חלית? נפצעת? אתה לא זכאי למענק: העיוותים שמונעים סיוע מהעצמאים

המדינה דורשת כתנאי לקבלת המענקים להוכיח ירידה בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אבל רק השבוע הכירה בפיצוי לעצמאיות ועצמאים שלא היו להם הכנסות בגלל חופשת לידה או מילואים • עצמאים שהושבתו מעבודה ב-2019 בשל מחלה או תאונה נופלים בין הכיסאות

הפגנת העצמאים בשבוע שעבר בתל אביב
הפגנת העצמאים בשבוע שעבר בתל אביב

בספטמבר 2019 ענבר בזק (46), יועצת עסקית ומרצה לשיווק וליזמות, נפלה מאופניה במהלך טיול רכיבה. היא נזקקה לשני ניתוחים בברך, ולאחר כל ניתוח נאלצה לשכב במיטה שישה שבועות ולעבור שיקום ארוך. בעקבות זאת בזק והעסק שלה הושבתו.  "במשך ארבעה חודשים, בחודשים ספטמבר-דצמבר, לא עבדתי בכלל", מספרת בזק.

בינואר 2020 חזרה בזק לעמוד על הרגליים וגם העסק חזר לפעילות. "היומן שלי התמלא מהר מאוד בפרויקטים, ובעיקר בהזמנות להרצאות ולסדנאות בחודשים הקרובים, אך במרץ 2020, עם הכניסה לסגר הראשון - הכול התבטל במכה".

עד לאחרונה יכלה בזק ליהנות ממענקי הסיוע של המדינה בשל המגפה. אולם מספטמבר מצאה את עצמה במצב מוזר: היא לא עובדת בגלל הקורונה ולא מקבלת מענקים. זאת, מאחר שהיא הייתה מושבתת בעקבות פציעתה בחודשים האחרונים של 2019. לכן, היא אינה עומדת בקריטריונים של ירידה בהכנסות של 25% או 40% (תלוי מענק) ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 שנקבעו במענקים.

"בעקבות הסגר השני אין אפשרות להעביר הרצאות וסדנאות, וגם אין לי אפשרות להראות ירידה בהכנסות מול ספטמבר-דצמבר 2019 - בהם לא עבדתי, ומכאן שאינני זכאית לפיצויים בגין חודשים אלו", אומרת בזק, שהפכה בינתיים לשכירה בשל המצב אליו נקלעה. 

אי עמידה בקריטריונים למענקים

גם ש' (בת 36), מורה לפילאטיס מגבעתיים, מצאה את עצמה בבעיה דומה, כאשר בעקבות מחלת הסרטן הייתה מושבתת תקופה ממושכת ב-2019. ש' כלל לא עבדה בין אפריל לספטמבר אשתקד. גם כשחזרה לעבוד, באוקטובר 2019, היא הורידה משמעותית את שעות העבודה שלה, בגלל הכימותרפיה שהחלישה אותה מאוד. בתחילת 2020 שבה ש' לעבודה מלאה ובמשך חודשיים הכול נראה מצוין - התלמידות חזרו והסטודיו התמלא. ואז הגיע הסגר והיא נאלצה לסגור את הסטודיו, ולפתוח אותו ולסגור אותו שוב בספטמבר (בסגר השני).

לש' נוצרה בעיה הדומה לזו של בזק. מחודש אפריל ועד היום היא לא קיבלה מענק קורונה מהמדינה. זאת, מאחר שהכנסותיה בתקופה המקבילה ב-2019 היו אפס שקלים, ולכן אינה יכולה להצביע על ירידה במחזורים שלה השנה לעומת אשתקד ובכך לא עומדת בקריטריונים שנקבעו במענקים.

גם ח', בעלת עסק עצמאי לשיווק מלונות ואטרקציות בארץ ובחו"ל, שחלתה בסרטן בסוף 2018 והחלימה בשלהי 2019, מצאה את עצמה בימי הקורונה במצב דומה. לדבריה, "לפני 10 חודשים החלמתי. נגמרה קצבת הנכות ונגמרה גם קצבת אובדן כושר עבודה, ואז התחילה הקורונה ואין לאן לחזור. אני לא זכאית למענקים או לפעימות. אני בת 61, חד הורית, עם ילד בן 13, ואין לי מושג מה הולך להיות. זה לא מעניין אף אחד ששילמתי מסים כל החיים. נפלתי בין הכיסאות, כי לא עבדתי ב-2019. אני לא ישנה בלילות".

