נמשך מסע המימושים של משפחת ורטהיימר: מוכרת את נצר חיישני תנועה לריקור ולקיבוץ יזרעאל

אחת מהמשפחות העשירות בישראל ממשיכה להנזיל את נכסיה, והפעם היא נפרדת מהשקעה בתחום הטכנולוגיה • סכום העסקה מוערך ב-45 מיליון שקל • עבור קיבוץ יזרעאל, השולט בחברת מיטרוניקס המשגשגת, מדובר בהשקעה פיננסית

איתן ורטהיימר / צילום: יוסי כהן
איתן ורטהיימר / צילום: יוסי כהן

קיבוץ יזרעאל מנצל חלק קופת המזומנים שלו, שתפחה משמעותית בעקבות מימוש מקצת ממניות חברת מיטרוניקס שבשליטתו בחודשי הקיץ תמורת כ-150 מיליון שקל. ל"גלובס" נודע כי יזרעאל, יחד עם חברת ריקור מקיבוץ עין חרוד איחוד הסמוך, רכשו את פעילותה של חברת הטכנולוגיה נצר חיישני תנועה תמורת סכום המוערך בכ-45 מיליון שקל.

חברת נצר חיישני תנועה, לפי פרסומיה, מפתחת "חיישנים אלקטרוניים קלים ומדויקים מאוד", מותאמים לתנאי סביבה קשים, עמידים, במשקל נמוך ובטכנולוגיית מיקום, וככל הידוע, מוצריה מבוססים על טכנולוגיה ישראלית ייחודית, פרי המצאתו של מייסד החברה ישי נצר, שמשפחתו מחזיקה בכ-30% מהמניות.

ככל הידוע, החיישנים של נצר נמצאים בשימוש במגוון רחב של מוצרים, בהם מכשירים רפואיים, רובוטיקה, תהליכי אוטומציה ותעשיית המוליכים למחצה, ומוצריה משתלבים בתעשיית החלל ובאמצעי הביטחון. 

נצר חיישני תנועה הוקמה בשנת 1998 על-ידי ישי נצר, ובעלת המניות המרכזית בה (כ-70%) היא קרן השקעות בטכנולוגיה של משפחת ורטהיימר, מהמשפחות העשירות בישראל, הפועלת בשנה האחרונה למימוש יתרת נכסיה והנזלתם לצורך העברת ההון העצום שצברה לדור הבא. ככל הידוע, מתחילת השנה מכרה המשפחה החזקות נדל"ן בסכום עתק המוערך בכ-1 מיליארד שקל.

עסקת הרכישה כללה את פעילות נצר במלואה, בדרך של שותפות בין ריקור ויזרעאל, שנכנס לעסקה כשותף פיננסי. ככל הידוע, העסקה נעשתה בחלוקה של 60% ריקור ו-40% קיבוץ יזרעאל, והיא נתפסת כעסקה אסטרטגית בעיניה של ריקור, לפיתוח מנוע צמיחה בעולם המוצרים האלקטרו-מכניים המדויקים. כיום לפעילות שתי החברות נקודות מפגש בשוק הביטחוני. קיבוץ עין חרוד איחוד מחזיק 75% מחברת ריקור, והיתרה נמצאת בידיה של קרן טנא.

חברת ההחזקות של קיבוץ יזרעאל מנהלת קרן של עסקים ונכסים עבור הקיבוץ, והחזקתה העיקרית היא במניות מיטרוניקס. מלבדה היא מבצעת השקעות בתחומי הנדל"ן המניב, פעילות סולארית, חקלאית, השקעה בחברות ועוד.

קיבוץ יזרעאל הוא כאמור בעל השליטה ביצרנית הרובוטים לניקוי בריכות שחייה מיטרוניקס, והוא נהנה מאוד מעליית הערך הנמשכת של החברה, שמנייתה הצטרפה באחרונה למדד הדגל של הבורסה - ת"א-35. לאחר זינוק של כ-85% במניה מתחילת השנה, נסחרת מיטרוניקס בשווי של 5.7 מיליארד שקל, המשקף שווי של כ-3.2 מיליארד שקל להחזקות הקיבוץ (כ-57% מהמניות).

בשנים האחרונות פעילותה של מיטרוניקס התגלתה כסיפור הצלחה מרשים, שבא לידי ביטוי בכיוון חיובי בתוצאותיה הכספיות, לצד עליית הערך האדירה במחיר המניה (כ-540% בחמש השנים האחרונות). בסוף שנת 2019 העסיקה החברה כ-530 עובדים, כ-40 מתוכם חברי קיבוץ.

