הניסוי בחיסון לקורונה של המכון הביולוגי החל היום בשיבא

הנבדק הישראלי הראשון, שגב הראל, קיבל את הזריקה מול המצלמות • הראל: "אם זו התרומה שאני יכול לתת, להביא תקווה שאנחנו עומדים לסיים את המגפה, אז עשיתי את שלי"

החיסון של המכון למחקר ביולוגי, לפני זמן קצר בבית החולים שיבא / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון
החיסון של המכון למחקר ביולוגי, לפני זמן קצר בבית החולים שיבא / צילום: אגף דוברות והסברה, משרד הביטחון

בית החולים שיבא החל היום בחיסון מתנדבים במסגרת הניסוי בחיסון לקורונה שפותח על ידי המכון הביולוגי הישראלי, בתמיכת משרד הביטחון. באירוע מתן החיסון הראשון נכחו גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו; שר הביטחון בני גנץ (אשר קידם את הפיתוח מתחילת דרכו); שר הבריאות, יולי אדלשטיין; עוזר השר להתגוננות, משה אדרי, וראש המכון הביולוגי, פרופ' שמואל שפירא, למרכז הרפואי שיבא תל השומר, בו החל הבוקר שלב הניסויים הקליניים בחיסון לקורונה שפיתח המכון הביולוגי. באותה עת ניתן חיסון למשתתף נוסף בבית החולים הדסה.

המתנדב הראשון, שגב הראל, לא סבל מתופעות לוואי שליליות בעת קבלת החיסון. בסרטון שצולם לטוויטר של בית החולים ערב קבלת החיסון, אמר הראל: "שלום, שמי שגב הראל בן 26 משדה נחמיה, סטודנט לתואר ראשון במנהל עסקים במכללת רופין ולצערי, כרגע גם מובטל. אני הולך להיות הישראלי הראשון שהולך לקבל מחר את חיסון הקורונה הישראלי. החלטתי להתנדב לניסוי כי אני רואה בזה זכות גדולה לעזור ולתרום. הרבה אנשים נפגעו מהקורונה בריאותית, נפשית ובעיקר כלכלית ואם זו התרומה שאני יכול לתת, להביא תקווה שאנחנו עומדים לסיים את המגפה, אז עשיתי את שלי".

בתשובה לשאלה אם יש לו חששות אמר כי: "אני בחור בריא, ואני מאמין במערכת החיסונית של הגוף שלי. ישבתי עם הרופאים, ואני חושב שאין לי מה לחשוש, למעשה אני בטוחה בזה". לדבריו, ההורים מאוד תמכו. "הם שמחו שיש לי הזדמנות לעשות את הדבר ההיסטורי הזה".

משיבא נמסר כי הראל, כמו כל המתנדבים, יקבל תשלום עבור השתתפותו בניסוי, אך לא תגמול מיוחד על עצם היותו המתנדב הראשון והשתתפותו בפעילות היח"צ הכרוכה בכך. בינתיים, כבר נשמעו ברשתות החברתיות קולות הקוראים לזמן אותו לתוכנית ריאיליטי. לפני כמה חודשים מסר המכון כי בכוונתו לערוך את הניסויים הקליניים במדינות אחרות, ובתחילה בהודו, אולם נראה כי בסופו של דבר לא היה קושי לגייס את המתנדבים בארץ.

הניסוי יערך ב-80 מתנדבים בריאים, אשר רובם כבר גוייסו ועברו את המיון הראשון. לאחר כשלושה שבועות הם יבדקו כדי לראות האם פיתחו נוגדנים למחלה, וכדי לוודא שאין להם תועפות לוואי. המטרה היא למצוא כמות נוגדנים גבוהה באופן משמעותי מכמות הנוגדנים בגופם של מחלימים מקורונה, ולאתר "נוגדנים מנטרלים", שמדענים מעריכים היום שהם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר להתערב במנגנון המחלה ולעצור את הווירוס מלהיצמד לתאים ולהתרבות בתוכם. אם אמנם יאותרו נוגדנים כאלה, הניסוי יתקדם לשלב II, בכ-960 מתנדבים ולשלב III בעשרות אלפי מתנדבים. שלב זה עשוי להתחיל באפריל 2021, ולהימשך עד סוף 2021.

המכון הביולוגי מצטרף בכך לכמה עשרות חברות ומכוני מחקר שהצליחו להביא חיסון לשלב הניסויים בבני אדם, והראשון שעושה זאת בטכנולוגיית VSV - הנדסה גנטית של וירוס בעלי חיים מנוטרל בשם VSV, שרכיב בו הוחלף ברכיב מוירוס הקורונה, במטרה שהמפגש עם הוירוס המהונדס יעורר את הגוף ליצר נוגדנים נגד אותו רכיב משמעותי בקורונה, מבלי לגרום למחלה.

פרופ' יצחק קרייס, מנהל המרכז הרפואי שיבא, אמר כי: "עם מתן החיסון, שיבא ממשיך להוביל את המאבק הלאומי בקורונה". פרופ' קרייס פנה לרה"מ נתניהו ואמר: "אנחנו כאן לעשות הכול על מנת שניתן יהיה להניע את המשק ולהחזיר את מדינת ישראל לשגרה המיוחלת".

פרופ' דרור חרץ, סמנכ"ל מחקר ופיתוח בשיבא ויו"ר וועדת הלסינקי : "מעבר לניסוי עם המכון הביולוגי, שאנו גאים בו, נתחיל בשיבא בשני ניסויים נוספים עם חברות ענק".

שר הביטחון גנץ אמר כי: "זהו יום של אופטימיות זהירה בזכות הסיירת המדעית שלנו", והוסיף: "חייבים לצד החיסון הבריאותי- לדאוג לתוכנית כלכלית ל-2021".