‏למרות איומי החרדים: קבינט הקורונה אישר את הגדלת הקנסות

שר הבריאות דרש חקיקה מהירה תוך יומיים שלושה • אדלשטיין ציין כי "ללא יציאה אחראית מהסגר נשחק לידיהם של מכחישי הקורונה" • אוחנה ביקש מהשרים למצוא מתווה שיאפשר הטלת כפל קנס על מי שביצע עבירה חוזרת

שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר הבריאות יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

קבינט הקורונה אישר היום (ב') בצהרים את הגדלת הקנסות על הפרת ההנחיות למאבק בנגיף הקורונה. הגדלת הקנסות צריכה לקבל את אישור הכנסת לפני שתיכנס לתוקף.

אם הכנסת תאשר את הקנסות החדשים, הקנס על הפרת איסור הפעלה של מקום הפתוח לציבור או בית עסק יעלה מסכום של 5,000 שקל ל-10,000 שקל; קיום אירוע, מסיבה, כנס, טקס, פסטיבל, מופע בידור או מופע אומנות בניגוד לתקנות יעלה מסכום של 5,000 שקל ל-20 אלף שקל; והפרת האיסור על פתיחת מוסד חינוך יעלה מסכום של 5,000 שקל ל-20 אלף שקל.

יו"ר ועדת חוקה יעקב אשר, שהקנסות החדשים צריכים לעבור בוועדה שהוא מנהל על מנת לקבל את אישור הכנסת אמר לאחר שהקיבנט אישר אותם כי "משרד הבריאות מנותק לצערי מהפרקטיקה ומהחיים - מדובר בהחלטה אומללה שלא תורמת דבר למאבק בתחלואה. השר דרעי היטיב להסביר את הדברים בקבינט וחבל שעמדתו לא התקבלה. אנחנו נתנגד להצעה".

הקבינט דן בצהריים שוב באסטרטגיית היציאה מהסגר נוכח עצירת הירידה בתחלואה. במהלך הדיון העלה שר הבריאות יולי אדלשטיין שוב את הדחיפות בחקיקת חוק הקנסות שנדחה שוב ושוב, וביציאה הדרגתית מהסגר.

"אם תוך יומיים-שלושה לא יהיה חוק אחרי שלוש קריאות, אנחנו יוצרים מצב של 'רשע וטוב לו, צדיק ורע לו'", אמר אדלשטיין בדיון. "אם מול רשת חנויות גדולה שמודיעה קבל עם ועדה שלא תקשיב להנחיה אין לנו את הדבר המינימלי של קנסות, וכולם יסתכלו ויבינו את המסר שאנחנו לא מתכוונים, אין לנו מה לצפות שאותו בעל עסק קטן יסתכל על זה וימשיך לשמור על ההנחיות".

אדלשטיין הוסיף כי "אני מציע להמשיך לדבוק בדברים שקבענו. לגבי הקנסות - אם היום לא תתחיל החקיקה - הרעים יחגגו והאזרחים למופת יסבלו ואנחנו כממשלה ניראה בהתאם".

אדלשטיין ציין גם כי "ללא יציאה אחראית מהסגר נשחק לידיהם של מכחישי הקורונה". השר לביטחון פנים אמיר אוחנה ביקש מהשרים למצוא מתווה שיאפשר הטלת כפל קנס על מי שביצע עבירה חוזרת.

כפי שפורסם בגל"צ, פרופ' רוני רמזו התייחס בפתח הדיון להיעדר הנתונים בשל העובדה שאנשים ממעטים להיבדק ואמר ‏כי "אנחנו נמצאים בכמות בדיקות הולכת ויורדת, זו מלחמה מתמשכת. הבדיקות חופשיות אבל עדיין אנחנו נמצאים במצב של אי-רצון ללכת ולהיבדק".

לדבריו, "אנחנו צריכים ליצור עוד מומנטום להגדלת הבדיקות. לא סתם שמנו במדרגות היציאה רצון שלנו ל-30,000 בדיקות. באוכלוסייה הכללית זו מלחמה מתמשכת. אנחנו מזהים מוקדי תחלואה אפילו במצב ירוק. אנחנו מזהים אותם מהבהבים".

בנוסף, המליץ גמזו לשרים להטיל סגר מיידי על מסעדה ובוקעאתא בעקבות נתוני תחלואה גבוהים.

"להעלות קנסות זה דבר שנדרש"

השרה מירב כהן התייחסה גם היא לעצירת הירידה בתחלואה ואמרה כי "המדדים לא טובים. פתחנו יותר ממה שמשרד הבריאות המליץ עליו". לעומתה אמר השר פרץ כי "אני חולק על הגישה שאומרת שכל פתיחה זה עוד עומס. אני חושב אחרת שככל שמחלקים את העומס על יותר מקומות ככה יש סיכוי גדול יותר לעבור את זה. אם מוקדי המסחר מצומצמים זה יותר מסוכן". בהתייחסו לקנסות אמר פרץ "להעלות קנסות זה דבר שנדרש".