תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

גל של השקעות בנות קיימא - ESG: התנועה הטקטונית שמשנה את עולם ההשקעות

מחקרים עדכניים קושרים חברות עם מאפייני קיימות טובים יותר, לתחזיות תשואה טובות יותר • אולם הדיון צריך להתמקד באופן בו קיימות מניעה שינוי מבני בהעדפות המשקיעים - ועומדת להשפיע באופן מהותי על כל הנכסים הפיננסיים ועל הדרך בה אנו בונים תיקי השקעות

ניצול אנרגיית רוח, השקעות בנות קיימא יעצבו מחדש כלכלות ותעשיות / צילום: בלקרוק
ניצול אנרגיית רוח, השקעות בנות קיימא יעצבו מחדש כלכלות ותעשיות / צילום: בלקרוק

הכתבה בשיתוף BlackRock ישראל

בשנת 2020, השווקים הפיננסיים נמצאים על סף גל של השקעות בנות קיימא (שילוב של השקעות מסורתיות עם תפיסות הנוגעות לאיכות הסביבה, חברה וממשל ESG, בכדי לשפר את התוצאות עבור הלקוח בטווח הארוך). אנו סבורים כי עלייה זו, מהווה מגמה אשר תשנה באופן מהותי את תזרימי ההון ומחירי הנכסים לאורך העשורים הבאים. להערכתנו, המגמה הזו עתידה להיות עקבית ומכאן שעל משקיעים להיערך לשינויים הגלומים בה.

מה המשקיעים החמיצו עד כה? בתור התחלה, התאוריה והמודלים הפיננסיים המקובלים להערכת השקעות בעלות מאפייני קיימות תקועים בעבר. בלי אתחול מחדש, המשקיעים כנראה יחמיצו את החשיבות - ואת ההזדמנות - של מה שעשויה להיות הקצאת ההון המחודשת הגדולה ביותר של המאה ה-21. הקצאה מחודשת זו תבסס "פרמיית קיימות" שהמשקיעים לא יוכלו להרשות לעצמם להתעלם ממנה.

מחקרים עדכניים על שילובה של קיימות בהליך ההשקעה (1) קושרים חברות עם מאפייני קיימות טובים יותר, לתחזיות תשואה טובות יותר. הדבר יכול לסייע בבחירת ניירות ערך, ויש לו את הפוטנציאל להעצמת תשואות בתיק ההשקעות. אבל השיחות על מחקרים אלו התמקדו בהוספת "אלפא" או ערך השקעה עודף - כלומר תשואה עודפת על חשיפות שוק רחבות - באותו אופן בו ניתן להשתמש בניתוח כלכלי מסורתי או בניתוח בסיסי מידע בכדי לבחור חברות טובות יותר.

מה שהיה חסר הוא דיון באופן בו קיימות - אשר מניעה שינוי מבני בהעדפות המשקיעים - עומדת לשנות באופן מהותי את כל הנכסים הפיננסיים ואת הדרך בה אנו בונים תיקי השקעות. השיחה הזו לא התרחשה, מכיוון שלא כל המשקיעים מסתכלים לטווח הרחוק.

הטיעונים המקובלים הם כאלו:

1. השווקים הפיננסיים יעילים, כך שאם הקיימות משנה משהו היא אמורה כבר להיות מתומחרת במחירי השוק;

2. אם למשקיעים אכפת מקיימות, עליהם להיות מוכנים לקבל תשואות נמוכות יותר בשל תשלום פרמיה עבור "נכסי ESG" כאלו;

3. המשקיעים ירוויחו תשואות גבוהות יותר כפיצוי לבעלות על "נכסים חומים" (נכסים עם חשיפה לאנרגיה מזהמת) בסיכון גבוה יותר.

ענת לוין, מנכ"לית BlackRock ישראל / צילום: רמי זרנגר
 ענת לוין, מנכ"לית BlackRock ישראל / צילום: רמי זרנגר

היגיון זה מוביל למסקנה המנחמת שאנו יכולים פשוט להתעלם מן הקיימות: נטייה לעבר נכסי ESG תהיה יקרה לעומת רכישה של נכסים מסורתיים, אשר יציעו תשואות צפויות גבוהות יותר יחסית. השקפה זו טוענת שהתעלמות "מנכסי ESG" עשויה אפילו להיות חלק מן האחריות של המשקיעים כנאמנים של הלקוחות שלהם. במציאות ההיפך הוא הנכון, שכן המעבר הדרמטי לעבר השקעות בעלות מאפייני קיימות - והתזרימים הקשורים להקצאת הון מחודשת זו - הוא רק ההתחלה.

