גם חודש אוקטובר חיובי לא ממתיק את השנה הקשה של שוק קרנות הנאמנות

מתחילת השנה פדו קרנות הנאמנות כ-29 מיליארד שקל, למרות גיוסים מצטברים של 16 מיליארד שקל כמעט מאז סוף הרבעון הראשון • המגייסים הגדולים הם שוב מגדל שוקי הון ואלטשולר שחם • הפודה הגדול ביותר: פסגות, שלצדו בולטים בפדיונות בקרנות המסורתיות גם ילין לפידות ומור

ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל
ליאור כשריאן / צילום: אלירן אביטל

בסוף אוקטובר 2020 נוהלו בקרנות הנאמנות המקומיות נכסים בשווי כולל של 308 מיליארד שקל, קיטון של 44 מיליארד שקל מתחילת השנה. הקיטון נרשם ברובו בעקבות פדיונות אדירים, בהיקף שעומד כיום - חודשיים לפני סוף השנה - על כ-29 מיליארד שקל בסך הכול. זאת לאחר שבחודש אוקטובר נרשמו גיוסים בהיקף של כ-1.4 מיליארד שקל נטו.

הפדיונות הערים, כמו גם התשואה השלילית שנרשמה בקרנות, הן תולדה של הסערות האדירות שפקדו השנה את שוקי ההון בשל המשבר הכלכלי שפרץ כתוצאה ממגפת הקורונה. כל זאת בעוד שהכלכלות בעולם, וגם פה, נאבקות בגל השני של הקורונה, ועל רקע ההמתנה לתוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב השבוע.

על רקע כל אלו, שוק קרנות הנאמנות בדרך לסכם את השנה השלילית ביותר שלו במונחי פדיונות, כשהדרך הותוותה בפועל כבר בחודש מרץ, שבמהלכו נפדו בקרנות סכום עתק של 42 מיליארד שקל כמעט. למעשה, מאז סוף מרץ השנה ועד סוף אוקטובר גייסו קרנות הנאמנות סך מצטבר של כ-15.7 מיליארד שקל.

בסיכום עשרת החודשים הראשונים של 2020 עולה כי חל קיטון של כ-17% בשווי המצרפי של קרנות הנאמנות האקטיביות - הקרנות המסורתיות והקרנות הכספיות - שמטרתן "להכות את השוק" ולהשיג תשואה עודפת על המדדים. בבית ההשקעות מיטב דש מציינים, כי "בתעשייה האקטיבית המסורתית, הגיוס המשמעותי ביותר נרשם בקרנות אג"ח כללי (היפוך מגמה מחודש קודם), ואילו יציאת הכספים הגדולה ביותר נרשמה בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות אג"ח חברות, שממשיכות במומנטום השלילי חודש חמישי ברציפות".

בדומה לכך, גם היקף קרנות הסל, שהחליפו את תעודות הסל שחדלו להתקיים בסוף 2018, קטן מתחילת השנה בכ-12%. מנגד, היקף הקרנות המחקות צמח מתחילת השנה בכ-9% לשווי מצרפי של כ-44.4 מיליארד שקל. כך, נכון לסוף אוקטובר האחרון היוו הקרנות המחקות 14.4% משוק קרנות הנאמנות כולו, וזאת לעומת שיעור של 11.6% בסוף 2019 ושיעורים של 8.7% בסוף 2018 ו-2017.

מגדל ואלטשולר שחם מגייסים, פסגות פודים

מסיכום אוקטובר עולה, כי חמשת הגופים הגדולים בשוק הקרנות הם מיטב דש, קסם של אקסלנס, פסגות, הראל פיננסים ומגדל שוקי ההון. בבחינת שווי הקרנות המסורתיות בלבד עולה כי מנהל הקרנות המסורתיות הגדול ביותר הוא בית ההשקעות ילין לפידות, עם שווי קרנות מסורתיות של 22.55 מיליארד שקל, למרות פדיונות ערים מתחילת השנה, ואחריו אלטשולר שחם (עם 20.9 מיליארד שקל), מיטב דש (19.5 מיליארד שקל), פסגות (16.7 מיליארד שקל) ומור (14.3 מיליארד שקל).

