נובוקיור גייסה חצי מיליארד דולר בריבית אפס ועקפה את השווי שוק של טבע

מניית החברה, המפתחת טכנולוגיה חדשה וייחודית בתחום הסרטן, איבדה כ-16% מהשיא שרשמה לפני כחודש, אבל מתחילת השנה השלימה טיפוס של יותר מ-42% • מאז ההנפקה לפני חמש שנים זינק מחיר המניה בכ-420%, והוא משקף לחברה שווי של 11.6 מילארד דולר, לעומת שווי של 9.9 מיליארד דולר לטבע

חברת הטיפול בסרטן נובוקיור  הנסחרת בנאסד"ק היא הוכחה זוהרת באפלה לכך שהביומד הישראלי הוא לא רק משחק של דמעות שמניב הפסדים למשקיעים. חברת הביומד הישראלית כבר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 11.6 מיליארד דולר, ונכון לימים אלה, השווי שלה כבר גבוה מזה של טבע, שעומד על 9.9 מיליארד דולר, והיא החברה הישראלית הרביעית בשווי השוק שלה בנאסד"ק. כל זאת לא רק על בסיס חלום, והודות לכך שהחברה הצליחה לפתח מכשיר רפואי לטיפול בסרטן קשה טיפול, כמו סרטן המוח וסרטן ריאות.

השבוע ביצעה החברה גיוס הון של 500 מיליון דולר, באג"ח לשנת 2025 בריבית 0%, הניתנות להמרה למזומן או למניות. מ-2023 תוכל החברה להמיר את האג"ח למזומן בריבית מיוחדת, וזאת בתנאי שהמניות מגיעות למחיר של כ-218 דולר למניה, 78% מעל מחיר הפתיחה של המניה בבורסה ביום ההודעה על העסקה.

החל מאוגוסט 2025 בעלי המניות יוכלו להמיר את האג"ח למניות במחיר של 168 דולר למניה, פרמיה של 37% על המחיר הנוכחי. למשתתפים בהנפקה אופציה לרכוש מניות של החברה ב-75 מיליון דולר נוספים.

מצטרפת ל"מועדון ריבית האפס"

בכך מצטרפת נובוקיור לחברות שביצעו בשנים האחרונות הנפקות בריבית אפס. הנפקות אלה מתאפשרות בגלל סביבת הריבית הנוחה כרגע בארה"ב, כאשר אג"ח בריבית אפס הן למעשה אופציות השומרות על ערך הכסף עם אפשרות ליהנות מאפסייד במקרה שהמניה תעלה.

בין החברות שגייסו אג"ח להמרה בריבית אפס ניתן למנות את וויקס, שגייסה 500 מיליון דולר, נייס שגייסה 440 מיליון דולר, סולאראדג' שגייסה 550 מיליון דולר ופייבר שגייסה 460 מיליון דולר. ניתן לראות שכולן מניות בתחום ההייטק, שעשויות לבצע קפיצה משמעותית במחירן תוך חמש שנים.

הגיוס האמור מגיע בצל הדוחות הכספיים האחרונים של החברה, שרשמה ברבעון השלישי של השנה הכנסות של 132 מיליון דולר, גידול של 44% לעומת הרבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של 2020, היא רשמה הכנסות של 350 מיליון דולר, גידול של 38%. לצד זאת נובוקיור היא חברת ביומד רווחית, וברבעון החולף היא רשמה רווח של 9 מיליון דולר, כשהרווח בתשעת החודשים הראשונים של 2020 עמד על 14.8 מיליון דולר.

מניית החברה אומנם איבדה קצת פחות מ-16% מאז השיא שרשמה אך לפני כחודש, בתחילת אוקטובר, אבל היא עדיין נמצאת ברמות שיא כל הזמנים שלה והיא עדיין גבוהה ביותר מ-42% מהשווי שלה בתחילת השנה הנוכחית ובכ-420% יותר מהשווי של המניה בעת ההנפקה שלה לפני כחמש שנים. בנטרול הדילולים מההנפקות הקודמות של החברה הרי שמאז ההנפקה שלה בארה"ב ועד היום השווי של החברה גדל פי שישה, מ-1.9 מיליארד דולר בהנפקה לשווי הנוכחי.

השדה האלקטרוני שמפריע לסרטן

נובוקיור מפתחת טכנולוגיה חדשה וייחודית לתחום הסרטן. המכשירים שלה משדרים שדה אלקטרוני המפריע להתחלקות התאים של הגידול. הטכנולוגיה פותחה על-ידי יזם החברה פרופ' יורם פלטי, על בסיס הדוקטורט שלו, אך הפכה לחברה רק לאחר שיצא לפנסיה מהטכניון. המנכ"ל שלה משנותיה הראשונות הוא אסף דנציגר הישראלי, והיו"ר הוא ביל דויל האמריקאי. מטה החברה נמצא בחיפה, והיא מעסיקה 800 עובדים.

