אקסלרטור החדשנות הרפואית של אסותא ואדמה הגיע לסיום

באקסלרטור השתתפו 12 מיזמים, מתוך 21 מיזמים שהוגשו, מטרתם לשפר את איכות השירותים הרפואיים ולתת מענה לאתגרים בתוך בית החולים

רחלי טבת ויזל
רחלי טבת ויזל

אקסלרטור החדשנות הרפואית של בית החולים אסותא וחברת אדמה (מכתשים אגן לשעבר) הגיע השבוע לסיומו לאחר 10 שבועות של פעילות. באקסלרטור השתתפו 12 מיזמים, מתוך 21 מיזמים שהוגשו. מטרתם לשפר את איכות השירותים הרפואיים ולתת מענה לאתגרים בתוך בית החולים.

חברת אדמה בדרך כלל לא עוסקת בתחום הרפואי אלא בהגנת הצומח (הדברה, דישון וכדומה), אך האקסלרטור הוא חלק מפעילות קשרי הקהילה של החברה. פעילות זו כוללת גם עידוד יזמות, לא רק בתחומי הליבה של אדמה אלא בתחומים שונים. עם פרוץ משבר הקורונה, החליטה החברה לעודד יזמות בתחום הבריאות. מטה "אדמה" ממוקם באשדוד, ועל בסיס זה נוצר הקשר עם בית החולים.

הרעיונות למיזמים האקסלרטור הגיעו לא רק מרופאים, אלא גם מאחיות ואנשי תחזוקה ומההנהלה. כך למשל, אחד המיזמים שפותחו היה יישום לניהול 'רצפת היצור' של בית החולים בהסתכלות כוללת על כל המערכות ושילובם למערכת אחת שמאפשרת להנהלה תמונה כללית ומלאה של כל המחלקות. זאת, כדי לבצע תעדוף נכון של משאבי בית החולים. זהו יישום שקשה לפתח ללא היכרות אינטימית עם סביבת בית החולים.

יישום נוסף מאפשר בדיקות שגרתיות לחולי סרטן שאמורים לעבור טיפול כימותרפי, כבר בבית כדי לחסוך להם את ההגעה לבית החולים ולבית החולים ולאחיות את ההכנה ואחר כך ההשלכה לפח של התרופה, במידה והמדדים אינם מאפשרים טיפול. המדידה מראש מבוצעת באמצעות מכשיר המתחבר כמדבקה לעורו של המטופל, ותפקידו לבדוק את המדדים החיוניים.

רעיון נוסף פותח על ידי רופא המטפל בחולות עם סרטן גניקולוגי. הוא הביע חשש מהתפזרות הגידול בעת הסרתו מן הרחם, כאשר התאים המתפזרים עלולים להישאר בגוף ולהפוך לגרורות. הפיתוח נשמע על פניו טכני ופשוט אך עשוי להיות משמעותי: להסיר את הגידול רק אחרי שעוטפים אותו במעין שקית. בתוך השקית אפשר לפורר את הגידול כמה שרוצים, בלי לגרום להתפזרות התאים בגוף.

מיזם נוסף נוצר על ידי הצוות למען הצוות: מיזם למיפוי כשרונות המתמחים מול טכנולוגיות הכשרה, במטרה להתאים לכל מתמחה את ההכשרה שלו באופן אישי ולנהל בצורה הנכונה את טכנולוגיות ההכשרה.

מיזמים נוספים הם: אבחון מצוקה עוברית על ידי בינה מלאכותית, פיתוח מסכת הנשמה לילדים בהתאמה אישית ואפליקציה שתסייע לטיפול בילדים עם שיתוק מוחין. ואיך אפשר בלי קורונה? אחד המיזמים עסק בבדיקה מהירה יותר של קורונה, על ידי זיהוי רכיבים על גבי המעטפת.

במסגרת האקסלרטור קיבלו היזמים המתחילים קורס ברפואה דיגיטלית, מנטורינג מיזמים בתחום הרפואי וגישה למומחים ולמידע של בית החולים. כעת הפרוייקטים יוצאים לאוויר העולם. לאסותא אשדוד אין בינתיים חברת מסחור טכנולוגיות, כך שבית החולים לא יוכל לקחת את הפרוייקטים האלה הלאה, אך אסותא ואדמה יעזרו לפרוייקטים להיחשף למשקיעים אחרים.

את הפעילות הובילו ד"ר ארז ברנבוים מנכ"ל אסותא אשדוד, צבי מנור סמנכ"ל תפעול ישראל בחברת אדמה וד"ר גיל לוי, מנהל יחידת החדשנות והיזמות הרפואית בבית החולים. תכנית האקסלרטור עצמה נוהלה על ידי דר' יוסי רוזנבלום, המנהל הרפואי של חממת eHealth Ventures.