גב ים | בלעדי

אשראי של מאות מיליוני שקלים: הראל צפויה לממן לאהרון פרנקל את רכישת מניות גב ים

טרם הובהר האם מדובר במימון מלא או חלקי והאם בכוונת הראל לשאת במימון העסקה לבד או להקים לשם כך קונסורציום מממנים • פרנקל סיכם לאחרונה על רכישת 15.1% ממניות חברת הנדל"ן מידי מגדל תמורת כ-939 מיליון שקל

אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין
אהרון פרנקל / צילום: אלי אטקין

חברת הביטוח והפיננסים הראל השקעות, תעמיד לאיש העסקים אהרון פרנקל מימון לרכישת 15.1% מניות חברת גב-ים מידיה של חברת הביטוח מגדל. ל"גלובס" נודע כי בין הצדדים עדיין מתנהל משא ומתן סביב תנאי ההלוואה הסופים, אולם הראל היא זו שצפויה לממן את העסקה.

טרם הובהר האם מדובר במימון מלא או חלקי והאם בכוונת חברת הראל לשאת במימון העסקה לבד, או שבכוותה להקים לשם כך קונסורציום מממנים בהשתתפות גופים מוסדיים נוספים ומוסדות פיננסיים שונים. על פי הערכות, צפוי פרנקל לשעבד לטובת המממנים את מלוא המניות הנרכשות וייתכן שאף מניות נוספות של גב-ים או נכסים פיננסיים אחרים שברשותו.

פרנקל, שהחזיק עד כה ב-10.3% ממניות גב ים, סיכם בסוף השבוע על רכישת עוד 15.1% ממניות החברה שמוחזקות בידי קבוצת הביטוח והפנסיה מגדל תמורת כ-939 מיליון שקל. המכירה תבוצע בשני שלבים, כאשר בשלב הראשון ירכוש פרנקל 7.55% ממניות גב-ים (16.1335 מיליון מניות) תמורת סכום של 419.5 מיליון שקל, ולפי מחיר של 26 שקל למניה.

בנוסף ישלם עוד 100 מיליון שקל תמורת אופציה לרכישת המחצית השנייה של החזקותיה של מגדל. האופציה תהיה בתוקף למשך שנה עם מחיר מימוש של 26 שקל למניה, כך שמימוש המלא יעלה לפרנקל עוד 419.5 מיליון שקל.

התמורה הכוללת בגין כלל המניות הנמכרות ומניות האופציה, תעמוד כאמור על פי ההסכם 939 מיליון שקל. אם תושלם העסקה ותמומש האופציה במלואה, ירד שיעור ההחזקה של מגדל בגב-ים ל-0% ואילו החזקתו של פרנקל תגדל לכ-25.4%.

העסקה מתבצעת על רקע רצונו של פרנקל להגדיל באופן משמעותי את אחזקתו בחברת הנדל"ן המניב גב-ים, ואף להפוך בעתיד לבעל השליטה בה. מאחר שהעסקה כוללת תשלום נוסף בגין אופציה, הרי שמימוש מלא שלה יגלם מחיר אפקטיבי של כ-29 שקל למניה (בזכות התשלום הנוסף על האופציה) ואילו במקרה שהאופציה לא תמומש האופציה, תגלם התמורה שער של כ-32 שקל למניה.

כך שפרנקל הסכים למעשה לשלם פרמיית שליטה של כ-20% ביחס למחירה של מניית גב-ים ביום פרסום העסקה. על פי מקרות בשוק, פרנקל מעוניין להמשיך ולרכוש מניות נוספות של החברה בשוק, ולשם כך נפגש בתקופה האחרונה גם עם בעלי מניות מרכזיים אחרים שלה.

בין השאר נפגש פרנקל עם נציגי חברת כלל ביטוח, שמחזיקה ב-9.1% ממניות גב-ים, וכן עם בעל השליטה ומנכ"ל חברת גזית גלוב, חיים כצמן, שמחזיקה ב-2.34% ממניות גב-ים. לדברי אותם מקורות, לפרנקל קיימים כל המקורות הפיננסיים הנחוצים לצורך הרחבת השקעותיו, כשהוא עצמו אמין גדול בתחום הנדל"ן המניב ומכיר היטב את התחום, בהיותו בעליה של פעילות ענפה בתחום זה באירופה.

גב-ים מתמחה בהקמה ובתפעול פארקים (מתחמי משרדים) לחברות הייטק. כמו כן עוסקת החברה בתחומים נוספים במגזר הנדל"ן המניב, ובהם מסחר, משרדים ומגורים. בעלת המניות הגדולה בגב-ים היא חברת נכסים ובניין שבשליטת קבוצת דיסקונט השקעות (דסק"ש) ושברשותה 29.9% ממניות גב-ים.

פרנקל נולד בבני ברק והוא האח הצעיר בין שלושה אחים. את הונו צבר כשכיהן כנציג של יצרניות מטוסים מערביות (בואינג ואיירבוס) במזרח אירופה. כיום הוא הבעלים של קבוצת Loyd's, העוסקת בהשקעות בתחומי נדל"ן, תעופה אזרחית, אנרגיה והייטק. בשנים האחרונות הוא פועל בעיקר בתחום הנדל"ן במערב אירופה, בדגש על השוק הבריטי.