הפוקוס באירופה עובר מצרפת וגרמניה לאיטליה, ספרד ובריטניה

מספר הנדבקים באירופה מזנק וההגבלות על האזרחים מתהדקות • צרפת וגרמניה הגדולות סוגרות ברים, מסעדות וחנויות, אבל משאירות בתי ספר פתוחים

אנגלה מרקל / צילום: Michael Sohn, Associated Press
אנגלה מרקל / צילום: Michael Sohn, Associated Press

למרות העובדה שבתי הספר יישארו פתוחים וגם התעשייה, ההגבלות החדשות בגרמניה והעוצר המחודש בצרפת משרטטים עתיד עגום במדה שלא יימצא חיסון. כעת, לא בטוח כי הסגר במתכונת החדשה בכלל יעבוד, ותשומת הלב עוברת למדינות אירופה האחרות, שניצבות בפני תחלואה דומה.

בסופו של דבר, מספר החולים בקורונה לא הותיר ברירה למנהיגי גרמניה וצרפת. השבוע נרשמו כ-15 אלף חולים ביממה בגרמניה ו-52 אלף חולים ביממה בצרפת, זה היה יותר מדי, מהר מדי, אפילו בשביל מי שנשבעו "לעשות הכול" כדי להימנע מסגר נוסף.

בברלין, הקאנצלרית מרקל כינסה ביום ד' לישיבת חירום את ראשי מדינות המחוז של גרמניה, שעד כה התנגדו להחמרה. היא הטילה את כל משקלה הפוליטי וניסיונה על החמרת הצעדים ואחרי שעה וחצי כולם "יישרו קו" - גרמניה הולכת לסגר חלקי. לפני הפגישה היו מי שקראו לזה "סגר לייט", אחריה היה ברור שהוא אינו כזה - כל המסעדות, הבארים ובתי הקפה ייסגרו לקהל, גם חדרי כושר, תיאטראות ובתי קולנוע, ייאסרו אירועים פרטיים, משפחות יורשו לפגוש רק משפחה נוספת ותיאסר תיירות פנים בתוך המדינה.

בצרפת, הנשיא עמנואל מקרון התייעץ עם ממשלתו ומועצת המומחים המדעית, ואז עלה לשידור בשמונה בערב והודיע על שובו של העוצר הארצי. תושבי צרפת כולה הצטוו שלא לצאת מהבתים בחודש הקרוב למעט לצרכים חיוניים, כל המסעדות ובתי הקפה ייסגרו לקהל וגם כל החנויות הבלתי-הכרחיות במרחב הציבורי. אישורים יינתנו למי שצריך לצאת לעבודה. ייאסרו חתונות באופן גורף, הלוויות יותרו בנוכחות מצומצמת. תיאסר הנסיעה בין חלקים שונים של צרפת. "המספרים הגבוהים עברו את התחזיות הגרועות ביותר", אמר מקרון.

קיוו להימנע מצעדים גורפים

וכך, בערב אחד, שבה מגפת הקורונה לשבש את החיים הציבוריים והכלכליים של שתי הכלכלות הגדולות ביותר באירופה, ושל יותר מ-100 מיליון התושבים החיים בהן. בגרמניה חשבו שהרע מכל מאחוריהם, הבטיחו לא לחזור לסגר וחזו "התאוששות בצורת V" אחרי הסגר של האביב. כעת מדברים על התאוששות בצורת הלוגו של חברת "נייקי".

גם בצרפת, שספגה פגיעה כלכלית ואנושית חמורה יותר, קיוו לא להזדקק שוב לכלי הגורף הזה, ניסו לסגור בארים בשעות מסוימות, מסעדות באזורים מסוימים, להפציר בציבור, עשו כל מה שאפשר עד שהמספרים הכריעו את ההחלטה - יותר מ-500 מתים ביום ומערכת בריאות שמתקדמת לקראת אי-ספיקה.

