בתגובה לביקורת: צרפת תאסור על מכירת מוצרים מסוימים במרכולים

בעלי חנויות מחו על כך שהסופרמרקטים הגדולים יכולים להמשיך ולמכור ספרים, מוצרי קוסמטיקה ובגדים, בעוד החנויות הקטנות מחויבות לסגור את עסקיהן • היום צפוי לצאת צו המגדיר מהם מוצרים חיוניים, והסופרמרקטים יצטרכו לכסות או להסיר מהמדפים מוצרים שלא יהיו כלולים בהגדרה זו

חנויות סגורות במרכז פריז / צילום: Lewis Joly, Associated Press
חנויות סגורות במרכז פריז / צילום: Lewis Joly, Associated Press

ממשלת צרפת מנסה להגן על העסקים הקטנים בזמן סגר הקורונה שהתחיל בסוף השבוע: בתגובה לביקורת מצד בעלי עסקים קטנים, ובמיוחד בעלי חנויות הספרים הרבות במדינה, הממשלה תגביל את המוצרים הניתנים למכירה בסופרמרקטים המורשים להישאר פתוחים במהלך הסגר.

ראשי ערים ובעלי חנויות מחו בימים האחרונים על כך שהסופרמרקטים הגדולים יכולים להמשיך ולמכור ספרים, מוצרי קוסמטיקה ובגדים, בין השאר, בעוד החנויות הקטנות המוקדשות לתחומים אלה מחויבות לסגור את עסקיהן למשך החודש הקרוב.

בסוף השבוע הודיע ראש הממשלה ז'אן קסטקס כי הממשלה מתכוונת בתגובה לאסור מכירת מוצרים מסוימים במרכולים, בסופרמרקטים ובחנויות המוכרות מוצרי מזון, שמורשות להישאר פתוחות במהלך הסגר. "סופרמרקטים לא יורשו למכור ולהציג מוצרים שיכולים להימכר על ידי חנויות קטנות", הודיע שר בממשלה הצרפתית. לפיכך, צפויה הממשלה לפרסם היום צו המגדיר מהם מוצרים חיוניים, והסופרמרקטים יצטרכו לכסות או להסיר מהמדפים מוצרים שלא יהיו כלולים בהגדרה זו.

כלי התקשורת בצרפת דיווחו כי אתמול (שני) חלה עלייה של ממש ברכישת מוצרים שאינם מזון באותם סופרמרקטים, לקראת הצו שיפורסם היום. מכירות משחקי וידיאו, קוסמטיקה, ביגוד וטקסטיל עלו בחדות, לפי ה"לה מונד" הצרפתי. כלי התקשורת דיווחו על בלבול סביב הגדרת מוצרים כחיוניים. "האם פיג'מה לתינוק שזה עתה נולד היא לא מוצר הכרחי?", תהה בעל סופרמרקט אנונימי.

הממשלה הצרפתית הגדירה גם חנויות המוכרות ציוד לבית ולגינה, כמו גם חנויות לממכר יין, כחיוניות, והן יורשו להישאר פתוחות. המוצרים המוצעים בהם צפויים להיות מאושרים למכירה בכל עסק.

הסגר הצרפתי כולל גם איסור לצאת מהבית למעט למטרות עבודה או צרכים חיוניים, וגם אוסר על נסיעה בתוך צרפת למטרות תיירות. בתי הספר והגנים פועלים כרגיל. הסגר אמור להיות בתוקף לפחות עד ה-1 בדצמבר. אתמול נשבר שוב שיא התחלואה במדינה, ונרשמו יותר מ-52 אלף מקרי קורונה חדשים ביום. כ-416 בני אדם מתו ביממה האחרונה מקורונה בצרפת.