בית ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב בת"א פתח את הגן שלו לציבור הרחב

הגן המשוקם כולל, בין היתר, מדשאה רחבה, אזורי ישיבה מרווחים, חיבור חופשי לאינטרנט בכל המתחם, שולחן עם חיבורי חשמל ו-usb, ספריית רחוב עם ספרים, ובירזיה עם מים קרים, בקרוב ייפתח במתחם גם בית קפה במשאית אוכל

חולדאי ובר-דוד מסירים את הגדר מגינת ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות
חולדאי ובר-דוד מסירים את הגדר מגינת ההסתדרות / צילום: דוברות ההסתדרות

היום (ה') הוסרו הגדרות סביב בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב 93 בתל אביב, וגן ההסתדרות, שמיום הקמת המבנה, לפני 67 שנים, היה סגור, נפתח לשימוש הציבור הרחב. הפרוייקט נעשה בשיתוף עם עיריית תל אביב-יפו ובביצוע של האגף לשיפור פני העיר בעירייה. טקס פתיחת הגן נערך במתכונת מצומצמת, בהתאם להנחיות התו הסגול והשתתפו בו, בין היתר: יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי, ויו"ר נעמת חגית פאר.

קומפלקס מבני ההנהלה של ההסתדרות תוכנן בשנת 1949 על ידי צוות אדריכלים שכלל, בין היתר, את האבות המייסדים של האדריכלות הישראלית, דב כרמי (היכל התרבות, יחד עם יעקב רכטר), ויצחק ישר (מוזיאון ת"א, יחד עם דן איתן). ארבעת המבנים ממוקמים על מגרש בשטח של 14 דונם, באזור שהיה בזמן הקמתם, קצה העיר. הגן והמדשאה הוקמו ע"י אדריכל הגנים יצחק קוטנר, ממקימי ארגון הגננים בישראל.

הגן המשוקם, שנפתח היום, כולל, בין היתר, מדשאה רחבה, אזורי ישיבה מרווחים, חיבור חופשי לאינטרנט בכל המתחם, שולחן עם חיבורי חשמל ו- usb, ספריית רחוב עם ספרים, ובירזיה עם מים קרים. בקרוב ייפתח במתחם גם בית קפה במשאית אוכל.

על תכנון הגן אחראית אדריכלית הנוף חוי ליבנה. בראיון איתה, שנערך לפני כשנה, היא אמרה לגלובס שהיא מכבדת מאד את נושא הרצון לשמר את המבנה והגן, אך מאמינה ששימור הוא לא הקפאת מצב קיים: "פתיחת הגדרות לציבור היא דבר מבורך. זה המעשה הנכון. היה חשוב לנו לתת קצת עניין בגן, לתת מניע לאנשים להגיע לשם, ומצד שני, לא לפגוע באימג' של המדשאה והבניין. ההצללה תהיה אך ורק ע"י עצים ולא יהיו פה מתקני משחק. מאד נצמדנו לעניין הזה שהמראה הכללי ישאר. ניסינו לייצר מקומות שיאפשרו כל מיני סוגים של שהיה, אבל יותר בפריפריה של השטח".

יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד, אמר בטקס פתיחת הגן: "אנו נמצאים היום ברגע היסטורי: בתוך כל הקורונה והכאוס המטורף מסביבנו, ביום הזיכרון ליצחק רבין, בתוך פילוג בעם, שיסוי של מגזרים אחד בשני, אנחנו מביאים מסר של אחדות והתחלה חדשה. היום אנו מעניקים לתושבי מדינת ישראל, לתושבי ת"א-יפו, לחברי ההסתדרות, לכולם, את גן ההסתדרות. החזון שלי היה לפתוח את הבית של העובדים בישראל, וזה קורה, מפה אני רוצה ללכת קדימה ולחפש את המאחד והמשותף ולא את המפלג".

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "זהו יום חג חשוב. ב-20 השנים האחרונות המוטו של עיריית תל אביב-יפו, הוא לאפשר מעבר, המשכיות, לפתוח מרחבים ציבוריים בכל הרמות. אחרי כ"כ הרבה שנים שהגן הזה עמד כאן, הגיע ארנון בר-דוד והחליט שאפשר לשנות. התוצאה היא גן חדש לשימוש הציבור שיעשה טוב להסתדרות, לתושבי ת"א-יפו, לכולם. אני מודה למי שעסק במלאכה, לאגף שפ"ע, לקבלנים, לכל העובדים שעבדו הרבה זמן ובסופו של דבר הביאו אותנו ליום הזה. ארנון, יישר כוח".