משרד השיכון: קרקע לא משווקת בגלל תקציב ומחסור בתשתיות

כך הבהיר היום נציג המשרד, אריאל רוזנברג, בדיון שקיימה השדולה לקידום הבנייה והתשתיות בכנסת • ח"כ יפעת שאשא ביטון ששימשה כשרת הבינוי עד לפני 5 חודשים אמרה כי "הייתי צריכה להתחיל בפישוט הבירוקרטיה, אני ארתם לזה"

דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס
דירות בבנייה / צילום: רפי קוץ, גלובס

לאחר שנים ללא פעילות כונסה היום (ג') בכנסת השדולה לקידום בנייה ותשתיות. מדובר ביוזמה של חברת הכנסת ושרת הבינוי לשעבר יפעת שאשא-ביטון. זו נענתה לבקשה של התאחדות הקבלנים בוני הארץ ונציגים נוספים של הענף, על רקע הנתונים הקשים על הענף בעקבות משבר הקורונה. לצד שאשא-ביטון לקחו חלק בישיבה בפתיחת הישיבה נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ ,שלקחו חלק בישיבה, הציגו תחזית קודרת למצב המשק בעתיד הנראה לעין. להערכתם למדינת ישראל יגרם אובדן של כ-19 מיליארד שקל בשנה מהכנסות המדינה, וכי יחוסלו מעל 55 אלף משרות.

נשיא ההתאחדות, ראול סרוגו, אמר כי, "אנחנו בצניחה חופשית של היקף הבנייה, ונסיים את השנה סביב התחלת בנייה של 30 אלף דירות בלבד לעומת 70 אלף שהמשק צריך. זה פער עצום. אם זה לא מספיק, אנו עדים לצניחה בפעילות רשות מקרקעי ישראל שמכרה קרקע רק ל-7,000 דירות השנה. ככה נראה אסון חברתי בהתהוות. עליכם מוטלת האחריות הציבורית לקדם מיד את הפעולות שהצגנו כאן ואחרות, כדי לאפשר לענף הבניה והתשתיות לייצר בכל שנה בשנים הבאות מספר גדול מכפול של יחידת דיור מההיקף הצפוי השנה ותשתיות שנדרשות לשם כך. אסור לכם לשכוח בימים אלה של משבר ענק במשק ואבטלה חסרת תקדים, כי ענף הבנייה מעסיק מעל 200 אלף ישראלים והאצת הענף תאפשר לו לקלוט מעל 100 אלף עובדים ישראלים נוספים. האצת הענף תהיה כלי מרכזי בקיצור יציאת המשק כולו מהמשבר הנוכחי".

חברת הכנסת יפעת שאשא-ביטון הבהירה שהמשבר היה קיים מזמן: "מתוך הדברים שעלו נטפל בתחילה בצורך בקידום בניית תשתיות ע"י חברות ישראליות ולא זרות, זהו צורך מוסרי, נושא ההתחדשות העירונית שהוא המשימה הלאומית הבאה, שרווי בהיבטים חברתיים צריך להיות מטופל. נעסוק בעידוד בנייה בפריפריה ובעידוד הוצאת מכרזי קרקע ומקווים שיהיה תקציב בישראל כבר, שיאפשר זאת. הייתי צריכה להתחיל בפישוט הבירוקרטיה, אני ארתם לזה".

ח"כ ליצמן, שאיננו מחזיק כיום בתפקיד רשמי במשרד השיכון, יש מי שרואים בו את המושך בחוטים במשרד אמר, שבינו ובין הממשלה יש פער ביחס להכרה בחשיבות ענף הבנייה: "התחלתי לעשות דברים אך פרשתי ואני לא מתחרט על זה. פרשתי לא מפני שאני לא חושב שזה מעניין וחשוב. הממשלה מחזיקה המון דירות ריקות. היום כשהולכים לבנות זה לוקח ארבע שנים. דירות ריקות יש בעיקר בפריפריה שזמן הנסיעה ממנה תקצר בשעה בשנים האחרונות. הממשלה צריכה להשקיע בשיכון ובינוי ובעמידר. יש דברים שיש לתקן, אני התחלתי בזה".

נציג משרד הבינוי והשיכון, אריאל רוזנברג, המשמש מנהל אגף בכיר לשיווק במשרד, הבהיר שהקושי הוא מערכתי: "יש אוסף גדול של תוכניות שיכולנו כבר לשווק אבל לא עשינו את זה בגלל מחסור בתשתיות. בנוסף, הסכמי גג רבים שנחתמו יכלו להוציא לדרך אלפי יחידות דיור אבל ישנם לא מעט אירועים שבהם זה נעצר בגלל בעיות במימון. כמו כן, צריך לומר שההשקעה בפריפריה במענקים זה לא כסף גדול למדינה. יש תוכנית להמשיך את הסיוע לפריפריה עם סבסוד פיתוח של 40 אלף שקל סבסוד לפיתוח ובנוסף 40-60 אלף שקל במענקים לזוגות צעירים. כרגע אי אפשר לסגור מכרזים בפריפריה כבר תקופה לא קצרה כל עוד אין תקציב מדינה. ללא תקצוב הסיכוי להצלחת המכרזים נמוך".

מי שעוד לקחו חלק בישיבת השדולה היו ניר ברקת (ליכוד), יעקב טסלר (יהדות התורה), משה אבוטבול (ש"ס), הילה שי וזאן (כחול לבן), משה ארבל (ש"ס), אלכס קושניר (ישראל ביתנו), אריאל בוסו (ש"ס), עופר כסיף (הרשימה המשותפת), ינון אזולאי (ש"ס), אנטאנס שחאדה (הרשימה המשותפת), עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), יצחק פינדרוס (יהדות התורה) ויבגני סובה (ישראל ביתנו). בישיבה השתתפו כאמור גם נציגים ממשרד הבינוי והשיכון, לצד נציגי התאחדות הקבלנים בוני הארץ וחברות בנייה מכל הארץ.