ניסוי ניוד תאי הגזע של ביוליין הצליח - והמניה נוסקת

מניית ביוליין עלתה ביום שישי בנאסד"ק ב-33%, לשווי חברה של 39 מיליון דולר • המוצר של ביוליין, שהזיכיון שלו נרכש מחברת ביוקיין, מיועד לטיפול בסרטן דם

עליות בשוק בת"א / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב
עליות בשוק בת"א / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאטיב

חברת התרופות ביוליין  הודיעה בסוף השבוע על הצלחה בשלב III של הניסויים שלה בטיפול בסרטן הדם מסוג מיאלומה נפוצה. החברה מסרה כי ועדת הביקורת הבלתי תלויה מסרה כי התוצאות כבר כעת מובהקות מספיק כדי להכריז על הניסוי כהצלחה - ואין צורך להמשיך את הניסוי.

עד היום גויסו לניסוי 122 מטופלים, והחברה התכוונה לגייס 55 מטופלים נוספים, אבל כעת לא יהיה בכך צורך. המטופלים שכבר קיבלו את המוצר, ימשיכו להיות במעקב כדי לבחון את בטיחות המוצר, והתוצאות המלאות יוכרזו לאחר שהחולה האחרון יעבור 100 ימי מעקב - במהלך המחצית הראשונה של 2021.

מניית ביוליין עלתה ביום שישי בנאסד"ק ב-33%, לשווי חברה של 39 מיליון דולר (עליות חדות נרשמו גם בבורסת תל אביב). גם מניית כלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב), המחזיקה 25% בחברת ביוקיין, הזכאית ל-20% תמלוגים מהכנסות ביוליין מהמוצר, עלתה ב-3%.

גם ביום ראשון אחרי העליות החדות, ביוליין נסחרת במחיר מניה נמוך ב-24% מהמחיר שנה אחורה, ונמוך בכ-80% ממחיר המניה לפני שנתיים. הסיבה היא בעיקר גיוסי ההון התדירים של החברה, שבחמש השנים האחרונות גייסה סכום מצטבר של כ-100 מיליון דולר.

הפסקת הניסוי באמצע, נוסף על כך שהיא מעידה על אפקטיביות רבה של המוצר, פירושה גם חיסכון משמעותי בהוצאות שהיו עלולות להידרש להמשך הניסוי. עם זאת, זה לא בהכרח יביא להאטה בקצב הגיוסים, שכן החברה עורכת כמה ניסויים נוספים באותו מוצר במקביל.

המוצר הוא לא בדיוק תרופה למיאלומה נפוצה, אלא מוצר התורם לניוד (מלשון "ניידות", מוביליזציה) של תאי גזע לשם איסוף התאים האלה וטיפול באמצעותם במסגרת השתלה עצמית של תאי גזע, כולל בטכנולוגיית CAR-T החדשנית. פיליפ סרלין, מנכ"ל ביוליין, ציין  כי 50%-70% מהחולים לא מצליחים להגיע לרמות ניוד רצויות של תאי גזע - והדבר מקשה על הטיפול.

בניסוי הנוכחי ניתן הטיפול של ביוליין יחד עם חומר בשם G-CSF שמעודד ייצור של תאי גזע במח העצם, והשיפור שנרשם בניסוי הוא על פני שימוש במוצר G-CSF לבדו. על בסיס זה מקווה ביוליין כי המוצר שלה יהפוך לחלק מפרוטוקול הטיפול בכל השתלה עצמית של תאי גזע במיאלומה נפוצה. אם אכן כך יהיה, מדובר בשוק דומה בהיקפו לזה של תרופה למחלה - כלומר, מאות רבות של מיליוני דולרים, לכל הפחות.

ביוליין הוקמה ב- 2003 במטרה להוות חממה לפיתוח וקידום פרויקטים בתחום הביומד, תוך סינרגיה בתשתיות ובכוח האדם הדרושים לפרויקטים השונים. עד היום הפרויקטים שפותחו בחברה לא הגיעו לכדי הבאת מוצר לשוק. המוצר הנוכחי, שהזיכיון שלו נרכש מחברת ביוקיין, הוא המוצר המוביל של החברה. למוצר עצמו יש כמה אינדיקציות בסוגי סרטן שונים.