התעללות בפעוטות: מה יעצור את המקרה הבא?

ועדת החוקה של הכנסת תקיים היום דיון בהחמרת הענישה על פגיעה בפעוטות, בעקבות ריבוי המקרים לאחרונה • לקראת הדיון, "גלובס" קיים פאנל בנושא בעמוד הפייסבוק שלו

הפגנת ההורים נגד התעללות בפעוטות בגני הילדים / צילום: כדיה לוי / צילום: כדיה לוי
הפגנת ההורים נגד התעללות בפעוטות בגני הילדים / צילום: כדיה לוי / צילום: כדיה לוי

ועדת חוקה של הכנסת תתכנס היום (ג') בצהריים לדיון על אכיפת החוק בתיקי פגיעה בפעוטות, לבקשת ח"כ אופיר כץ. הדיון יתקיים על רקע מקרה התעללות נוסף שנחשף השבוע בגן ברמת גן, וכן משום שהעונש הנגזר על מטפלות מתעללות אינו מספיק להרתעה, כך לדברי יוזם הדיון.

הפאנל של "גלובס" לקראת הדיון בוועדת החוקה.

במכתב ששלח ליו"ר הכנסת יריב לוין ובו ביקש את קיום הדיון, כתב ח"כ כץ כי "תופעת ההתעללות בפעוטות היא תופעה מזעזעת שהולכת ומתרחבת מיום ליום. רק בחודש האחרון נתקלנו במספר רב של מקרים מחרידים שנחשפו ברחבי הארץ.
"אחד הגורמים לחזרתה של התופעה הוא היעדר ההרתעה. נגזרים על המתעללות עונשים מגוחכים שלא תואמים את חומרת המעשה - קנסות, עבודות שירות ומאסר על תנאי. בנוסף, הטיפול של מערכות אכיפת החוק והמשפט בתיקים אלו הוא לקוי. ההליכים לוקחים זמן רב, ההורים ממודרים כמעט לגמרי מהתהליך, אינם מקבלים תשובות ונתקלים בגרירת רגליים ומשיכת זמן. לא ייתכן שעבירת הפגיעה ביקרים לנו מכל לא תקבל את תשומת הלב הראויה".

ח"כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת
 ח"כ אופיר כץ / צילום: דוברות הכנסת

במסגרת הניסיון לבלום את חזרת מקרי ההתעללות בילדים רכים באחד בספטמבר נכנס לתוקפו חוק המצלמות המחייב התקנת מצלמות בגני ילדים ומשפחתונים. התקנת המצלמות נועדה ליצור הרתעה ולמנוע את מקרה ההתעללות הבא, וכן כדי להוציא חומר מצולם במקרה שעולה חשד לאלימות.

בנוסף התחייב שר המשפטים אבי ניסנקורן באוגוסט האחרון לקדם חוק לקביעת עונש מינימום של מאסר בפועל על אדם שיורשע בעבירת התעללות בפעוט ובחסר ישע. החוק החדש יכפיל את הענישה על תקיפת פעוט, גם במקרה שבו לא נגרמה חבלה לגופו של הנפגע.

גם ראש הממשלה בנימין נתניהו עצמו התחייב לקידום חוק דומה שהגיש ח"כ כץ כבר לפני שנה, אולם עד כה אף אחד מהחוקים לא התקדם במסלול החקיקה בכנסת, וזאת בזמן שמקרי ההתעללות בפעוטות ממשיכים להתרחב וההורים חסרי אונים מול התופעה.

חוק המצלמות וכן חוק הפיקוח על מעונות היום שכבר נכנסו לספר החוקים אמורים בינתיים גם הם לעשות את שלהם בהסדרת התחום הפרוץ של טיפול בילדים בגילאי לידה עד שלוש, אולם לצד זה דורשים חברי הכנסת גם את החמרת הענישה ככלי הרתעתי שימנע את המקרה הבא.