מכיוון שאנו בתקופה המוקדמת של מעבר זה, איננו יכולים ללקט הרבה ראיות ישירות מן ההיסטוריה. עובדה זו עשויה להוות צידוק נוסף עבור הסקפטיים להתעלמות מהשקעות בנות קיימא. אך היעדר התמחור בשוק הוא בדיוק הסיבה לכך שאנו מזהים הזדמנות.

למידע נוסף על השקעות בנות קיימא. לחצו כאן>>

לראייה, ישנן מקבילות שימושיות מן העבר: ההיסטוריה מראה כי השווקים הפיננסיים פועלים לאט בתרגום כוחות כלכליים הדרגתיים שמתפתחים לאורך עשורים. זוהי בדיוק הדרך שבה אנו רואים את המעבר המתרחש לעבר השקעות בנות קיימא.

ישנן תופעות ספציפיות שניתן להצביע עליהן כדי למדוד ואף לכמת את ההשפעה שתהיה למעבר לקיימות על השווקים. שינויים דמוגרפיים הם דוגמה מרכזית לשינוי טקטוני דומה. נתונים דמוגרפיים נוכחיים, בשילוב טבלאות תמותה ופריון, חוזים במדויק נתונים דמוגרפיים למשך מספר עשורים בעתיד. מכיוון שהעדפות למוצרים מסוימים משתנות עם הגיל, שינויים דמוגרפיים יוצרים שינויים צפויים ברווחיות העתידית של סקטורים שונים (חשבו על יצרני עגלות תינוקות לעומת יצרני כיסאות גלגלים). אך המחקר האקדמי מצא כי מחירי הנכסים משלבים מידע דמוגרפי שימושי זה, רק מספר שנים מועט, לפני התממשות השינוי בביקוש.

אוקיינוס נקי מזיהומים, הקיימות מגיעה כעת גם להשקעות / צילום: בלקרוק
 אוקיינוס נקי מזיהומים, הקיימות מגיעה כעת גם להשקעות / צילום: בלקרוק

למען הסר ספק, גל הקיימות הוא לא עניין דמוגרפי בלבד. אבל ניתן לראות כאן הקבלה. בדיוק כפי שההשפעה של דור הבייבי בום על הכלכלה והשווקים הפיננסיים עדיין מתבטאת בהעדפות ובתזרימי הון, גל הקיימות יתבטא לאורך מספר עשורים ויעצב מחדש כלכלות ותעשיות תוך הקצאת הון מחודשת.

עניין המשקיעים באסטרטגיות השקעה בנות קיימא הואץ בתקופת משבר זו. בפברואר, BlackRock פירסמה מחקר המתווה את ההשקפה שלנו לפיה יחול שינוי מתמיד וארוך טווח לעבר נכסים בני-קיימא, שטרם מתבטא במלואו במחירי השוק.

העליה בתזרימים הנכנסים להשקעות בעלות מאפייני איכות הסביבה, חברה וממשל רק החלה. נכסים בניהול קרנות ESG ייעודיות, זינקו ל-1.8 טריליון דולר (2) בזמן שחלק מהאנליסטים בשוק חזו שהמשבר הנוכחי יאט את המגמה הזו, למעשה ראינו ברבעון הראשון של 2020 האצה במעבר זה בכל ענפי התעשייה. התזרימים הגלובליים בקרנות הנאמנות (3) וקרנות סל (4) - ETF בנות קיימא בכל ענפי התעשייה הסתכמו ב-40.5 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה, ובארה"ב נרשמו תזרימים באסטרטגיות בנות קיימא בסך 7.4 מיליארד דולר (5). אנו צופים שמגמה זו תימשך לאורך המגיפה, ההתאוששות, וזמן רב לאחר מכן. ההשפעה על תמחור השווקים הפיננסיים גם היא רק החלה. במהלך המעבר לנכסים בעלי מאפייני קיימות, תזרימי ההון בשיעור שאנו צופים ייצרו פרמיית קיימות בנוסף לפרמיות סיכון מסורתיות יותר - הון עצמי, שיעור ריבית, אשראי, ואינפלציה. פירושו של עיצוב מחודש זה הוא שהמשקיעים יצטרכו לבצע הערכה מחודשת יסודית של מבנה תיקי ההשקעות שלהם, כדי לקחת בחשבון הקצאת הון משתנה זו.

