אושר בוועדה המקומית: צמד מגדלים בני 25 קומות בכיכר אתרים בת"א

אחרי שלל גלגולים, אישרה היום הוועדה המקומית לתכנון ובנייה תל אביב את תוכנית העיצוב מעוררת המחלוקת של כיכר אתרים • תמהיל השימושים במגדלים יעמוד על 50% מגורים ו-50% מלונאות

תוכנית העיצוב מחדש של כיכר אתרים מעוררת, מזה מספר שנים, הרבה עניין. מדובר במיקום מרכזי, חוד החנית של ממשק השדרות החוצות את לב העיר עם הים, בשילוב של תוכנית עתיקת זכויות בנייה והתנגדויות מצד תושבים שונים. הבוקר (ד') דנה הוועדה המקומית תל אביב-יפו, במתכונת זום, בתוכנית העיצוב החדשה לכיכר, והחליטה לאשרה. המתנגדת היחידה לתוכנית הייתה סגנית ראש העיר מיטל להבי.

מסכת התחדשות כיכר אתרים התחילה לפני כעשר שנים, כשקרן JTLV, בהובלה של עמיר בירם, ויעקב שלום פישר, רכשה באופן שיטתי את הבעלות על רוב שטחי הכיכר במגמה לקדם בה פרויקט מגורי יוקרה, מסחר ומלונאות.

התוכנית המקורית, עליה חתום האדריכל הבריטי הנודע נורמן פוסטר, הציעה הריסה של הכיכר הקיימת, כולל מבנה הדיסקוטק שבמרכזה, החנויות ובית המלון, והקמה של ארבעה מגדלים: שניים בגובה של 26 קומות, אחד בגובה 31 קומות ועוד אחד נוסף בגובה 36 קומות. הפרויקט כלל כ-80 אלף מ"ר שטחי מלונאות ומגורים, 4,000 מ"ר של שטחים ציבוריים, שטחי מסחר ועשרה דונמים של שטחים פתוחים.

בחודש אפריל 2018, בעקבות מחאה של עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", החליט בית המשפט המחוזי להחזיר את תוכנית הפרויקט לדיון בוועדה לשמירה חופית (ולחו"ף). העמותה טענה כי התוכנית שקודמה בכיכר סותרת את תוכנית המתאר תא/5000 ולא הובאה לאישור הוולחו"ף.

בחודש יוני 2018 אישרה הוולחו"ף תוכנית הכוללת שני מגדלים בני 25 קומות, ולא 3-4 בניינים נמוכים יותר ותמהיל השימושים במגדלים הפך ל-70% מלונאות ו-30% מגורים. בין היתר נקבע כי יהיה מרווח רחב בין המגדלים כדי לייצר מבט פתוח מרחוב בן גוריון לים, וכי רחוב הירקון לא יהיה יותר משוקע אלא יעלה אל פני הקרקע.

בדצמבר 2019 ערכה עיריית תל אביב כנס שיתוף ציבור, שבו ניתנה לכל הצדדים האפשרות להביע את דעתם על התוכנית ועל האפיון העתידי שלה. אנשי JTLV, שרכשו את מרבית שטחי הכיכר, הביעו את רצונם לקדם את התוכנית לפי המתווה שתואם מול מנהל ההנדסה. מאידך, מתנגדי התוכנית טענו כי מדובר בפגיעה אנושה בציבור, בקו הרקיע ובגישה לים.

החלופה שהוצגה לתושבים בכנס שיתוף ציבור, שנערך בחודש יוני השנה, וגם בפני הוועדה המקומית, היום, דומה עד מאוד לגרסה האחרונה של התוכנית שקודמה על-ידי היזמים. היא כוללת הריסה ובנייה מחדש של מתחם הכיכר, העברת רחוב הרברט סמואל לגובהו הטבעי, בניית מבנה ציבורי בגובה 6.5 קומות בדופן המערבית של שדרות בן גוריון, הקמת כיכר מדורגת ומגוננת לכיוון הים, חניון ציבורי בתת-הקרקע ובניית שני מגדלים בגובה 25 קומות משני צידי הירידה לים. התמהיל יכלול מחצית מהשטח הבנוי לטובת מגורים והשאר למלונאות.

במכתב ששלח עו"ד נועם קולודני, המייצג את עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים", לדורון ספיר, יו"ר הוועדה המקומית, הוא טוען כי מסמך המדיניות שהוצג היום הוא בבחינת תחבולה לקידום תוכנית פוגענית: "לעיתים מסמך מדיניות משמש רק כסות לרשות לנהוג במסלול, שאינו חשוף לביקורת תכנונית, תוך ניסיון מאולץ ליצור חזות של מדיניות לכאורה". ועוד הוא מוסיף: "האבחנה בין מסמך מדיניות אוטנטי לכזה שאיננו היא על-פי רוב ב'מבחן הברווז': אם זה נשמע כמו ברווז והולך כמו ברווז, זה ברווז".

עמותת "לא למגדלים בכיכר אתרים" אף טוענת כי למסמך שאושר היום אין דוח תחבורתי וסביבתי, כי שינוי היעוד של שטחים ציבוריים לפרטיים נדרש הליך תכנוני מסודר, כי הדוח הכלכלי שווה כקליפת השום, וכי חסרה חוות-דעת כלכלית של השפעת הפרויקט על הסביבה.