לפחות ארבעה הרוגים ועשרות פצועים ברעידת אדמה במערב טורקיה

באיי סאמוס ביוון ובאזור איזמיר שמבערב טורקיה הורגשה רעידת אדמה חזקה שגרמה לקריסת בניינים ולהצפות • אמבולנסים וצוותי הצלה פינו עד כה יותר ממאה ועשרים פצועים וארבע גופות של נפגעי הרעש • באיזמיר קרסו עשרות בניינים ולפי התקשורת המקומית לפחות 25 צוות הצלה וחילוץ מנסים לאתר ניצולים בין ההריסות

פינוי פצועים מהריסות בניין בטורקיה / צילום: Tuncay Dersinlioglu, רויטרס
פינוי פצועים מהריסות בניין בטורקיה / צילום: Tuncay Dersinlioglu, רויטרס

לפחות ארבעה הרוגים ועשרות פצועים ברעידת אדמה בעוצמה של 7 דרגות ריכטר שטלטלה בצהריים (יום ו') ערים ואיים ביוון ובטורקיה. שר הבריאות הטורקי פאהרטין קוצ'ה אמר כי אמבולנסים וצוותי הצלה פינו עד כה יותר ממאה ועשרים פצועים, וארבע גופות של נפגעי הרעש. שניים מההרוגים נפגעו מגל צונאמי ששטף את חופי איזמיר. באיזמיר, העיר השלישית בגודלה בטורקיה, חיים יותר מארבעה מיליון תושבים. ראש העיר טונק סוייר אמר כי קרסו עשרות בניינים ולפי התקשורת המקומית לפחות 25 צוות הצלה וחילוץ מנסים לאתר ניצולים בין ההריסות. 

פינוי נפגעים מבניין שנהרס ברעידת האדמה בטורקיה / צילום: Tuncay Dersinlioglu, רויטרס
 פינוי נפגעים מבניין שנהרס ברעידת האדמה בטורקיה / צילום: Tuncay Dersinlioglu, רויטרס

מוקד הרעש היה סמוך לאי סאמוס שבמזרח הים האגאי - במרחק של כ-33.5 ק"מ מחופי טורקיה. הרעידה, שהתרחשה ב-13:51 ובעומק של 10 ק"מ בלבד, הורגשה היטב באתונה, בכרתים, בקוס, ברודוס ואפילו באיסטנבול המרוחקת יחסית מהאזור. לפחות שש רעידות משנה נמנו באזור לאחר מכן, בעוצמה שנעה בין 4.1 ל-4.8.

שר הביטחון בני גנץ הנחה את צה"ל להיערך למתן סיוע חירום לטורקיה. נציגי צה"ל פנו לנספח הצבאי הטורקי בישראל. בשיחה הועבר לשלטונות הטורקים כי מערכת הביטחון ומדינת ישראל משתתפים בצערם על האסון, ונכונים להוציא משלחת באופן מיידי אשר תסייע בחילוץ ממבנים שנהרסו באזור ובפריסת בית חולים שדה שיטפל בפצועים הרבים. גנץ אמר, כי "מדינת ישראל וכוחות הביטחון תמיד יושיטו את ידם לסייע הומניטארית לאזרחים שנפגעים בכל מקום, תוך שימוש ביכולות ובניסיון שנצברו בצה"ל לאורך שנים להתמודדות עם מצבי חירום".

טורקיה כבר סבלה בעבר מרעידות אדמה קשות, שהזכורה ביותר היא זו שהתרחשה ב-1999. אז, אירעו שתי רעידות אדמה עוצמתיות בצפון מערב המדינה והרגו כ-18 אלף בני אדם. כשנתיים לאחר מכן התרחשה במדינה רעידת אדמה נוספת שגבתה את חייהם של יותר מ-500 בני אדם.

אזרחים טורקים מודאגים מחוץ לבתיהם באיזמיר / צילום: Ismail Gokmen, Associated Press
 אזרחים טורקים מודאגים מחוץ לבתיהם באיזמיר / צילום: Ismail Gokmen, Associated Press

גם באיי סאמוס ביוון הורגשה הרעידה החזקה, בניינים רעדו וחלקם ניזוקו, תושבים רבים נמצאים ברחובות מחשש כי בניינים יתמוטטו. בסאמוס ובאיזמיר שטפו גלי הצונאמי את הרחובות הסמוכים לחופים.