פינוי חאן אל-אחמר: המדינה שוב מבקשת דחייה מבג"ץ

לאחר שהתעכבו בהגשת התשובה לבג"ץ, נתניהו וגנץ מבקשים מבג"ץ דחייה של 4 חודשים נוספים במימוש צווי הריסה של חאן אל-אחמר כדי להגיע למתווה פינוי מוסכם • תנועת רגבים: "ההצהרות האלו הושמעו גם בחמש העתירות הקודמות שהוגשו בעניין"

הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס
הכפר הבדואי חאן אל-אחמר / צילום: רויטרס

לאחר קרב כיפופי הידיים, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הגיבו יחדיו לבג"ץ, וביקשו לעכב את מתן תשובתם אודות מועד מימוש צווי ההריסה לחאן אל-אחמר. בתגובתם המשותפת טענו נתניהו וגנץ כי הם ינסו להגיע למתווה מוסכם לפינוי חאן אל-אחמר ב-4 החודשים הקרובים. 

בתנועת רגבים שהגישה את העתירה השישית בעניין טענו כי "ההצהרות האלו הושמעו גם בחמש העתירות הקודמות שהוגשו בעניין".

המדינה הייתה צריכה להגיב עד אתמול (א') לעתירת רגבים לבג"ץ מדוע המדינה טרם מימשה את צווי ההריסה שהוציאה לחאן אל-אחמר, מאחז פלסטיני לא חוקי. בג"ץ דחה עוד ב-2018 את עתירות תושביו נגד צווי ההריסה שהוצאו ב-2009.

תגובת המדינה התעכבה משום שמאחורי הקלעים התנהל קרב כיפוף ידיים בין לשכת נתניהו לבין לשכת גנץ, כחלק מהמאבקים ביניהם מיום הקמת הממשלה הפריטטית. בהליכים משפטיים, כל תגובה והודעה המסתמכות על עובדות צריכות להיות מגובות בתצהיר מטעם הגוף שהגיש את העמדה, אלא שהפרקליטות לא קיבלה ממשרד ראש הממשלה וממשרד הביטחון תצהיר שכזה ואף לא עמדה ברורה כיצד מתכוונת הממשלה לפעול ביחס לחאן אל-אחמר. בעקבות כך נאלצה הפרקליטות שלא ליישם את החלטת השופט נעם סולברג שדרש את עמדת המדינה עד ה-1 בנובמבר.

"האם נתניהו התבלבל בין 'לא יכול' ל'לא רוצה'?"

בתגובה החתומה על ידי תצהירים משותפים של מאיר בן שבת, ראש המל"ל, ואבי רואה, עוזר שר הביטחון לענייני התיישבות, נאמר כי "הדרג המדיני עודנו עומד על הצורך במימוש צווי ההריסה במתחם ובעניין זה אין שינוי בעמדתו. בד בבד, הוחלט על-ידי משרד ראש הממשלה בתיאום משרד הביטחון לעשות מאמץ נוסף להשלמת מהלכים המתקיימים בימים אלו במנהל האזרחי לבחינת אפשרויות נוספות לגיבוש מתווה למימוש מוסכם של צווי ההריסה במתחם. לשם כך, הדרג המדיני זקוק לפרק זמן נוסף של מספר חודשים".

בתצהיר המדינה הודגש כי "ישנם שיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים. עוד נאמר כי בנוסף לנסיבות אלו, ישנן מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה. "החלטת הדרג המדיני כי העת הנוכחית אינה מאפשרת לממש את צווי ההריסה במתחם במהלך ארבעת החודשים הקרובים. פרק זמן זה ינוצל למיצוי הבחינות הנדרשות לשם גיבושו של מתווה מוסכם למימוש צווי ההריסה במתחם", וכי ככל שהמאמצים לגיבוש מתווה מוסכם לא יישאו פרי, יידרשו משרד ראש הממשלה ומשרד הביטחון מחדש לשאלת עיתוי מימוש הצווים. לאור זאת ביקשו נתניהו וגנץ לעכב את תשובתם בעניין מימוש צווי ההריסה ב-4 חודשים נוספים.

יצויין כי אותם טיעונים בדיוק טען נתניהו לפני חודשיים כאשר ביקש ארכה של 6 חודשים, אולם השופט סולברג כתב כי מדובר בבקשה מביכה, והסכים לפנים משורת הדין להעניק חודשיים בלבד. כעת נתניהו וגנץ למעשה מתעלמים מההחלטה של סולברג ומבקשים להשלים את ששת החודשים.

בתנועת רגבים הגיבו בחריפות לעמדת המדינה: "ההתחייבות כביכול מצד המדינה לאכיפת החוק ולקיום הליכי הידברות מול התושבים, אינה שונה במאומה מהפעמים הקודמות בו הצהירה המדינה בפני בג"ץ את אותם הדברים בדיוק", אומר מאיר דויטש מנכ"ל תנועת רגבים. "כך הוצהר בעתירה הראשונה שהגשנו בשנת 2009 ובכל העתירות שהוהאם נתניהו התבלבל בין 'לא יכול' ל'לא רוצה'?"גשו לאחר מכן בעניין זה, לאחר שהמדינה לא עמדה במימוש הצהרותיה. בכל פעם נשלף קלף אחר מערימת התירוצים מה מונע את מימוש הצהרות המדינה. אנו תוהים .