אבל ישנם שני הבדלים משמעותיים לעומת הסגר שהוטל במרץ-אפריל - בתי הספר והגנים יישארו פתוחים והעסקים אמורים להמשיך לעבוד כרגיל. "לא נקריב דור שלם על ידי מניעת חינוך", אמר מקרון. "העדיפות הראשונה שלנו היא להמשיך את החינוך", הבהירה מרקל. המשמעות היא סגר חלקי, שנובע בין השאר מהצורך של מי שאינם יכולים לעבוד מהבית לנוע לעבודה וממנה, וכן המשך מסגרות החינוך לילדים.

גם מפעלי המכוניות הגרמנים לא יישבתו הפעם. התקווה היא שהצריכה המתאוששת באסיה תספיק להם. המודל של "חיים לצד הנגיף" אולי נכשל, אבל כעת מדינות אירופה מהמרות ש"חיים מצומצמים לצד הנגיף" יצליח.

הציבור עייף מההגבלות

אבל יש עוד שינוי לעומת האביב - האוכלוסייה עייפה מהגבלות. הקיץ שעבר על תושבי אירופה לא היה נורמלי לגמרי. החיים לא שבו למסלולם, וכעת הם רק הולכים ומסתבכים. אם בגרמניה התקבלו בגל הראשון ההנחיות ללא ערעור, כעת שלל קבוצות אינטרסים, החל ממסעדנים דרך בעלי מלונות ובעלי פאבים, מתכוונים לעתור לבתי המשפט בדרישה שהממשלה תוכיח מדוע הם מסוכנים לציבור.

אם בעלי עסקים קטנים חשבו שיוכלו להתאושש בעזרת התמיכה הממשלתית בגל הראשון וסגרו את הדלתות ללא מרמור, עכשיו המצב שונה. הם חוששים לעתידם הרבה יותר.

בשביל רבים, עצם העובדה שמערכות הבריאות של גרמניה וצרפת נכשלו במניעת התפרצות שנייה משרטטות עתיד עגום במדה שלא יימצא חיסון - עתיד של סגרים והגבלות חוזרים ונשנים במחזורים משתנים. בעולם כזה, לא בטוח שכדאי להחזיק עסק כמו מסעדה, או מכון כושר, או שלל עסקים אחרים. בנוסף, היתרון בסגרים ההדוקים הקודמים (שהיו הדוקים הרבה יותר בצרפת ובאיטליה לעומת גרמניה, למעשה) הייתה העובדה שהם פעלו. אחרי 15-18 יום התחלואה החלה לרדת בכל המדינות שיישמו אותן. כעת, עם המתכונת החדשה, אפילו ההשפעה אינה ידועה. במיוחד בשל העובדה כי שיעור הציות להנחיות בציבור עלול לרדת.

איטליה וספרד נערכות לפגיעה

אחרי ההכרזה על הצעדים בגרמניה ובצרפת, הפוקוס עובר כעת למדינות כמו איטליה, ספרד ובריטניה. גם הן ניסו ככל יכולתן להימנע מהגבלות כה משמעותיו על החיים שיכולות לשבש את הכלכלה. שלושתן ספגו את הפגיעה הכלכלית החמורה ביותר ברבעון השני, לפי ההערכות לגבי הפגיעה בתמ"ג.

אבל, מצב התחלואה בהן אינו שונה מזה מעבר לגבול, אולי הוא אף חמור יותר. בספרד מספר המתים גם עומד על קרוב ל-260 ביום, והמדינה שוברת שיאי תחלואה יומיים. גם באיטליה מספר המתים עומד על כ-200 ביום וקרבות רחוב מתנהלים אפילו סביב הגבלות "רכות" יחסית, כמו סגירת מסעדות בשש בערב.

בסוף השבוע הקרוב יתפרסמו נתוני התמ"ג המעודדים של הרבעון השלישי, הם יציגו כיצד מדינות אירופה שבו וצמחו ביולי-אוגוסט-ספטמבר, לעומת הצניחה ההיסטורית בתוצר שנרשמה ברבעון השני. השאלה כיצד ייראה הרבעון הרביעי מרחפת מעל צעדי הסגר שהוכרזו השטוע. נכון למדדי המניות במדינות אירופה, שירדו בימים האחרונים בקרוב ל-8%, החשש שייראו דומים לרבעון השני - גדול מאוד.