לאחר שצברה הפסד של כ-50 מיליון שקל בשלוש שנים: תדביק לוקחת הלוואה יקרה מלאומי

יצרנית האריזות, שנשלטת על ידי משפחת דרורי ויורשי הפילנתרופ מורט מנדל, תקבל הלוואה של 50 מיליון שקל מלאומי פרטנרס, שתהיה ניתנת להמרה למניות תדביק לפי שווי חברה של 185 מיליון שקל

מכונת הדפסה של תדביק / צילום: אתר החברה
מכונת הדפסה של תדביק / צילום: אתר החברה

על רקע מצבה הפיננסי המאתגר בשנים האחרונות, ולמרות שיפור בתוצאות הכספיות במחצית הראשונה של 2020, חתמה חברת התעשייה הוותיקה תדביק על הסכם הלוואה של 50 מיליון שקל מלאומי פרטנרס, בריביות גבוהות למדי.

מפרטי ההסכם עולה, כי לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של בנק לאומי, תעניק לתדביק את הסכום בהלוואה שקלית בלתי צמודה למדד למשך שבע שנים, בריבית שוטפת קבועה של 2.75% בתוספת מע"מ, שתשולם מדי רבעון, וריבית נוספת שנתית קבועה של 6.75% בתוספת מע"מ - "אשר תצטרף לקרן ההלוואה מדי שנה".

ההלוואה תיפרע בשלושה תשלומים שווים - בתום חמש שנים, שש שנים ושבע שנים, ולתדביק אפשרות לפרוע את מלוא הסכום בתום חמש שנים ממועד הענקתה. ההלוואה המירה למניות תדביק, כולה או חלקה, לבחירתה של לאומי פרטנרס, ושווי החברה לצורכי המרה (ל-15% מהמניות לפחות) נקבע על 185 מיליון שקל.

עוד ציינו בתדביק בקשר להלוואה, כי לחברה עומדת זכות לבצע פירעון מוקדם בתלות בכמה תנאים (וגם ללאומי פרטנרס), וכי בהתרחש כמה תנאים, אחד מהם הוא הנפקת מניות בבורסה, היא תוכל לכפות את המרת ההלוואה למניות.

תדביק, שהוקמה בשנת 1983 על ידי אילן דרורי המנוח, עוסקת בייצור אריזות גמישות למגוון מוצרים ומספקת "פתרונות עיטור" (Labeling) למגוון תעשיות. בשנים האחרונות הציגה החברה הפסדים משמעותיים, שהתקרבו תוך שלוש שנים (2017-2019) ל-50 מיליון שקל, תוך שאת דוחותיה ליוו הערות רואי החשבון לגבי עמידתה באמות מידה פיננסיות בקשר להלוואות שלקחה מבנקים.

בעלי המניות העיקריים בתדביק כיום הם בני משפחת דרורי עם כ-50% מההון, וחברת איי.אי.אל (IEL) ישראל, שעיקר ההחזקות בה - כ-40% מההון - נמצאות בידי יורשי מורטון מנדל. בהמשך החודש יתכנסו בעלי מניות תדביק לאשר את הסכם ההלוואה. מנכ"ל תדביק הוא גיל דרורי (בנו של המייסד) והיו"ר הוא אריק שור, לשעבר מנכ"ל תנובה.

במהלך העשור הקודם הסתכסכו משפחות דרורי ומנדל, בעקבות מחלוקות על אישור תנאי העסקת בני המשפחה השולטת בתדביק, אולם ב-2013 חתמו הצדדים על הסכם בעלי מניות "שסיים את חילוקי הדעות שהיו ביניהם, ושיחול כל עוד החזקותיה של איי.אי.אל בחברה אינן פחות מ-25%".

מורט מנדל, איש עסקים, יזם, פילנתרופ ומיליארדר יהודי, הקים את איי.אי.אל בשנת 2003 לצורך השקעה בחברות ישראליות, בעוד שבפועל ביצעה החברה השקעות מעטות שכללו מלבד תדביק את מפעל הזכוכית פניציה וחברת ביקור רופא.

