רשות המסים: 450 עסקים קיבלו מענק יתר, והם נדרשים להחזיר אותו

המשנה למנהל רשות המסים מירי סביון אמרה במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה כי עד כה הוגשו 220 אלף בקשות להחזר הוצאות קבועות, מתוכן הסתיים הטיפול ב-205 אלף בקשות • בשבוע החולף שיגרה הרשות מאות מכתבים לבעלי עסקים בדרישה להחזר המקדמות ששולמו להם

המשנה למנהל ראשות המסים רו"ח מירי סביון / צילום: שלומי יוסף
המשנה למנהל ראשות המסים רו"ח מירי סביון / צילום: שלומי יוסף

"עד כה הוגשו 220 אלף בקשות למענקי החזר הוצאות קבועות, שלגביהם אנחנו בודקים האם שולמו המענקים המגיעים לבעל העסק או ששולמו מענקים ביתר. מתוכם, הסתיים הטיפול ב-205 אלף בקשות. עוד 14 אלף בקשות נמצאות בשלבי טיפול, ושלחנו מכתבים ל-450 בעלי עסקים שבהם יידענו אותם כי הם קיבלו מענק או מקדמה ביתר, והם מתבקשים להחזיר את הסכום למדינה.

"אלה סדרי הגודל וזה גודל האירוע. זה אירוע מתגלגל ועדיין מוגשות בקשות למענקי החזר הוצאות, בממוצע כ-1,000 בקשות ביום, ובקרוב נפתח את המענקים של ספטמבר-אוקטובר והבחינה של המענקים ביתר תתחיל מחדש" - כך אמרה היום (ג') מירי סביון, המשנה למנהל רשות המסים, במהלך דיון בוועדה לביקורת המדינה.

הדיון סבב סביב הדרישה של רשות המסים מבעלי עסקים להחזר המענקים. בשבוע החולף שיגרה הרשות מאות מכתבים לבעלי עסקים בדרישה להחזר המקדמות ששולמו להם או מלוא המענק, במסגרת מענקי ההשתתפות בהוצאות הקבועות שהעניקה המדינה.

סביון הסבירה כי רשות המסים התבקשה, בצדק, לשלם את המענקים מהר, וכך עשתה, אך כעת מתברר שבמקרים רבים לא הייתה זכאות למענק. "שילמנו באופן מיידי את מענק ההשתתפות בהוצאות גם במקרים שחשבנו שהבקשות צריכות להיבדק. קיבלנו את הבקשה, שילמנו מקדמות של עד 60% מהבקשה תוך 30 יום, אבל בהמשך התברר לנו שבמקרים רבים המענק לא מגיע אפילו ל-60% האלה.

"לפעמים עוסק ביקש וקיבל מקדמות גבוהות ומתברר שהוא היה זכאי לפחות מ-10%. כשהפער קטן אנחנו לא מתקטננים. במקרים שאנחנו מזהים שיש פער מאוד גדול, פנינו לאנשים ויידענו אותם כי בבדיקות שערכנו מתברר ששילמנו לכם מענק ביתר ואתם מתבקשים להחזיר. לפי החוק יש להם אוטומטית 90 יום להחזיר את הכסף, ומי שמתקשה יכול לבקש אורכות. ואנחנו נתחשב".

סביון הוסיפה, כי "המדינה שלחה יד עמוק מאוד לתוך הכיס שלה ושילמה סכומי עתק למאות אלפי שכירים ויחידים כדי שיוכלו להתקיים, אבל המענקים צריכים להגיע למי שמגיע לו. מי שזה לא הגיע לו חייב להחזיר את הכסף".

לשאלת יו"ר הוועדה, ח"כ עופר שלח, מה קורה אם בעל העסק לא יכול להשיב כעת את הכסף, השיבה סביון כי "אף אחד לא יגיע אליו הביתה ויעקל לו את הסלון כדי שישלם. הודענו לעסקים שהם מתבקשים להחזיר את המענק ביתר בתוך 90 יום. בתקופה הזאת אם הם חושבים שהתביעה לא נכונה הם יכולים להשיג על כך, ומתקיימים דיונים ואלה דברים שקורים.

כרגע מדובר במאות עסקים שקיבלו מכתבים , אבל אנחנו עדיין בבדיקה וזה לא הסוף. קשה מאוד לומר לכמה עסקים אנחנו נגיע. ברוב המקרים מגיעים להסכמות עם המייצג או בעל העסק והדברים נסגרים. אנשים מסדירים את העניין. כמו בגביית מסים אנחנו מתנהלים עם המענק ששולם ביתר.

חשוב ליידע אנשים ששולם להם מענק ביתר, אחרת אנשים עלולים להסתמך על הכסף הזה ויחשבו שהכסף הולך להגיע. הם עלולים להיקלע למצב יותר קשה אם הם יחשבו שכל חודשיים הם יקבלו 200 אלף שקל כשמראש הם לא היו זכאים לסכום הזה. יש התחשבות מאוד גדולה ושיקול הדעת שמופעל הוא על הצד המתחשב.

"עם זאת, לצערנו אנחנו נתקלים בניסיונות ניצול לרעה של המענקים. לא הרבה, אבל במקרים בודדים שאנחנו מזהים ניצול לרעה מאוד קשה שחושבים שזו עוד דרך לקחת מהמדינה כסף שלא מגיע. התפקיד שלנו לוודא שהכסף לא יגיע למי שלא מגיע לו. אנחנו פועלים נגד מי שמנסה לנצל לרעה את המענקים".

