גרמניה תיכנס מחר לסגר שעלותו מוערכת ב-19 מיליארד אירו

המדינה תפצה עצמאים ועסקים שייאלצו לסגור בגלל הסגר ב-75% מהכנסותיהם המקבילות בשנה שעברה • מומחים: אם הסגר יימשך חודש, הוא יפגע בתמ"ג ב-1%

אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה / צילום: Martin Meissner, Associated Press
אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה / צילום: Martin Meissner, Associated Press

גרמניה תיכנס מחר (ב') לסגר חלקי שצפוי לעלות לה כ-19 מיליארד אירו, אם יימשך כחודש בלבד כפי שמתוכנן. הפגיעה הכלכלית הגדולה ביותר תהיה במגזר התיירות, בעקבות האיסור שהוטל על תיירות פנים (נסיעות ולינות בבתי מלון מותרות רק לצרכי עסקים) וכן בסקטור הגסטרונומיה, לאחר שכל המסעדות, בתי הקפה והברים הצטוו להיסגר לקהל ויוכלו לספק רק משלוחים או Take Away. מומחים מהמכון הכלכלי הגרמני IW העריכו כי הסגר "ימחק" לגרמניה 1% מהתמ"ג.

משרדי האוצר והכלכלה הגרמנים הבהירו כי בניגוד לפיצויים הממשלתיים בסגר הראשון, שמטרתם הייתה להעניק במהירות "מענקי מחיה" לעצמאים ובעלי עסקים קטנים, הפעם הם בוחרים במודל אחר לפיצויים. לפי התוכנית העכשווית, כל העסקים והעצמאים במדינה יקבלו פיצוי מהממשלה על ההכנסות שאבדו להם משום שנאלצו לסגור. עסקים קטנים עד 50 בני אדם ועצמאים יקבלו כ-75% מההכנסות שקיבלו בנובמבר 2019 (או ממוצע חודשי של השנה שעברה אם נובמבר היה חודש דל בהכנסות). עצמאים שהחלו את עבודתם השנה יקבלו את המענק על בסיס הכנסות חודש אוקטובר. חברות גדולות יותר צפויות לקבל פיצוי של עד כ-58% מהכנסותיהן. "אנחנו נעשה זאת באופן מהיר ובלתי-ביורוקרטי", הבטיח שר האוצר אולף שולץ לבעלי העסקים ולעצמאים.

במקביל יינתן פיצוי לעסקים שלא נסגרים בגלל ההוראות החדשות, אך מושפעים על ידן, בשיעור לא ידוע.

היקף גבוה של נדבקים 

מספר מקרי הקורונה עבר אתמול לראשונה בגרמניה את רף ה-19 אלף. היום נרשמו כ-14 אלף מקרים חדשים, בין השאר בשל העובדה כי בימי ראשון לא כל הרשויות מעבירות נתונים. כ-30 בני אדם מתים בממוצע מדי יום בגרמניה מקורונה. במסגרת הסגר החלקי שהוכרז בתי הספר יישארו פתוחים, וכן התעשייה ומקומות העבודה. תיאסר פגישה של יותר משני משקי בית, יבוטלו אירועים וייסגרו חדרי כושר, תיאטראות, בתי קולנוע ופעילות בתחומי התרבות תבוטל.

גרמניה רשמה זינוק של 8.2% בתמ"ג ברבעון השלישי בהשוואה לרבעון השני, שבו צנח התמ"ג ב-9.8% בהשוואה לרבעון הראשון. ביחס לרבעון המקביל אשתקד רשם הרבעון השלישי ירידה של 4.2% והמדינה רחוקה מלהתאושש מהשפעות המשבר הכלכלי הנלווה לקורונה.