים, דישדשו במחיר של עד חצי דולר. ואולם, מ-10 בספטמבר ועד ל-5 באוקטובר, בתוך פחות מחודש, זינק מחיר המטבע ב-236%, על פי נתוני אתר Nomics, העוקב אחר שוק הקריפטו. ב-5 באוקטובר הגיע מחירו של CEL לשיא של כל הזמנים, כ-1.48 דולרים, ובשבועות שלאחר מכן ירד מעט, לרמה של כ-1.28 דולרים. מחיר זה משקף למטבע שווי שוק נוכחי של כ-470 מיליון דולר.

לדברי לאון, "הזינוק של המטבע משמעותי בעיקר כי הוא מראה אמון של הקהילה במודל שלנו. זה חלק מגלגל תנופה, שבו עליית מחיר המטבע מגבירה את הביקוש למטבע, ועליית הביקוש מעלה את המחיר. בחודשים האחרונים גלגל התנופה הזה מסתובב מהר יותר, בין השאר, בעקבות ההחלטה של חברה מובילה בשוק כמו תת'ר להשקיע בצלזיוס. הבעת האמון הזאת מדרבנת אותנו". 

Celsius Network

תחום פעילות: פלטפורמת בלוקצ'יין המאפשרת פיקדונות והלוואות עמית לעמית (P2P) ● שותפים מייסדים: אלכס משינסקי (מנכ"ל), דניאל לאון (סמנכ"ל תפעול) וניוק גולדשטיין (סמנכ"ל טכנולוגיות) ● היקף מצטבר של גיוסי הון: כ-74 מיליון דולר (מתוכם 24 מיליון דולר בגיוס אקוויטי שהושלם השנה, וכ-50 מיליון דולר בהנפקת מטבע הקריפטו CEL ב-2018) ● משרדי החברה: ארה"ב, בריטניה, סרביה, הונג קונג וישראל ● מספר עובדים: כ-100 ● מספר משתמשים פעילים באפליקציה: כ-200 אלף איש, מ-140 מדינות ● שווי הנכסים המנוהלים בפיקדונות החברה: קרוב ל-2 מיליארד דולר ● היקף מצטבר של הלוואות שניתנו בפלטפורמה: כ-8.2 מיליארד דולר