הממשלה אישרה, אך בלחץ יהדות התורה העלאת קנסות הקורונה נדחתה

הממשלה אישרה עקרונית את טיוטת חוק "סמכויות מיוחדות - קנסות", שיגדיל משמעותית את סכומי הקנסות על הפרת הוראות הקורונה • ראשי יהדות התורה גפני וליצמן שיגרו איום לנתניהו לפיו לא יתמכו בחוק • ההכרעה עברה לקבינט הקורונה שיתכנס מחר

פקחים פועלים ברחבי הארץ תחת משטר הקורונה תוך כדי תשאול ותחקור אזרחים / צילום: כדיה לוי, גלובס
פקחים פועלים ברחבי הארץ תחת משטר הקורונה תוך כדי תשאול ותחקור אזרחים / צילום: כדיה לוי, גלובס

הממשלה אישרה עקרונית את טיוטת חוק "סמכויות מיוחדות - קנסות", אך החליטה כי קבינט הקורונה יתכנס כדי לדון בהצעת החוק טרם העברתו לוועדת שרים לחקיקה.

על פי עקרונות החוק הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק תיקנס - מסכום של 5,000 שקל כפי שקבוע היום, ל-10,000 שקל. קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות - מסכום של 5,000 שקל כפי שקבוע היום ל-20,000 שקל. הפרת האיסור על פתיחת מוסד חינוך - הקנס יעלה מסכום של 5,000 שקל כפי שקבוע היום ל-20,000 שקל.

דקות לפני שהתקיים הדיון בחוק בישיבת הממשלה, שיגרו ראשי יהדות התורה גפני וליצמן איום לנתניהו לפיו לא יתמכו בהגדלת הקנסות. "הודענו לראש הממשלה כי אנו מתנגדים להעלאת הקנסות, הגבוהים גם כך ובהעדר פתרונות לאזרחים ולסוחרים. אם ההצעה תעבור לאישור הכנסת, חברי הסיעה יצביעו נגד ההצעה בכל פורום אפשרי בוועדות ובמליאת הכנסת".

הדחייה הנוספת בממשלה את אישור הגדלת הקנסות נשענת שוב, כמו בשבוע שעבר, על איומי החרדים על נתניהו לפיהם הם מתנגדים בתוקף לחוק. עוד בישיבת הממשלה בשבוע שעבר אמר נתניהו כי "נביא היום לממשלה קנסות מוגדלים, כדי שכולם, בלי יוצא מן הכלל, לרוחב החברה הישראלית, יכבדו את ההסכמים. זה לא מכוון נגד אף אחד - זה מכוון נגד הנגיף. זה מכוון בעד הבריאות של כולנו". לבסוף, אישור החוק ירד מסדר היום וגם היום כאמור נדחה שוב לדיון הבא בקבינט.

שרים שנכחו בישיבה טוענים כי עמדת הממשלה מראש הייתה להעביר את הדיון לקבינט הקורונה ושם יתקיים הדיון הארוך הצפוי בנושא. בין היתר התנגדו לחוק השרים פנינה תמנו שטה, יעקב אביטן ואיציק כהן.