ההתפתחות של החברה הייתה במסלול האידיאלי מבחינת חברות מסוגה: היא פיתחה את המוצר, גייסה הון ממשקיעים אסטרטגיים כמו ג'ונסון אנד ג'ונסון ופייזר והנפיקה בנאסד"ק, אחרי שהציגה ניסויים קליניים משכנעים במוצר, ואישור FDA להתוויה הראשונה, אך לפני מכירות משמעותיות. היא הצליחה להוכיח את יכולותיה כך שקיבלה גם אישורים נוספים, וגם שיפוי ביטוחי.

המוצר הראשון של החברה הוא מעין כיפת אלקטרודות שהמטופל חובש על ראשו, להאטת ההתפתחות של סרטן מוח מסוג גליובלסטומה. אף שהשימוש במוצר נראה לעין ופחות נוח מנטילה של תרופה, תופעות הלוואי מוגבלות לעומת טיפולים תרופתיים בסרטן, כי ההשפעה היא רק באזור הגידול.

ב-2011 התקבל האישור הראשון של נובוקיור למוצר עבור חולים בגליובלסטומה שחזרה אחרי טיפולים אחרים. ב-2015 היא קיבלה את האישור לטיפול קו ראשון בגליובלסטומה, במקביל לטיפולים האחרים. אז גם הונפקה החברה. ב-2019 קיבלה אישור לטיפול בסרטן ריאות מסוג מזותליומה, הקשור לחשיפה לאסבסט.

החלום הוא כי הטכנולוגיה תתגלה כיעילה באותה מידה בסוגי סרטן נוספים, ובינתיים ניסויי שלב II הראו יעילות והארכת חיים מעבר לטיפולים הקיימים בסרטן הלבלב ובסרטן השחלות. ההכנסות העולות של החברה מעידות כי היא הצליחה לבנות מערך מכירות ולהשיג שיפויים ביטוחיים המתרגמים את היתרונות הקליניים שלה להכנסות. הסכומים שגויסו צפויים לאפשר לחברה להמשיך בניסויים הקליניים שלה כדי להשיג אישורים להתוויות נוספות.

רוב פעילות החברה היא בארה"ב, אך היא משווקת את מוצריה גם באירופה, באסיה ובישראל.

אם כך, איך חברות התרופות והמכשור הרפואי השאירו את החברה עצמאית כל כך הרבה זמן? נראה שהדבר נובע מכך שהחברה נופלת בין הכיסאות. עבור חברות התרופות, מדובר בשיווק עם אתגרים לוגיסטיים שקשורים להכשרה וחינוך של הרופאים ולאופן טיפול אחר בחולים מאשר מתן תרופה במרשם לרכישה בבתי המרקחת, וגם רמות הרווחיות של ציוד רפואי הדורש חומרה מתוחכמת כמו של נובוקיור, שונות מאשר בשיווק תרופות.

חברות מכשור רפואי מנוסות בשיווק מכשירים מורכבים כאלה, אך לא בקטגוריה של סרטן, שנשלטה באופן היסטורי על-ידי חברות תרופות, הקרנות וניתוחים. לעומת זאת חברות המפתחות מכשירים מתוחכמים, מסוגה של נובוקיור, שיווקו אותם בעיקר בעולמות הקרדיולוגיה, הנוירולוגיה והאורתופדיה. חברות כאלה רוצות בדרך כלל לראות סטארט אפים עם טכנולוגיה פורצת דרך מבססים את הקשר עם הרופאים, משיגים את השיפוי, מוכיחים כי המודל העסקי רווחי ומראים כי המוצר שלהם מתקבל על-ידי קהל המטופלים והרופאים הרחב, ולא רק על-ידי מאמצי חידושים. נובוקיור הצליחה ברבעון הנוכחי לעשות כמה צעדים משמעותיים בכיוון זה.

לאחרונה חתמה נובוקיור על הסכם עם חברת MSD (מרק האמריקאית), שבמסגרתו תיבחן ההשפעה של הטיפול של נובוקיור במקביל לשימוש בתרופה קייטרודה, התרופה המובילה של MSD לסרטן מסוגים שונים.

ל-MSD שיתופי פעולה עם עשרות חברות תרופות המפתחות תרופות לסרטן, כך שניסוי משותף לא מעיד על כוונה לשת"פ אסטרטגי מעמיק יותר, אולם מדובר בהכרה של חברת התרופות בכך שנובוקיור מפתחת טיפול מסקרן ויעיל לסרטן.