הקורונה באירופה: ראש ממשלת בריטניה הכריז על סגר חלקי לחודש

ג'ונסון מתכוון ליישם מדיניות דומה לזו שתאומץ החל מיום שני בגרמניה, וכבר מיושמת בצרפת, הכוללת הגבלות חמורות על החיים הציבוריים וקריאה לציבור להישאר בבתים • גם קאנצלר אוסטריה הודיע על הטלת סגר חלקי על המדינה

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום:  PA Video/Downing Street Pool , Associated Press
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: PA Video/Downing Street Pool , Associated Press

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הכריז הערב (שבת) על סגר חלקי שיוטל על תושבי הממלכה המאוחדת, בעקבות העלייה המהירה במספר המקרים היומי ובשיעור התמותה; כך דיווחו היום כלי התקשורת בבריטניה.

לפי הדיווחים, ג'ונסון מתכוון ליישם מדיניות דומה לזו שתאומץ החל מיום שני בגרמניה, וכבר מיושמת בצרפת, הכוללת הגבלות חמורות על החיים הציבוריים וקריאה לציבור להישאר בבתים. הסגר הבריטי יימשך עד ה-2 בדצמבר, לכל הפחות.

לפי הדיווחים, כל המסעדות, בתי הקפה והפבים בבריטניה ייסגרו לחלוטין, כמו גם כל החנויות והמסחר הלא-חיוני במרחב הציבורי. סופרמרקטים יישארו פתוחים. ייאסר על התושבים לבקר אחד אצל השני, למעט אם הדבר קשור לילדים.

תיאסר התיירות בתוך בריטניה, אך יאופשרו נסיעות לצרכי העבודה בתוך המדינה. גם נסיעה מחוץ לבריטניה תורשה להתרחש רק במקרים שבהם יש צורך עסקי בכך. כמו מעבר לתעלה, בתי הספר יישארו פתוחים וכך גם המגזר היצרני - התעשייה והעבודות, אך מי שיכול לעבוד מהבית יעודד לעשות זאת. התושבים יונחו להישאר בבית ולא לצאת לצרכים לא-חיוניים אך יוכלו לצאת להתעמל.

לפי הערכת כלי התקשורת, העוצר החדש ייכנס לתוקף ביום חמישי הקרוב. כפי שקרה גם בגרמניה ובצרפת, גם ההודעה הצפויה של ג'ונסון מהווה שינוי כיוון, אחרי חודשים שבהם הבהיר כי ניתן לחמוק מסגר אם האוכלוסייה תיישם את ההגבלות שהוטלו עד כה. לפי רשת ה"בי-בי-סי", הערכות שהוצגו לג'ונסון על ידי מומחים מדעיים חזו מספר גדול הרבה יותר (עד פי שלושה) של מתים בחודשים הקרובים מאשר המספר שנרשם באביב, שגם הוא היה הגבוה ביותר באירופה, אם המדינה לא תנקוט צעדים מיידים.

מנסים להציל את חג המולד

בימים האחרונים נרשמו יותר מ-25 אלף מקרי קורונה חדשים מדי יום וגם התמותה זינקה ליותר מ-250 קורבנות מדי יום. הממשלה הבריטית מנסה להסביר את הצעדים החדשים ככאלה שיוכלו "להציל את חג המולד", ולאפשר חגיגות משפחתיות בסוף דצמבר. חלק מהפרשנים בבריטניה גם ביקרו את האופן שבו הצעדים החדשים הודלפו לתקשורת אתמול והיום, בשל ההשפעה הדרמטית על בעלי עסקים ועל הציבור.

גם קאנצלר אוסטריה, סבסטיאן קורץ, הודיע היום על הטלת סגר חלקי על המדינה החל מיום שלישי הקרוב. בין השעות שמונה בערב לשש בבוקר יהיו כל החנויות סגורות והפעילויות במרחב הציבורי ייאסרו, למעט סופרמרקטים. תיאסר עזיבת הבתים בשעות אלה למעט מסיבות מאושרות כמו עבודה או צרכים חיוניים.

ייאסר קיום אירועים ורק הלוויות יורשו להתקיים. בתי הספר יישארו פתוחים וכך גם חלק גדול מהמגזר העסקי, אמר קורץ. ההנחיות יהיו תקפות לפחות עד סוף נובמבר. מספר המקרים החדשים במדינה עבר אתמול לראשונה את רף ה-5,000 וממוצע הקורבנות היומי מקורונה עומד על 18 בני אדם.

ביוון, הודיע ראש הממשלה על הטלת הגבלת חמורות, לראשונה מאז שהמדינה יצאה מהסגר הקודם ללא מספר גבוה של מקרים או קורבנות. בצפון המדינה ובאזור אתונה ייסגרו החל מיום שלישי הקרוב כל המסעדות, בתי הקפה והבארים לקהל ויורשו לספק משלוחים או טייק אוואי בלבד.

גם בתי קולנוע וחדרי כושר ייסגרו לחלוטין. בחלקים אחרים של המדינה תוטל חובה על לבישת מסכה גם בחוץ, ויוטל עוצר לילי בין חצות לחמש בבוקר. הלימודים באוניברסיטאות יעברו למתכונת מקוונת. בניגוד לסגר באביב, תורשה הנסיעה בתוך המדינה וחנויות במרחב הציבורי יישארו פתוחות. ביממה האחרונה נרשמו יותר מ-1,500 מקרים חדשים של קורונה ביוון וממוצע מקרי המוות היומי עומד על 10 בני אדם.

באיטליה מתלבטות הרשויות כיצד לפעול, אחרי שנרשמו יותר מ-31 אלף מקרים ביממה האחרונה. נכון לעכשיו ראש הממשלה דן בהטלת סגרים מקומיים, ולא בסגר ארצי כפי שהוכרז בגרמניה, צרפת וככל הנראה בריטניה.