מנכ"ל משרד האנרגיה: "שחברות הגז יתחילו מקביעת מחירים סבירים, ויפסיקו תכנוני מס שמובילים לזה שהכסף לקרן העושר מתעכב"

בדיון שנערך היום בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, תקף אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, את התנהלות חברות הגז: "שיפסיקו את תכנוני מס שמובילים לזה שהכסף לקרן העושר מתעכב"

אודי אדירי/ צילום: דוד פרץ
אודי אדירי/ צילום: דוד פרץ

בדיון שנערך היום בוועדה המיוחדת לעניין הקרן לאזרחי ישראל, תקף אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה, את התנהלות חברות הגז על היעדר הכנסות בקרן העושר, ואמר: "שיתחילו מקביעת מחירים סבירים כדי שלא נקנה גז נוזלי מארה"ב כי הוא יותר זול, ושיפסיקו את תכנוני מס שמובילים לזה שהכסף מתעכב". עוד הוסיף אדירי, כי בשלושת החודשים האחרונים אספקת הגז לסקטור החשמל, לא הייתה אמינה דיה.

אדירי המליץ בדיון לחברות האיגוד להבטיח אספקת גז באופן אמין ובמחיר סביר, כדי שחברת החשמל לא תיאלץ לרכוש גז מוזל ממקורות אחרים בעולם, בזמן שלישראל מאגרי גז משלה. עוד המליץ אדירי לחברות, "תשלמו את המיסים לאחר קבלת שומה מרשות המיסים, ואל תעכבו תשלומים באמצעות תכונני מס". בחודש יוני האחרון, אמר אדירי בדיון בוועדה כי ההכנסות לקרן העושר ממאגר תמר יגיעו בקרוב - כבר השנה או בשנה הבאה, זאת כאשר עד כה אין כלל הכנסות בקרן, למרות שהממשלה העריכה שהרווחים לקרן יגיעו כבר לפני שנתיים.

על פי התחזיות של חברות הגז (ובפרט דלק קידוחים בשליטת יצחק תשובה, וישראמקו בשליטת קובי מימון) סך התשלומים ל"קרן העושר" יהיו כ-7.1 מיליארד דולר עד סוף העשור, ואולם, לפי חישוב שערכו בארגון לובי 99, קרן העושר תגבה רק כ-3 מיליארד דולר בעשור הקרוב, וזאת כאשר הכנסות חברות הגז צפויות להיפגע בשל הגידול הצפוי בתחרות וקריסת מחירי האנרגיה בעולם. ארגון "אדם, טבע ודין" אמר בדיון כי לאור הצמצום המשמעותי בשימוש בפחם, היה צפוי כי הכנסות המדינה ממס רווחי יתר יהיו גדולות, אך "לאור טעויות העבר ובהן התיקונים למיסוי מאגרי גז שנקבעו במתווה הגז - אין זה מצב הדברים".

"החלטה שערורייתית שלא ניתן יהיה לחזור ממנה בהמשך"

הדיון עסק בהסבת תחנות הכוח הפחמיות לגז, למרות שהוועדה איננה קשורה לתחום, והוקמה לשם עיסוק בנושאי קרן העושר ולא ניהול משק האנרגיה או זיהום אוויר - תחומים הנמצאים תחת סמכותן של וועדות אחרות בכנסת. יתר על כן, בדיון לא השתתפו נציגי המשרדים הרלוונטיים לנושא, כגון המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות. את הדיון החליט לערוך למרות זאת ח"כ אבי דיכטר, יו"ר הוועדה, לאחר פגישות שערך עם חברות הנפט והגז וגופים נוספים בתחום. בסיכום דבריו אף הבהיר דיכטר כי אין לו סמכויות בנושא, והוא איננו יכול לקבוע עבור משרד האנרגיה כיצד להתנהל. למרות זאת, דיכטר ביקש לקבל הסברים ממשרד האנרגיה על מגבלת ה-75%, והוסיף: "אם בשנת 2020 אנחנו בייצור פחמי פחות מ- 25%, כנראה שהדברים השתנו, והמציאות התפתחה טוב יותר מהתחזיות".

איגוד חברות הגז והנפט, דוחף בחודשים האחרונים להגדלת השימוש בגז הטבעי, על פני השימוש בפחם, ועל כן החברות הציגו נתונים לפיהם הפחתת השימוש בפחם מתעכבת. במשרד האנרגיה הציבו יעד של סגירת הפחמיות עד 2025, ואילו החברות טוענות שניתן להפסיק את השימוש בפחם שנתיים קודם לכן. נשיא איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז איתן דנגוט, אמר בדיון כי תוכנית מעבר להפעלה עונתית, עשוי לקצר את תוכנית חברת החשמל בשנה. לדבריו, המעבר יוסיף הכנסה של 350 מיליון ₪ לשנה לקופת המדינה.

מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי אמר בדיון כי מדיניות האנרגיה היא להעדיף אנרגיה מתחדשת, אח"כ גז, ולבסוף דלקים מזהמים דוגמת פחם. על כן, לדבריו, השנה נגיע לייצור חשמל ע"י פחם בכ-25%. נזכיר, כי חלקה של האנרגיה המתחדשת בסקטור החשמל עומד כעת על כ-6%, למרות יעד ה-10% שנקבע לשנת 2020.

אדירי תקף את נציגי חברות הגז בדיון, ושאל: "מי שיושב כאן בכנסת ומייצג את חברות הגז, ובאצטלה סביבתית רוצה לסגור את הפחמיות (כדי לעבור לייצור חשמל באמצעות גז, ש.א) אז אולי נעבור למתחדשות?". בשבוע שעבר, נקבע בהחלטת ממשלה כי בעשור הקרוב יתבסס ייצור החשמל בישראל על 70% גז לפחות, ועל 30% של אנרגיה מתחדשת - באם תצליח המדינה לעמוד ביעדים אלו.

 עו"ד לי-היא גולדנברג ראש תחום כלכלה סביבה ומשאבי טבע, אדם טבע ודין, אמרה בדיון כי קיבוע המשק להגדלת יצור חשמל בגז ל-70% היא "בכייה לדורות, והחלטה שערורייתית שלא ניתן יהיה לחזור ממנה בהמשך, וזאת כדי לעמוד במדיניות הממשלה כפי שנקבעה". כך, יתבסס למעשה משק האנרגיה על שימוש מוגבר בגז טבעי, על פני יעדים שאפתניים יותר של אנרגיה מתחדשת. היא קראה לוועדה להביא להקדמת מועד סגירת התחנות הפחמיות, אך תוך "הישענות על צעדי התייעלות אנרגטית וקידום של אנרגיות מתחדשות, ולא על ידי החלפת דלק פוסילי ומזהם אחד באחר".

סמנכ"לית לובי 99, מירב דוד אמרה שאיגוד החברות משמש כלוביסטים של חברות הגז. תעשיית הגז מפעילה לחצים אדירים על משרד האנרגיה כדי לקבע את התלות של המדינה בגז. לדבריה, צריך לשאוף ליעדים גבוהים יותר של ייצור מאנרגיה מתחדשת במקום מגז או דלקים מזהמים.