אסור למשקיעים לעמוד לצד הדרך ולהמתין לגל הקיימות הזה - עליהם להתעמק בו ולשקול להכליל אותו בהחלטותיהם שכן הוא ישפיע על כל היבט בתיקי ההשקעות שלהם.

למידע נוסף על השקעות בנות קיימא. לחצו כאן>>

דיסקליימר

השקעות בסיכון. הערת הון בסיכון: בהשקעות פיננסיות גלום אלמנט סיכון, על כן הערך וההכנסה מהשקעתך משתנים, ולא ניתן להבטיח אותם.
ביצועי העבר אינם אינדיקטור אמין לתוצאות הנוכחיות או העתידיות ואינם צריכים להיות הגורם היחיד לשיקול בעת בחירת מוצר או אסטרטגיה.

שינויים בשערי החליפין בין מטבעות עשויים לגרום לירידת ערך ההשקעות או לעלייתן. התנודות עשויות להיות בולטות במיוחד במקרה של קרן תנודתיות גבוהה יותר ושווי ההשקעה עלול לרדת באופן פתאומי ומהותי. רמות בסיס מיסוי עשויות להשתנות מעת לעת.

למשקיעים בישראל: BlackRock Investment Management (UK) Limited אינה בעלת רישיון לפי חוק הסדרת העיסוק בייעוץ השקעות, בשיווק השקעות ובניהול תיקי השקעות, תשנ"ה-1995, ואינה מבוטחת כאמור בחוק זה.

כל מחקר במסמך זה נרכש וייתכן כי נעשה בו שימוש על-ידי BlackRock למטרתה. תוצאות מחקרים כאלה זמינים רק במקרה. הדעות המובעות אינן מהוות השקעה או ייעוץ אחר והן כפופות לשינויים. הם אינם משקפים בהכרח את דעותיה של אף חברה בקבוצת BlackRock או כל חלק ממנה ולא מובטחות בדבר דיוקן.

מסמך זה נועד למטרות מידע בלבד ואינו מהווה הצעה או הזמנה לאיש להשקיע בקרנות BlackRock כלשהן ולא הוכן בקשר להצעה כזו.

כל הזכויות שמורות לבלקרוק אינק © 2020
כל הזכויות שמורות ל: "מה אני עושה עם הכסף שלי", בלקרוק, בלקרוק פתרונות, ואיישרס. האותיות "איי" המסוגננות הם סימני מסחר, רשומים ולא-רשומים של בלקרוק אינק והחברות הבנות שלה, בארצות הברית ובכל מקום אחר. כל שאר סימני המסחר הם רכוש בעליהם.

מקורות:

(1) המחקר Sustainability: The Tectonic Shift Transforming Investing מספק דוגמאות וסקרים מהספרות האקדמית הרלוונטית.

(2) נתוני BlackRock נכון ל-31 באוגוסט 2020.

(3) קרן נאמנות היא תיק מנוהל באופן מקצועי של מניות, איגרות חוב ו/או כלי השקעה אחרים המוקדשים לאסטרטגיית השקעה או סוג נכס ספציפי. כאשר משקיעים קונים מניות בקרן, חברת קרנות הנאמנות מאגדת את הכסף הזה כדי לבצע השקעות בשמם.

(4) קרן סל (ETF) היא קרן שמשקיעה בסל מניות, אגרות חוב או נכסים אחרים. קרנות סל נסחרות בבורסה, ממש כמו מניות.

(5) הנתונים לניתוח זה נאספו ממספר מקורות על ידי BlackRock, כולל אתרי ספקים, תשקיף קרנות, הודעות לעיתונות של ספקים, סקרי ספקים, בלומברג, הבורסה הלאומית, Strategic Insight Simfund ו-Wind. כל הסכומים מדווחים בדולרים אמריקאים. הזרימות נגזרות באמצעות ערכי נכסים נטו יומיים ומניות מצטיינות תוך שימוש בנתונים העדכניים ביותר שאנו יכולים לראות בסוף החודש. עבור מוצרים עם רישומים צולבים, אנו מייחסים תזרים נטו ונכסים לרישומים הראשיים. הנתונים הם נכון ליום 31 במרץ 2020.