השרים יורדים מהעץ וההכשרות המקצועיות יוצאות לדרך

סוף למחלוקת שנחשפה ב"גלובס" בין שר האוצר לשר העבודה, שמעכבת תקציב של כמיליארד שקל להכשרות המקצועיות • השבוע השניים צפויים להיפגש ולהחליט על חלוקת הסמכויות והכספים בין המשרדים

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר ישראל כ"ץ ושר הרווחה איציק שמולי ייפגשו השבוע בניסיון למצוא פתרון למחלוקת ביניהם, המעכבת את מימוש התוכניות להרחבת מסלולי ההכשרה המקצועית. פגישת יישור ההדורים בין השניים עשויה לסלול את הדרך לשחרור תקציבים בהיקף של מיליארד שקלים המיועדים להכשרות מקצועיות. המתווה המסתמן לפשרה מבוסס על הצעה לחלק את מסלולי ההכשרה בין משרדי האוצר הכלכלה והעבודה והרווחה לפי מאפייני ההכשרות הנדרשות והקמת מנהלות מעסיקים ייעודיות בכל משרד שיחברו בין הממשלה למגזר העסקי.

איציק שמולי,  שר העבודה והרווחה. "הכשרות למקצועות שיש בהם ביקוש" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 איציק שמולי, שר העבודה והרווחה. "הכשרות למקצועות שיש בהם ביקוש" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

הממשלה החליטה בתחילת משבר הקורונה לפעול להכשרת מאה אלף עובדים למקצועות מבוקשים, כחלק מהמאמץ לסייע למשק להיחלץ מהמשבר. לצורך כך הוקצו כמיליארד שקל עבור תוכניות הכשרה מקצועית בשנים 2020-2021 והוקם צוות מנכ"לים בראשות ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ.

הקמת הצוות נועדה למצוא פתרונות שיאפשרו הרחבה דרמטית של היקפי ההכשרה המקצועית במשק; נכון להיום מבצע האגף להכשרות מקצועיות כ-14 אלף הכשרות בשנה. הממשלה הציבה לעצמה כיעד להגדיל את מספר העובדים שיעברו הכשרות בשנתיים הקרובות ל-100 אלף. הצוות המליץ בין היתר להרחיב את מסלולי ההכשרה הקיימים ולהוסיף מסלול תמיכה מבוסס תפוקות להשמה בענף ההייטק ומסלול הכשרה של משרות בפריון גבוה בתחומים כמו הייטק, תעשייה, אנרגיה ובנייה. יישום המלצות הצוות אמור לאפשר להגדיל את היקף ההכשרות המקצועיות על סוגיהן השונים לכ-100 - 120 אלף איש עד לסוף שנת 2021.

מחלוקת על התקציבים

ואולם הצוות התקשה לקבל החלטות לגבי המשרד המתאים לביצוע ההכשרות, לאור מחלוקת שפרצה בין שר האוצר ושר העבודה והרווחה בשאלה להיכן יועברו התקציבים. נקודת המחלוקת העיקרית בין השרים הייתה סביב רעיון הקמת מנהלת המעסיקים, או הגוף שיתווך בין הממשלה לבין מקומות עבודה רלוונטיים ויבצע השמות של עובדים. השר שמולי רצה להקים את המנהלת במסגרת משרד העבודה והרווחה בנימוק שזה הגוף בעל הידע המקצועי המתאים לטיפול בהכשרות. השר כ"ץ סבר שיש להקים את המנהלת תחת המסגרת של האוצר על-רקע האמצעים המוגבלים של האגף להכשרות מקצועיות במשרד הרווחה. כ"ץ הציע כי מערך ההכשרות המקצועיות יתחלק בין שלושה משרדי ממשלה, בהתאם לאופי ההכשרות: הרשות לחדשנות במשרד הכלכלה תקבל אחריות על הכשרת עובדים להייטק, האוצר יקבל אחריות על הכשרת עובדים למשרות בפריון גבוה ומשרד העבודה ימשיך לעסוק בכל ההכשרות המקצועיות האחרות. כל שר החל לקדם שיתופי פעולה עם קבוצות מעסיקים אחרות ומתחרות. גם היועצים המשפטיים של המשרדים נגררו לסכסוך והיועצת המשפטית של זרוע העבודה במשרד הרווחה פרסמה חוות דעת הקובעת כי נושא ההכשרות הוא בסמכותו הבלעדית של המשרד.

על רקע המחלוקת לא נוצלו עד היום תקציבים בהיקף של 275 מיליון שקל שכבר אושרו עבור שנת 2020 עבור התוכניות השונות. יתרת הסכום, המגיע כאמור לכמיליארד שקל, מיועד ברובו לתשלום במהלך שנת 2021.

בשותפות "המקפצה", המקדמת השקעה ממשלתית בהכשרות מקצועיות, בירכו על ההתקרבות בין הצדדים. מהשותפות המאגדת כ-40 ארגונים חברתיים ועסקיים נמסר כי "הגיע הזמן שסוף סוף יגיעו להסכמות ויניעו את ההכשרות המקצועיות".

מנכ"לית עמותת 121, טלי ניר, שהקימה את השותפות, הביעה תקווה שהשרים יגיעו להסכמות עוד השבוע ויאמצו את המודלים שפותחו במקפצה, "שמאפשרים לבנות קורסים איכותיים עם מעסיקים תוך שבוע, כי הם מתבססים על היכולות של המגזר הפרטי, כשהממשלה תסבסד ותמדוד את התוצאות".

ראש אגף חדש להכשרות המקצועיות

בתוך כך נכנס שלשום אל"מ במיל' ניצן ממרוד לתפקיד ראש האגף להכשרה מקצועית בזרוע העבודה, לאחר שבמשך כמעט שנה לא היה מנהל לאגף, מאז השעיית המנהל הקודם  על רקע חקירה פלילית בחודש ינואר.

שר העבודה והרווחה שמולי אמר כי כניסתו של ממרוד לתפקיד "מתחילה עידן חדש באגף להכשרה מקצועית, שלו תפקיד קריטי בחילוץ שוק העבודה מהמשבר ויצירת הזדמנות ממשית למאות אלפי ישראלים. ניצן יידע להוביל למימוש מהיר ואפקטיבי של הרפורמה המבורכת להכשרות מקצועיות ע"י שיתוף פעולה הדוק עם ארגוני המעסיקים ומשרדי הממשלה השונים. אני מאחל לו הצלחה רבה".