כאמור, בחודש אוגוסט האחרון מכר הקיבוץ כ-3% ממניות מיטרוניקס תמורת קרוב ל-150 מיליון שקל, אחרי שב-2017 מכר כ-5% מחלקו בחברה תמורת כ-75 מיליון שקל. ככל הידוע, התמורות מהמימושים הגיעו בחלקם ישירות לחברי הקיבוץ ובחלקם לחברה הכלכלית המנהלת את עסקיו, והיא זו שעומדת כעת מאחורי העסקה מול נצר, במשותף עם ריקור.

מלבד מימושי המניות, קיבוץ יזרעאל נהנה מתשלומים שנתיים של מיליוני שקלים לא מעטים תמורת השירותים שהוא מעניק למיטרוניקס. אלה הסתכמו בשנה שעברה בקרוב ל-17 מיליון שקל - ובמרכזם תגמולים בגין עובדים, שהסתכמו אשתקד ב-10.5 מיליון שקל, נוסף על דמי ניהול של 2.5 מיליון שקל ועוד כ-3.5 מיליון שקל תמורות נוספות.

שותפתה של מיטרוניקס בעסקה, חברת ריקור (RICOR), מתמחה בהשקעות בחברות קיבוציות. ריקור עוסקת בפיתוח וייצור מקררים קריאוגנים (מדע הטמפרטורות הנמוכות מאוד) ומערכות ואקום. תחום ההתמחות העיקרי שלה הוא פיתוח וייצור מקררים זעירים לקירור גלאי אינפרא אדום (IR), בעיקר עבור מערכות הדמיה תרמית, נוסף על מוצרים לתעשיית חצאי מוליכים ועוד. ריקור נוסדה בשנת 1967 כחטיבה בתוך חברת פלבם, גם היא של עין חרוד איחוד, ומי שמנהל אותה הוא יובל בארי, שבתפקידו הקודם שימש כמנכ"ל מיטרוניקס.

האקזיטים של משפחת ורטהיימר

משפחת ורטהיימר, המוכרת המרכזית בעסקת נצר חיישני תנועה, הפכה לאחת העשירות בישראל בעקבות מכירת אימפריית התעשייה ישקר, שהוקמה על-ידי סטף ורטהיימר כמפעל משפחתי קטן בנהריה בשנות ה-50 של המאה הקודמת, ובחלוף השנים הפכה לאחת החברות המובילות בעולם בייצור כלי חיתוך ממתכת קשה.

את הבעלות בישקר מכרה המשפחה, בהובלת איתן ורטהיימר (בנו של סטף), בשני שלבים לידי ברקשייר הת'אוויי - חברת ההשקעות של וורן באפט. ב-2006 רכשה ברקשייר הת'אוויי 80% מהחברה תמורת 4 מיליארד דולר, ושבע שנים לאחר מכן רכשה את ה-20% הנותרים תמורת כ-2 מיליארד דולר.

לאחר מכירת ישקר, ביצעה משפחת ורטהיימר אקזיט נוסף, צנוע יותר. במאי 2014 היא מכרה את השליטה (51%) בחברת טכנולוגיית להבים (BTL) לידי שותפתה, חברת Pratt & Whitney, שהחזיקה ביתרת המניות, וזאת תמורת סכום המוערך במאות מיליוני שקלים. טכנולוגיית להבים היא יצרנית מובילה של מדחפים ולהבים בחישול מדויק.

כאמור, בשנה האחרונה פועלת המשפחה להנזיל את יתרת נכסיה. במסגרת זו, בתחילת השנה חתמה משפחת ורטהיימר על כמה הסכמים למכירת ארבעה מתחמי תעשייה ומשרדים בצפון הארץ תמורת כ-635 מיליון שקל לידי קרן הריט מניבים הבורסאית. מדובר בשלושה מתחמים באזור התעשייה תפן ובמתחם נוסף באזור התעשייה בנהריה, שניהם בגליל, בשטח בנוי כולל של כ-82.5 אלף מ"ר, המשתרעים על כ-166 דונם.

מספר חודשים לאחר מכן פורסם בתקשורת, כי המשפחה סיכמה על מכירת מתחמי נדל"ן נוספים במתחם תפן לחברת אלייד בראשות היו"ר יצחק סוארי, תמורת כ-400-500 מיליון שקל.