שלח שאל את סביון האם ברשות יכולים להעריך את סדר הגודל של הבור בהכנסות המדינה ממסים? והיא השיבה כי "מי שעושה את תחזית ההכנסות זה אגף הכלכלנית הראשית.  אני מעדיפה שאת המספרים המוסמכים יתנו הגורמים הרלוונטיים. בכל שנה נקבע יעד תחזית הכנסות ממסים ואנחנו פועלים כדי לגבות אותו".

שלח ביקש לדעת עד כמה גביית המסים נמצאת בשלב זה מתחת ליעד ובסיון השיבה כי "כרגע אנחנו בסדר גודל לדעתי של מינוס 30 מיליארד מהתחזית המקורית".

"לא לקחת מהעסקים את הכסף כשהשוק האפור דופק להם בדלת"

נשיא לה"ב רועי כהן שהשתתף בדיון תקף את העיתוי שבחרה רשות המסים לשלוח את הדרישה למענקים. "למה לדרוש את ההחזר מהעסקים בתקופה הכי קשה שלהם, במהלך סגר? זו אטימות. תחכו לסוף השנה. האנשים האלה לא לקחו את הכסף כדי לשחק בקזינו, הם לקחו את זה כדי לחיות. את זה לא מבינים ברשות המסים ששם מקבלים את המשכורת כל חודש בום ישר לחשבון. העסקים יחזירו כסף אם צריך, אבל תעשו את זה בחמלה, בסוף השנה, בסוף המשבר, בפריסת תשלומים, ולא כשהשוק האפור דופק להן על הדלת".

היו"ר שלח הפנה את השאלה אל סביון - האם נבדקה האפשרות לבקש את ההחזרים בסוף השנה - וסביון השיבה כי "עד סוף השנה צפויות עוד ארבע פעימות, מאפריל עד סוף השנה. אם נמתין לסוף השנה , זה אומר שמי שמקבל את המענקים ביתר, יהיו לו חמש פעימות שהוא יקבל ביתר. אם הוא קיבל 200 אלף שקל בכל פעימה, אז בסוף השנה אני אבשר לו שהוא צריך להחזיר מיליון שקל שקיבל ביתר".

סביון נשאלה גם מדוע לא משנים את הקביעה כי זכאותו של בעל מספר עסקים שדיווח לרשות המסים במאוחד, באמצעות הליך של "איחוד עוסקים", תיבחן על פי המחזור של כלל העסקים יחד, ולא של כל עסק בנפרד. בחישוב משותף ייתכן שכלל העסקים עוברים את סף ה-20 מיליון שקל מחזור, ואז בעל העסק לא זכאי למענק בגין אף אחד מעסקיו, גם אם כולם נמצאים מתחת לרף בנפרד. כך נשללו מעסקים רבים מענקים, רק בשל דרך הדיווח החוקית שבחרו, הרבה לפני שמשבר הקורונה הגיע.

סביון השיבה, כי הנושא הזה נשקל בחקיקה והוחלט כפי שהוחלט שיבחן המחזור הכולל של עסקים שדיווחו באיחוד עוסקים. לדבריה, "כשקבוצת חברות בוחרת לדווח באיחוד עוסקים, מדובר בחברות שמאוד קושרות אחת לשנייה וחלק מהן מאוד גדולות ומאוד חזקות. במהות בחלק גדול מהמקרים מדובר בקבוצה שהייתה יכולה להיות חברה אחת או שתיים".

עוד התייחסה סביון לתקרת ההכנסות שנקבעו לזכאות לכל מענק, ואמרה "שהייתה אפשרות לתת מענקים לעסק בכל סדר גודל או לומר שיש עסקים חזקים מספיק ושהמענק צריך להגיע למי שבאמת נפגע. ברגע שקובעים גבול, תמיד יהיה מישהו שיהיה שקל מעל הגבול".

הדיון נערך על רקע ממצאי דוח מבקר המדינה על התנהלות רשות המיסים במהלך הקורונה, אשר פורסמו בשבוע שעבר. לפי נציגי מבקר המדינה, הדוח הבא יעסוק באופן קבלת ההחלטות על המענקים ולא רק בתיפקודה של הרשות שאמונה על חלוקתם.

חה״כ עפר שלח, יו"ר הועדה לביקורת המדינה סיכם את הדיון, ואמר: "הטענות המוצדקות בדו״ח המבקר היו יותר על המדיניות מאשר על ביצוע של רשות המיסים. הפעילות של רשות המיסים והביטוח הלאומי כגופים שמעבירים את הכסף, נרתמו ולקחו על עצמם אחריות שהייתה עודפת לתפקיד המקורי שלהם - הם המציאו מערכות תוך כדי תנועה והוציאו לפועל מדיניות שהייתה קמצנית וכושלת.

"נציגי מבקר המדינה הופיעו לפני מספר ימים בועדה והתחייב בפניה שהדו"ח הסופי יעסוק ברובו בתהליכי קבל ההחלטות. ראינו פה תהליך שהתנהל לאט וביסורים רבים ואחרי יסורים ולחצים רבים. הדבר הזה חייב להיבדק ע"י מבקר המדינה".