בניגוד להצהרת גמזו: תקופת הבידוד תקוצר ביומיים בלבד

שר הבריאות החליט על פיילוט לקיצור ימי הבידוד מ-14 ימים ל-12, כפי שהוחל במדינות שונות ברחבי העולם • בשלב זה אין עדיין פרטים בנוגע למהלך, אך לפי אדלשטיין המתווה המדויק יגובש בימים הקרובים, והפיילוט יתקיים עד היום האחרון של חודש דצמבר

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

שר הבריאות יולי אדלשטיין החליט, לאחר התייעצות עם אנשי המקצוע של משרד הבריאות, על פיילוט לקיצור ימי הבידוד מ-14 ימים ל-12. זאת, למרות הצהרתו ביום חמישי של פרוייקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, לפיה משרד הבריאות מתכנן לקצר את תקופת הבידוד לעשרה ימים, כאשר בסיומה יעברו המבודדים בדיקת קורונה טרם חזרתם לשגרה.

בתדרוך לעיתונאים שקיים גמזו בשבוע שעבר, אמר: "אנחנו רוצים לקצר את הבידודים לעשרה ימים - עם שתי בדיקות בכניסה לבידוד ובסיומו. ההחלטה המקצועית התקבלה ואנחנו זזים קדימה. מקבלי ההחלטות יכריעו סופית בעניין". ההחלטה, כאמור, לא התקבלה, וכעת הוחלט לקצר כפיילוט בלבד את הבידוד ל-12 ימים.

בשלב זה הבידוד אמנם מתקצר ל-12 ימים, אך לפי גמזו, בתום הפיילוט יקוצר הבידוד לעשרה ימים, בהתאם להמלצה הראשונית. ההחלטה לערוך בשלב זה פיילוט של 12 ימים התקבלה לדברי גמזו, בשל אילוצים לוגיסטיים ומחשוביים, ובשל רצון לנקוט במשנה זהירות, מתוך הסכמה רחבה במטה משרד הבריאות ו'מגן ישראל'.

בשלב זה אין עדיין פרטים בנוגע למהלך אותו מתכנן כעת משרד הבריאות, אך לפי אדלשטיין אנשי המקצוע יגבשו את המתווה המדויק בימים הקרובים, והפיילוט יתקיים עד היום האחרון של חודש דצמבר, כך שבחודשיים הקרובים לא תתקבל החלטה סופית בנושא שינוי הנהלים. גם במדינות שונות בעולם קוצר הבידוד לכדי 10-12 ימים, ובצרפת מדובר על שבוע בלבד, כך שישראל איננה הראשונה לבצע שינוי בתחום.

בחודש שעבר פנו קבוצה של נציגי התעשייה, העסקים ונציגי העצמאיים, בקריאה משותפת דחופה לממשלה לקצר את תקופת הבידוד לעשרה ימים. לקיצור הבידוד יש משמעות גדולה עבור הכלכלה. בדיון שנערך בחודש שעבר בוועדת החוץ והביטחון, העיד נציג משרד האוצר כי העלות המשקית בספטמבר כתוצאה מכלל הבידודים עמדה על 2.6 מיליארד שקל. קיצור של תקופה זו ביומיים יכול היה לחסוך למשק כ-750 מיליון שקל, ואילו קיצור של ארבעה ימים - סכום כפול.