בזק, ש' וח' לא לבד. עצמאים רבים שהושבתו ב-2019 בשל מצב בריאותי מצאו את עצמם ללא כל סיוע מהמדינה. הזכאות למענקי הסיוע לעצמאים מותנית בכך שמחזור עסקאותיו של העצמאי בתקופת הזכאות (לאחר התפרצות נגיף הקורונה) נמוך ממחזור עסקאותיו בתקופת הבסיס (החודשים המקבילים בשנת 2019, לפני התפרצות הנגיף) בסכום העולה על 40% או 25% (תלוי מענק) ממחזור העסקאות בתקופת הבסיס.

המנגנון שנקבע בחוק יצר קושי במקרים שבהם מחזורי העסקאות של עוסקים היו נמוכים בתקופת הבסיס בשל שירות מילואים או בשל חופשת לידה, ולא משקפים את מחזורי העסקאות הרגילים של אותם עצמאים. המדינה הכירה בכך שמצב זה עלול לשלול מענק מזכאים שנפגעו בעקבות המשבר - לפיכך החוק תוקן ונקבע מנגנון חישוב חדש וייחודי עבור עצמאיות שהיו בחופשת לידה ועבור מי ששהה במילואים אשתקד. השבוע אישרה ועדת הכספים של הכנסת את התיקון לחוק. 

אולם חופשת לידה ומילואים אינם המקרים היחידים שבהם נבצר מעצמאים להראות ירידה בהכנסות ב-2020 לעומת 2019, באופן השולל מהם את הזכאות למענק. עצמאים  שעברו תאונה (תאונת דרכים, תאונה אישית או תאונת עבודה) או שחלו במחלה ממושכת בשנת 2019 ונבצר מהם לעבוד בחלק מהחודשים אשתקד, אינם זכאים למענק בגין אותם חודשים. 

"אף אחד לא מתעסק בנו"

גם מ' (44), יועץ עסקי מצפון הארץ העובד רבות מול משרדי ממשלה כפרילאנס גילה כי אינו זכאי למענקי הקורונה. זאת לאחר שנכנס לניתוח שגרתי שהסתבך והפך לחמישה ניתוחים שעבר בין החודשים אוקטובר לדצמבר 2019.

ב-25 שנות עבודתו כעצמאי, וכמו רבים מהעצמאים שעובדים עם המדינה, נאלץ מ' לקבל את מוסר התשלומים של "שוטף פלוס 90, 100 או 200 יום" שהמדינה קבעה לו. הוא גם משלם מסים וביטוח לאומי כעצמאי לאורך כל השנים. כעת, הוא נדהם לגלות שעקב ההסתבכות הרפואית שאליה נקלע ב-2019, המדינה גם שוללת ממנו את הזכאות למענקים ב-2020. "יצא שההכנסה שלי ירדה מעט מאוד השנה בעקבות הקורונה בהשוואה לחודשים של הניתוחים אשתקד - אז לא יכולתי לקבל מה שמגיע לי, כי לא הייתה לי הירידה הנדרשת במחזורים לפי הקריטריונים למענק", הוא מסביר.

מ' נאלץ לחיות ממענקים זעומים בהיקף של 3,000 שקל בממוצע לחודש. "בהערכה גסה, ללא חופשת המחלה, הייתי זכאי לכמעט כפול אם היו משווים להכנסות שלי לאורך כל השנים האחרונות. מה ההבדל ביני לבין אישה שיצאה לחופשת לידה?", תוהה מ'. "אף אחד לא מתעסק בנו, במי שנפצע ובמי שהיה בחופשת מחלה. אף אחד לא סופר אותנו. רואה החשבון שלי ניסה לדבר עם רשות המסים ולהסביר שזה חריג, והם אמרו לו שאין על מה מדבר, ושהחוק מאוד ברור".

הכנסה מזערית בשל שיקום

גם אבי אלבוחר, מפיק מוזיקלי בן 56, הושבת מעבודה לפרק זמן ממושך ב-2019 בשל תאונת דרכים שעבר. בשל כך גם ממנו נשללים כעת מענקי הקורונה. זאת, בעקבות חוסר היכולת שלו להציג את הירידה הנדרשת במחזורים. "אני עצמאי מ-86'.  ב-2017 עברתי תאונת דרכים קשה כשהייתי בשליחות בעבודה, ובמהלך תקופה של שמונה חודשים עברתי שני ניתוחים קשים ועוד כשנתיים של שיקום קשה. הייתה לי הכנסה מזערית בשנים האלה, של 2,000 שקל בחודש, ונעזרתי במשפחה כדי לחיות", הוא מספר. "ב-2019 כבר עבדתי טיפה יותר, ועדיין לא הגעתי למחזורים שלי בשנים הקודמות, וב-2020 כבר התייצבתי על ההכנסות, ואז הגיעה הקורונה".

