"רבע מהסטודנטים שוקלים לפרוש מהלימודים"

כך אמר שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים איציק שמולי בוועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל שערך "גלובס" • "כ-20% מדורשי העבודה הם צעירים עד גיל 24"

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף
איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

"בהיבטים הסטודנטיאליים המצב לא פשוט", כך הצהיר איציק שמולי, שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, שהשתתף בוועידת הסטודנטים הראשונה של ישראל שערך "גלובס".

שמולי הוסיף כי "מחצית מכלל הסטודנטים מובטלים, רבע מהסטודנטים שוקלים לפרוש מהלימודים, והלימודים מרחוק בזום הופכים את הקיום הסטודנטיאלי למורכב עוד יותר". לדבריו, "אצל סטודנטים שמגיעים מרקע מוחלש ופריפריאלי המצב מורכב עוד יותר, והם מתקשים לעמוד בעומס הרב שמטילה התקופה הזו על כתפי כולנו. במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים אנחנו עמלים על שלומם וטובתם של הסטודנטים והצעירים".

השר הוסיף כי הוא "שמח ומתרגש לדבר בפני הסטודנטים באירוע שמקיימת התאחדות הסטודנטים, שהייתה הבית שלי במשך שנים רבות.

"יחד עם זאת, בשנה הזו מדובר בזמן לא פשוט עבור רבים, בו סכנה בריאותית מאיימת עלינו ועל משפחותינו, ומביאה איתה גם משבר חברתי וכלכלי חמור. כולנו סובלים מהמשבר הזה. צעירים כמוכם סובלים בעיקר מההיבטים הכלכליים".

לדברי שמולי, "התמונה לא פשוטה. מנתונים שנאספו בביטוח הלאומי עולה כי בקרב 235 אלף צעירות וצעירים מתחת לגיל 29 פחתה ההכנסה כמעט ב-1,000 שקל לחודש. כ-20% מדורשי העבודה הם צעירים עד גיל 24. שיעור האבטלה בקרבם נע בין 20%-30%.

"13.3% מהצעירים שנשאלו דיווחו כי הם מאחרים בתשלומי שכירות ומשכנתה. רבע מהצעירים דיווחו כי הם מתקשים לעמוד בתשלומי משק בית שאינם משכנתה או שכר דירה, למשל תשלומי מים, חשמל וארנונה. גם החובות עלו בצורה משמעותית.

"בתחום האבטלה, הקלנו את הנגישות לקבלת דמי אבטלה, זאת על ידי קיצור תקופת האכשרה לחצי שנה, והארכת תקופת הזכאות ללמעלה משנה. בזכות התיקונים האלה מאות אלפי ישראלים מקבלים דמי אבטלה ומצליחים לשרוד את החודש. אגב, תשמחו לשמוע כי מלגות סטודנטיאליות אינן פוגעות בזכאות לדמי אבטלה.

"בתחום התעסוקה פיתחנו תוכנית גדולה ומשמעותית בהיקף של כמיליארד שקל שרלוונטית בחלקה הגדול גם לצעירים. בנוסף, פיתחנו את התוכנית הלאומית לתעסוקת צעירים, שלוקחת כלים מרכזיים מתוכניות דומות שנעשו בעולם ומהניסיון שנצבר בתוכניות שאנחנו מפעילים לקידום תעסוקת ערבים וחרדים ומיישמים אותם באופן ייעודי ומותאם לצעירים.

"לצערי כל תוכניות התעסוקה שפירטתי לא פועלות כרגע, זאת עקב גרירת הרגליים בהעברת תקציב מדינה לשנים 2020 ו-2021, שפוגעת קשות ובאופן ישיר בציבור הישראלי בכלל ובציבור הסטודנטים הצעיר בפרט ונגרמת רק בשל צרכים פוליטיים צרים של ראש הממשלה ומפלגת הליכוד.

"בתחום הרווחה הרחבנו משמעותית את המענים שלנו לצעירים שנמצאים ברחובות, שמספרם עלה בתקופה האחרונה ואנחנו נותנים מענה שוטף ורציף לצעירים. באופן אישי אני מודע ומכיר את הבעיות הקשות בהן נתקלים הסטודנטים בשנה ייחודית זו, ובהן שכר הלימוד, היקף הלימודים, מלגות, מבחנים ועוד. אני פועל לשכנע את הגורמים הרלוונטיים לטפל באתגרים אלה ולתת להם מענה מקיף עד כמה שניתן.

"בנוסף לכל אלה, אנחנו נעזרים רבות בצעירי ישראל בהתנדבות ותמיכה בתקופת הקורונה, במיוחד בכל מה שקשור לצרכים של אוכלוסיית הקשישים בישראל". 

גילוי מלא: האירוע נערך בשיתוף נכס, תקשורת ומדיה סטודנטים