מה מלמדת ההתנהגות של שוק המניות האמריקאי בשבוע האחרון על התוצאה בבחירות

עלייה חדה בתחלואה באירופה ובארה"ב בשבוע שחלף, שמאז הספיקה לשבור שיא יומי, או התנודות החדות שנרשמו עם פרסום תוצאותיהן של ענקיות הטכנולוגיה • האם שוק המניות כבר החליט מי המועמד המנצח בבחירות בארה"ב

טראמפ מול טראמפ. הבחירות עוד שבועיים בלבד. צילומים: Associated Press / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס
טראמפ מול טראמפ. הבחירות עוד שבועיים בלבד. צילומים: Associated Press / עיבוד: טלי בוגדנובסקי , גלובס

השבוע החולף בוול סטריט היה הגרוע ביותר מאז חודש מרץ האחרון, והיה זה גם השבוע השלילי ביותר לפני בחירות בארה"ב מאז 1928. מדד ה-S&P 500 ירד ב-5.6%, מדד הנאסד"ק ירד ב-5.5%, מדד הראסל 2000 ירד ב-6.2%, ומחיר הנפט צלל בכ-10%.

הטריגר לירידות בתחילת השבוע שעבר מיוחס לעלייה החדה בתחלואה באירופה ובארה"ב, שמאז הספיקה לשבור שיא יומי מאז מרוץ המגפה, ולכך יש להוסיף את התנודות החדות שנרשמו עם פרסום תוצאותיהן של ענקיות הטכנולוגיה ביום חמישי האחרון, כך שלמרות הסטטיסטיקה קשה להסיק כי הירידות בשווקים בשבוע החולף מרמזים על זהות הנשיא הבא.

"אמנם ירידה של מדד S&P 500 מהווה אינדיקציה סטטיסטית לחילופי הנהגה, אלא שהפעם המצב אחר, משום שרוב הירידה התרחשה בימים האחרונים ממש וניתנת לייחוס לגל התחלואה השני  - גורם שלא השפיע בעבר כמובן", אמר רונן מנחם, הכלכלן הראשי של בנק מזרחי טפחות, בשיחה עם "גלובס". "כמו כן, יותר מעצם הירידה, בולטת התנודתיות הגבוהה (בתוך גל הירידות יש גם ימים עם עליות חדות) והדבר מעיד על סימני השאלה העצומים לגבי עצם התוצאה ועיתוי היוודעותה. צריך לזכור כי מאז ג'ורג' בוש האב לא קרה שנשיא מכהן הוחלף לאחר 4 שנות כהונה, מה שמקהה את עוצמת הסטטיסטיקה בהקשר הזה".

מה הם הגורמים הרלוונטיים לשווקים לקראת הבחירות לנשיאות ארה"ב בשני הבתים?
"תוצאות ברורות. הבחירות נערכות בדואר וייתכן עיכוב של שבועות וחודשים. ביידן מוביל, אך לא מספיק ופערים נוטים להצטמצם", אומר מנחם. "ניצחון של מועמד גם בבית הלבן וגם בשני הבתים: הבית התחתון והבית העליון, שהוא הסנאט ( מה שנקרא: סוויפ), ישפר את הסיכוי להעברת חבילת תמריצים כלכלית של כ-3 טריליון דולר. זה גורם התנודתיות המשפיע ביותר כיום על שוק המניות".

דגלי תמיכה בטראמפ מחוץ לקלפיות המוקדמות בפלורידה, השבוע / צילום: Lynne Sladky, Associated Press
 דגלי תמיכה בטראמפ מחוץ לקלפיות המוקדמות בפלורידה, השבוע / צילום: Lynne Sladky, Associated Press

איך יגיבו השווקים להחלפת נשיא מכהן?

"לרוב השווקים יעדיפו נשיא שהורגלו, בפרט טראמפ, הדוגל בהפחתת נטל המס. הפעם זה פחות בולט כי גם הדמוקרטים לא ימהרו לייקר מסים. נזכיר כי ביידן כסגן נשיא טיפל טוב במשבר 2008".

ואיך התפשטות הקורונה עשויה להשפיע?

"בגלל הנגיף, השווקים יחששו פחות מניצחון של ביידן, למרות שהדמוקרטים דוגלים בהעלאת מסים, כי הפעם הם תומכים קודם כל בתכנית התמריצים (New Deal)".

בחלוקה גסה איזה סקטורים מזוהים עם כל אחד מהמועמדים?

"טראמפ מזוהה עם סקטורים מסורתיים. ביידן בעד אנרגיה ירוקה ותשתיות. ניצחון שלו יאתגר את חברות הטכנולוגיה, אך גם עבורן הטרנד ינצח. המכפילים גבוהים, אך מגובים על ידי המגפה שמאיצה תהליכים טכנולוגיים. לא נראה שתושת עליהן רגולציה כבדה. ארה"ב רוצה שהן תישארנה חזקות עקב התעצמות התחרות מסין. כמו כן, העלאת מס לא סבירה בשנה הראשונה על ידי איש מהם".

מה צפוי בשוק האג"ח בהקשר זה?

"ביידן רוצה חבילת תמריצים גדולה יותר ולכן נראה שהגירעון יתפח יותר. לכן סוויפ דמוקרטי יכול למשוך את תשואות הפדיון מעלה".

מה לגבי מלחמת הסחר?

"סין תצמח ב-5%-4% השנה ובשנה הבאה, בעוד ברוב העולם התוצר בסוף 2021 יהיה נמוך יותר מ-2019. הנושא הזה יחריף ויהיה חלק מהותי מסדר היום, גם אצל טראמפ וגם אצל ביידן".