אוסטריה: ארבעה נרצחו בפיגוע טרור; המחבל שחוסל פעיל דאעש

המשטרה דיווחה על מספר תוקפים ועל לפחות שש זירות ירי באזור • ארבעה בני אדם נרצחו, 15 נפצעו • שר הפנים האוסטרי אישר לתקשורת אמש כי מדובר ב"מתקפת טרור" וקרא לתושבים להישאר בבתים

מתקפת טרור בשישה מוקדים בווינה / צילום: AP
מתקפת טרור בשישה מוקדים בווינה / צילום: AP

ארבעה בני אדם נרצחו אמש במתקפת טרור שהתרחשה בבירת אוסטריה וינה; כך עידכן הבוקר במסיבת עיתונאים שר הפנים האוסטרי. לפחות אחד מהטרוריסטים שביצע את המתקפה נורה ונהרג על ידי שוטרים שהגיעו למקום, וישנם דיווחים סותרים אם היו מחבלים נוספים. לפי הדיווחים, 15 בני אדם נפצעו במתקפה, כולל שוטר שנפצע קשה אך יצא מסכנת חיים. התוקף שנהרג לבש חגורת-נפץ-דמה, ולפי שר הפנים ידוע כ"איסלאמיסט" התומך בארגון דאעש.

כלי התקשורת האוסטרים דיווחו כי המשטרה מניחה שהיו תוקפים נוספים, אך הם טרם נמצאו. דובר המשטרה מסר כי הם מעוניינים לבחון אם ייתכן שמדובר בתוקף אחד שעבר בין שש זירות ירי שונות, ואם תזמון המקרים אפשרי. חיפוש נעשה בדירתו של הטרוריסט שנורה. תמונות שהתפרסמו ברשתות החברתיות ותיעודי וידאו מראים לפחות אדם אחד חמוש ברובה ובאקדח יורה ברחובות וינה, וגם יורה מטווח קצר באקדח בקורבן על המדרכה.

העיתון הגרמני "בילד" דיווח כי החשוד פרסם כמה תמונות של עצמו חמוש ברובה, אקדח ומאצ'טה באינסטגרם לפני התקיפה, וכי נשבע אמונים לדאעש. לפי העיתון, הוא גם שלח אתמול וידאו ממתקפת הטרור על משרדי המגזין הסטירי "שארלי הבדו" לשני חברים. בימים אלה מתנהל בפריז משפטם למי שסייעו למתקפת הטרור, ובמקביל התרחש בפרבר של פריז רצח שבו נערף ראשו של מורה צרפתי שהציג את הקריקטורות של הנביא מוחמד שפרסם המגזין בעבר.

התקרית החלה אתמול בסביבות השעה שמונה בערב ברחוב זייטנשטטן, שבו ממוקם בית הכנסת הגדול וגם משרדי הקהילה היהודית בעיר (Israelitische Kultusgemeinde). המשטרה דיווחה בתחילה על מספר תוקפים ועל לפחות שש זירות ירי באזור. גם סמוך לחצות, אחרי שהמחבל כבר נהרג, עדכנה המשטרה כי המצוד עדיין מתנהל. "הישארו בבתים, אם אתם ברחובות, מצאו מקלט. שמרו מרחק ממקומות ציבוריים והמנעו משימוש בתחבורה הציבורית", הודיעה המשטרה. גם שר הפנים אמר כי מדוברים בתוקפים "חמושים ומסוכנים", אך כעת לא ברור אם היו חשודים נוספים המעורבים בתקרית.

המשטרה קראה לציבור לא להעלות לרשתות החברתיות קטעי וידאו, אולם אלה צצו וזכו למיליוני צפיות נכון לעכשיו. האירוע התרחש בערב האחרון לפני סגר בן חודש שנכנס לתוקף היום באוסטריה, במסגרתו כל המסעדות, הברים והחנויות הלא-חיוניות במרחב הציבורי ייסגרו משמונה בערב עד חמש בבוקר. ייתכן שההתקפה תוזמנה כדי לנצל את "ההזדמנות האחרונה" לבצע פיגוע בסדר גודל כזה. מזג האוויר בווינה היה אתמול חם מהרגיל, וככל הנראה השילוב עם הסגר המתקרב שלח רבים לבלות בחוץ.

 

קאנצלר אוסטריה סבסטיאן קורץ גינה בתקיפות את הפיגוע אתמול סמוך לחצות, ואמר כי "המשטרה תנהל מצוד נגד הטרוריסטים האחראים לפשע הנתעב הזה". נשיא צרפת, עמנואל מקרון, שלח את תנחומיו באמצעות ה"טוויטר". "אנו הצרפתים משתתפים בצערם של האוסטרים אחרי ההתקפה בווינה". הוא ציין כי צרפת גם ניצבת בפני איום טרור איסלאמי, אחרי שרשרת תקריות שהחלה בעריפת ראשו של המורה סמואל פאטי לפני שלושה שבועות על ידי צעיר מוסלמי. "זוהי אירופה שלנו", אמר מקרון, "האויבים שלנו צריכים לדעת עם מי הם מתעסקים".