עם זאת, אין מגמה אחידה בין הגופים המנהלים השנה, וגם לא באוקטובר. כך, עיבוד דיווחי החברות מגלה כי שבעת הגופים המנהלים רשמו באוקטובר גיוסים, ומי שמוביל אותם הוא בית ההשקעות מגדל שוקי הון, עם גיוס נטו של 614 מיליון שקל בחודש החולף. עיקר הגיוסים במגדל שוקי הון מגיע מהקרנות הפסיביות. בהסתכלות על גיוסים בקרנות המסורתיות באוקטובר עולה, כי אלטשולר שחם מוביל את הטבלה, ואחריו מיטב דש וקסם.

שני הגופים הבולטים ביותר בגיוסים, מגדל שוקי הון ואלטשולר שחם, מציגים גיוסים ערים בכל חודש מאז תחילת אפריל. לצדם נזכיר כי באפסילון מציינים באוקטובר חודש שישי ברציפות של גיוסים. מהצד השני של הטבלה נמצאים פסגות, ילין לפידות וסיגמא, שפדו הכי הרבה בחודש החולף, ובהסתכלות על הקרנות האקטיביות עולה כי הפודים הכי גדולים באוקטובר היו פסגות, ילין לפידות ומור.

שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף
 שי ירון, מנכ"ל קרנות אלטשולר שחם / צילום: שלומי יוסף

כך, מתחילת השנה, עולה תמונה שלפיה מגדל שוקי הון ואלטשולר שחם גייסו הרבה מעל שאר השוק. מתחילת השנה מגדל שוקי הון מובילה את הגיוס הכולל, עם גיוסים של 3.75 מיליארד שקל, בעוד שאלטשולר שחם במקום השני גם בהסתכלות כוללת, והוא גם מוביל בענק את הגיוסים בקרנות האקטיביות, עם כ-1.4 מיליארד שקל בקרנות אלה בלבד.

מנגד, הגוף הפודה ביותר מתחילת השנה הוא פסגות, שקרנות הנאמנות שלו מציגות פדיונות בהיקף כולל של כ-9.5 מיליארד שקל מתחילת שנה, כשאחריו יש את מור ואת ילין לפידות עם פדיונות מצטברים של כ-4.7 מיליארד שקל כל אחד. עוד נציין שמור נכנס בחודש החולף לתחום הקרנות המחקות, כחלק ממגמת התרחבות כוללת בבית ההשקעות, שמרחיב בעקביות את מגוון המוצרים שלו.

שנה תזזיתית בתחום הוסטינג

2020 מסתמנת כשנה תזזיתית גם בתחום ההוסטינג. בתחילה חברת קרנות הנאמנות של מיטב דש יצאה מפעילות בתחום ההוסטינג. אחר כך, קסם שבשליטת אקסלנס נכנסה לראשונה לתחום זה, לאחר שרכשה את אלומות, תוך שראשיה גם השיקו שיתוף פעולה עמוק יותר מאשר "ניהול ותפעול רגולטורי" רגיל של קרנות חיצוניות, שכולל גם שיתוף פעולה שיווקי אסטרטגי יותר. גם להראל פיננסים ואפסילון פעילות הוסטינג לא שגרתית, דרך שיתופי פעולה עמוקים עם מנהלי ההשקעות שמסתייעים בשירותיהם, עם אלפאטק וטקטון, בהתאמה.

על כך יש להוסיף שבחודש החולף הראל פיננסים החלה גם בשירותי הוסטינג מסורתיים יותר, עם קרנות אלפי בנדק. אך לא רק זאת, בין לבין נודע כי מודלים יוצאת מתחום ההוסטינג. לאחרונה סגרה החברה ארבע מתוך שבע הקרנות שלה, והיא מנהלת כיום קרנות בשווי שנאמד בסדר גודל של כ-50 מיליון שקל בקרנות הבית שלה.