רשתות וחנויות פרטיות פותחות את העסקים בניגוד להנחיות

יותר ויותר חנויות פתחו היום את שעריהן לקהל הרחב בניגוד לתקנות הממשלה • בין החנויות: הרשתות ביתילי, פקטורי 54, סטיב מאדן, ריפליי ושילב • השווקים וחדרי הכושר ממשיכים להיאבק על אישור לחזור לפעילות

רשתות ארציות ועסקים קטנים רבים בחרו להתעלם מהתקנות שפרסם קבינט הקורונה, ולפתוח את החנויות ברחובות ובמרכזי קניות פתוחים בכל רחבי הארץ. מדובר בשילוב בין מחאה של סוחרים פרטיים, ורוח גבית שנתן אתמול מנכ"ל קבוצת מרכזי הקניות ביג, לאחר שפרסם מכתב בו הוא קורא לשוכרים לפתוח את החנויות במרכזים הפתוחים של הקבוצה בערים ירוקות. גם מרכזי צים הצטרפה לקריאה.

על הרקע הזה, ובהמשך להפגנת מחאה שקיימו סוחרים אתמול בצהריים, בחרו היום חנויות ורשתות בכל רחבי הארץ לפתוח את החנויות שלהם בניגוד להנחיות. כך, רשתות ובהן ביתילי, שילב, פקטורי 54, סטיב מאדן וריפליי מקבוצת אינטר ג'ינס ואחרות פתחו היום את עסקיהן למכירה פיזית.

במכתב ששלח אביב איתני, בעלי ביתילי, למנכ"ל ביג על רקע ההכרזה שלו הוא כותב: "גם אנחנו לא זכינו לתמיכה מיוחדת מהמדינה וגם אנחנו נלחמים בחוסר ההיגיון שבמהלכים שמבועים על ידי הרשויות", כשהוא מצהיר כי "כל סניפי ביתילי פתוחים מזה כשבועיים עם כל הסכנה שבכך". לגבי סניפים של הרשת הנוספת שמפעילה הקבוצה שבבעלותו כתב איתני: "לגבי סניפי אורבן הרי שגם אותם פתחנו, ומיד חטפנו קנסות אז השהינו את הפתיחה לשבוע הבא". בפועל, מסבירים בביתילי, רק חלק מחנויות ביתילי פתוחות לצורך פגישות שמותאמות מראש עם אדריכלים, מעצבים ולקוחות שצריכים לקבל חזרה כסף או לשנות הזמנות לפני כניסה לפרויקטים של בנייה.

בתוך כך נציין כי גם חדרי הכושר והשווקים ממשיכים במאבק על חזרתם לפעילות. מוקדם יותר היום נידונה בוועדת הכלכלה של הכנסת חזרת השווקים לפעילות. יו"ר הוועדה ח"כ יעקב מרגי אמר בדיון כי הוועדה קוראת לממשלה להקדים את פתיחת השווקים לצד חנויות הרחוב.

עוזרת ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ענת צוראל פרבר, השיבה ואמרה כי השווקים צפויים להיפתח בשלב השלישי, יחד עם שאר העסקים, במידה ונתוני התחלואה יאפשרו זאת. לדבריה, המסקנה מהפתיחה המהירה אחרי הסגר הראשון הייתה שחייבים להיות עם היד על הדופק, ולכן הוחלט על פתיחה מדורגת. "לפתוח הכל זה לחזור על הטעות שנעשתה אחרי הסגר הראשון וזה יוביל אותנו מהר מאוד לסגר נוסף", אמרה פרבר.

גם רשת מכוני הכושר הולמס פלייס מנסה להיאבק על חזרתה לפעילות, ושלחה הבוקר מכתב באמצעות משרד עוה"ד יגאל ארנון לשר הבריאות, שר התרבות והספורט וליו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט בכנסת. במכתב מציגה החברה דרישה לקביעת מתווה להפעלת חדרי הכושר ופתיחתם לאלתר, ואף מאיימת לנקוט בהליכים משפטיים נגד המדינה, ביניהם תביעת פיצויים.