קיבלת מענקים?
"ממרץ אני מושבת בגלל הקורונה וקיבלתי עד כה מענק של כ-10,500 שקל על כל החודשים במצטבר. נפלתי בין הכיסאות של המענקים. אני אב גרוש עם שתי בנות, חיילת ובת שש, ובעל הבית שלי אומר לי היום 'לא מעניין אותי שאין לך איך לשלם, תצא מהבית'. קמתי היום בבוקר בתחושה קשה של מה אני עושה, לאן אני הולך".

פנית לרשות המסים בעניין המענקים, שיחריגו אותך?
"פניתי הרבה פעמים. רשות המסים נתנה לי ארכה של חצי שנה בהגשת דוחות וביטלו לי את כל הקנסות. בעניין הזה הכירו בי כחריג, אבל לא בעניין המענקים. המענקים מבוססים על ההכנסות בתקופה הכי קשה והכי נמוכה שהייתה לי בחיים".

פניות לח"כים שלא נענו

כשכל אותם עצמאים שפעילותם ב-2019 נפגעה בשל מצב בריאותי, רואים שהמדינה הכירה בזכאות למענקים של עצמאיות שהיו בחופשת לידה ועצמאים שהיו במילואים ב-2019, הם לא מבינים מדוע רק אותם משאירים ללא כל סיוע. רוב הפניות שלהם לחברי הכנסת זוכות להתעלמות.

בזק, למשל, ניסתה מספר פעמים לעורר מודעות לבעיה בקרב ח"כים, אך נענתה רק פעם אחת. "הפתרון הנדרש מרשות המסים הוא הקמת ועדת חריגים שתבחן מקרים אלו (קרוב לוודאי שמדובר בכמה אלפי מקרים)", היא מציינת. "פניתי לגבי הנושא הזה לחמישה ח"כים וביקשתי שיטפלו בכך, ובינתיים לא קיבלתי תשובה. רק ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) כתב מכתב ליו"ר ועדת הכספים בנושא".

ב"בקשה להחרגת מקרה של עצמאים שפעילותם ב-2019 נפגעה בגלל מצב בריאותי" כתב ח"כ לוי ליו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, כי מלבד עצמאיות ששהו בחופשת לידה ישנה סיטואציה נוספת שדורשת החרגה - "העצמאים שסבלו ממצב בריאותי שמנע מהם לעבוד או הקטין את הכנסתם". ח"כ לוי ביקש כי ועדת הכספים תדרוש מרשות המסים להחריג גם "עצמאי שב-2019 נפצע בתאונה או נעדר מעבודה בגלל מחלה כרונית או בכלל מחלה כרונית של בן משפחה מקרבה ראשונה, שמנעה ממנו להגיע לעסק באופן מלא או חלקי באותה שנה, וכתוצאה מכך הכנסתו נפגעה".

זה לא קרה. בשלב זה, העצמאים שאת סיפורם הבאנו כאן וחבריהם במצב דומה - נותרים שקופים בעיני המדינה. 

רשות המסים: "נבחן כל מקרה לגופו"

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נשים בחופשת לידה ומשרתי מילואים הם אוכלוסיות מוגדרות שמעמדן הוכר והוסדר בדין בסוגיות דומות, ולכן ניתן לתת בעניינן מענה כוללני. הסוגיה המובאת כאן, ביחס למקרים נוספים שבשל חופשת מחלה או סיבות דומות עלתה טענה לפגיעה בזכאותם, הועלתה במהלך הדיון שנערך בוועדת הכספים שאישרה את התקנות.

"נציגי הרשות השיבו לוועדה, כי זה מסוג המקרים בהם הטיפול הנכון הינו בחינת כל מקרה לגופו, והרשות תפעל במסגרת הדין הקיים לתת מענה ראוי במקרים המתאימים. לאחר בחינת המקרים, ככל שיתברר שאין אפשרות לתת מענה במצב החקיקתי הקיים, נפעל לתיקון החוק. תשובת הרשות לוועדה התקבלה בהסכמה". 

סיוע לעצמאי ולשכיר בעל שליטה עד יוני 2021*
● מענק דו-חודשי ב-7 פעימות, ממאי 2020 עד ליוני 2021
● הזכאים: עצמאי ושכיר בעל שליטה שפעילותו ירדה ב-40% לפחות לעומת החודשים המקבילים בשנת 2019
● עבור החודשים ספטמבר-אוקטובר 2020 יוענק מענק הסיוע בעד השתתפות בהוצאות החל מפגיעה בגובה 25% במחזור

* לא כולל פעימות הסיוע הראשונה, השנייה והשלישית עבור החודשים מרץ-אפריל