שיפור בתוצאות במחצית הראשונה

מניותיה של תדביק נמחקו מהמסחר לפני כ-11 שנה (תחילת 2010), לאחר שלא עמדה בכללי השימור של הבורסה. כארבע שנים לאחר מכן (סוף 2013) סיימה תדביק לפרוע את האג"ח שהנפיקה ב-2008, אולם היא נותרה "תאגיד מדווח".

בסיכום מחצית השנה הראשונה של 2020 הציגה החברה שינוי כיוון חיובי בתוצאותיה. לצד שיפור של 2% בהכנסותיה במחצית השנה, שהגיעו ל-340 מיליון שקל, חל שיפור ברווחיות הגולמית בזכות "תהליכים של שיפור והתייעלות" וכן הציגה החברה ירידה בהוצאות "בעקבות חסכונות והתייעלות וירידה בהיקף הנסיעות לחו"ל".

אלה סייעו לתדביק לעבור לשורה תפעולית חיובית ולרווח נקי של 1.5 מיליון שקל, אחרי הפסד של 5.5 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2019 - שאותה סיכמה בהפסד שנתי של כ-13 מיליון שקל. בתדביק מציינים, כי התפשטות וירוס הקורונה לא פגעה בפעילותה.

תדביק מייצרת ומשווקת אריזות גמישות, חלקי אריזות ועיטורים לאריזות המשמשות למוצרים המיוצרים ומשווקים למפעלי תעשייה בענפי המזון, הקוסמטיקה, הפרמצביקה, הטואלטיקה ועוד. נוסף על כך מייצרת החברה "מערכות יישום עיטור אריזה ומערכות אריזה ושקילה", וכן מוצרי בידוד לענף הבנייה.

מפילוח הכנסותיה בסיכום שנתי עולה, כי עיקר השיפור במכירות נרשם בפעילות בארה"ב ובדרום אמריקה, שם צמחו הכנסות החברה ב-15% ל-142 מיליון שקל, בעוד שההכנסות בישראל שמרו על יציבות, ברמה של 136 מיליון שקל, ואילו פעילותה באירופה ובשאר העולם רשמה נסיגה.

התחייבויותיה השוטפות של תדביק בסיכום מחצית השנה עמדו על כ-340 מיליון שקל, מהן כ-170 מיליון שקל אשראי בנקאי, והתחייבויותיה לזמן ארוך הסתכמו ב-137 מיליון שקל. הונה העצמי עמד על כ-65 מיליון שקל, ובקופתה היו מזומנים בהיקף של כ-6 מיליון שקל.

לתדביק מפעלים בפארק תעשיות משגב ובאזור התעשייה ברלב בצפון הארץ, בקיבוץ נגבה ובשדרות בדרום, ובמרכז בקרית אריה שבפתח תקווה. לחברה מפעלים גם בארה"ב וברוסיה, ובסך הכול היא מעסיקה יותר מ-800 עובדים.

עוד לגבי השפעות אפשריות של וירוס הקורונה, בתדביק מציינים, כי לחברה "מלאי חומרי גלם מספיק להמשך פעילותה ועד כה היא לא נתקלה בקשיים מהותיים ברכישת חומרי גלם, אף שקיימים לעיתים עיכובים באספקתם".

כן היא מציינת, כי המשך התפשטות הווירוס וצעדים שינקטו בקשר לכך הרשויות, עלולים להוביל לשיבוש פעילות הייצור שלה בשל מגבלות תנועה על עובדים, לשבש אספקת חומרי גלם ולעכב תשלומים מצד לקוחות. 

תדביק

שנת הקמה: 1983 ● תחום פעילות: ייצור ושיווק אריזות גמישות, חלקי אריזות ועיטורים (Labeling) ● בעלי מניות עיקריים: משפחת דרורי ויורשי מורט מנדל ● מנכ"ל: גיל דרורי ● יו"ר: אריק שור ● הכנסות מחצית ראשונה של 2020: 340 מיליון שקל ● רווח נקי מחצית ראשונה של 2020: 1.5 מיליון שקל